١٤٠٢/١٠/٢٨ ١٠:٤١ ق ظ
کد خبر : ٨٣٥٨٦
عصر روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران،
گرامیداشت محمد پارسا با حضور فعالان بخش خصوصی برگزار شد
گرامیداشت مرحوم محمد پارسا کارآفرین منتخب صنعت برق، با حضور جمعی از صاحبنظران، اساتید دانشگاه و فعالان بخش خصوصی در سالن امین الضرب اتاق بازرگانی تهران با عنوان "شب کارآفرین ایرانی" برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، عصر روز 27 دی ماه 1402 در سالن امین الضرب اتاق بازرگانی تهران، جمعی از فعلان بخش خصوصی از اعضا اتاق بازرگانی، فدراسیون صادرات، تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات صنعت برق، اساتید دانشگاه ها، ضمن گرامیداشت یاد و خاطرات مهندس محمد پارسا به عنوان کارآفرینی برتر و تولیدکننده و صادرکننده ای نمونه، جند تن از این افراد به ارائه نکاتی در خصوص دستاوردهای او و اهمیت کارآفرینی در پیشبرد اقتصاد پرداختند.
پیام باقری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق به عنوان اولین سخنران این مراسم در خصوص رویه مرحوم محمد پارسا، با اعلام این خصیصه که او با پشتکار و تعهد نسبت به آنچه آرمان او بود عمل می کرد، گفت: مهندس پارسا نگاه ویژه به توسعه ملی فارغ از فعالیت های اقتصادی خود بود. او در حوزه حمایت از ساخت داخل در بخش تجهیزات برق و بومی سازی تکنولوژی تلاش های بسیاری کرد.
وی ادامه داد: تاکید این کارآفرین برتر به ایجاد آزمایشگاه مرجع که توسط مدیریت او در شرکت اپیل که مولود صنعت برق است شکل گرفت و امروز تبدیل به آزمایشگاهی شده است که می تواند گواهی نامه های بین المللی در سطح دنیا صادر کند.
باقری تاکید کرد: محمد پارسا به فناوری روز و دانش بنیان ها بویژه در بخش توسعه صادرات و بین الملل نگاه خاصی داشت و ماحصل آن صادرکننده برتر شدن شرکت های خود و مجموعه هایی بود که با او کار می کردند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی به ذهن خلاق و نقش برجسته او در ایجاد تشکل های اقتصادی اشاره کرد و افزود: سندیکای صنعت برق بیش از 20 سالی است که به همت مهندس پارسا راه اندازی شده است و در ابتدا با 20 شرکت کار خود را آغاز کرد اما امروز حدود 700 شرکت در این سندیکا عضو هستند و بالاترین گرید را در اتاق بازرگانی دارد و امروز این سندیکا از تاثیرگذارترین تشکل در سیاست گذاری های توسعه صنعت برق است.
پیام باقری در پایان با یادآوری جمله ای از محمد پارسا که" راهی جز موفقیت ندارید"، بیان کرد: او با ارائه این جمله نمونه ای واقعی در تعهد به اهداف را یادآوری می کند و امید به آینده و افق های روشن و در نهایت اهتمام و پشتکار و کسب نتایج محتوم را در اذهان زنده نگاه می دارد.
 
ثروت جوهر آنسان نیست
 در ادامه این مراسم، مهندس پارسا فرزند محمد پارسا به ارائه سخنانی در خصوص پدرش پرداخت و در زمینه آموخته هایی از او گفت: محمد جسارت بزرگ فکر کردن و آرزو داشتن را به من آموخت. محمد پارسا هیچ ایده ای را نشدنی نمی دانست و همواره به دنبال راه حل بود.
وی ادامه داد: او همواره تاکید می کرد که باید همه تلاشم را انجام دهم و مهم نیست که به کجا قرار است برسم. استمرار داشتن در مسیر خیلی برای او مهم بود و با وجود عدم موفقیت هایی در زندگی همواره من را تشویق می کرد که نا امید نشوم.
وی در این مراسم با اعلام سالروز ولادت محمد پارسا، گفت: بهترین هدیه ای که می توانم برای روز تولد او در نظر بگیریم این است که راه او را ادامه خواهیم داد. مسیر کارآفرینی را که از جمله اقدامات او بود را ادامه می دهیم و این جمله تاکیدی از او را سرلوحه کارها قرار می دهیم که "ثروت آدم ها جوهر آنهاست نه پول و منابع مالی آنها".  

محمد پارسا فردی از جنس فردا
همچنین در ادامه، علیرضا فیض بخش عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد و مدیر دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف با ارائه این جمله از محمد پارسا که محمد پارسا فردی از جنس فرداست، گفت: در دنیا زلزله کارآفرینی در حال وقوع است و دنیای آینده اکیدا تحت تاثیر کارآفرینی است.
وی ادامه داد: دنیا در پیچیدگی بسیار بالا و ابهام قرار دارد و نتوانستن در پیش بینی آینده وجود دارد و نوآوری یکی از پیش شرط های آینده است که می تواند به تطابق ما با دنیای آینده کمک کند.
فیض بخش گفت: مجمع جهانی اقتصاد می گوید مشاغل در حال تغییر است و 23 درصد مشاغل در حال تغییر و یا کلا در حال از بین رفتن هستند و شاید این مشاغل با شکل اولیه خود فرق کنند. همچنین این مرکز پیش بینی کرده است که تا 5 سال آینده از هر 4 شغل یک شغل از بین می رود و حال تصور کنید که چگونه می توانیم فرزندان را برای مشاغل آینده تربیت کنیم.
وی افزود: گفته می شود که 60 تا 80 درصد بچه ها که در حال تحصیل در مدارس هستند به سمت مشاغلی در آینده خواهند رفت که هنوز آن شغل ها بوجود نیامده است.
این استاد دانشگاه به محمد پارسا به عنوان کارآفرین و فردی خلاق اشاره کرد و گفت: باید مانند مرحوم پارسا دیدگاهی فراتر در ایجاد خلاقیت و کارآفرینی داشته باشیم تا بتوانیم با پیچیدگی های دنیای آینده مقابله کنیم.
تولید و ارزش‌افزوده مستمر ایجاد می‌کند
مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: من درک خود از مرحوم پارسا را در دو نظریه شرح می‌دهم که یکی نظریه جهانی است که همان نظریه میم‌هاست. نظریه دیگر را خودم توسعه دادم و آن هم نظریه کنش‌گران مرزی است.
او در توضیح نظریه کنش‌گران مرزی تشریح کرد: من سعی کردم با تاریخ جزئیات به سراغ تاریخ ایران بروم و از آن آشنایی‌زدایی کنم. اینکه چطور شده یک تداوم نقطه‌چینی در ایران جاری شده است؟ از جمله این بود که به‌رغم بروز تمام دشواری‌ها، صور خیال ایرانی وسیع بود و دوباره به کشف و خلق امکانات روی می‌آورد و این تخیل و تعقل ایرانی و تولید فضاهای بدیع و نابه‌هنگام است که در کنش‌های خود باعث این تداوم شد.
وی ادامه داد: من از طریق آشنایی‌زدایی تاریخی متوجه شدم که عاملانی در ایران تاریخ وجود داشت که می‌توان آن را عاملان مرزی معرفی کرد. در واقع، سخت بود که در سیطره دولت، بخش خصوصی بایستد و بگوید که عاملیت دارد و تولید و ارزش‌افزوده مستمر ایجاد می‌کند.
فراستخواه اضافه کرد: این‌جا مرحوم پارسا یک الگوی کنش خاص را دنبال و در فضاهای مرزی حرکت می‌کند تا بین خلاهای موجود بین دولت و صنعت، امکان ایجاد کند. ارسطو در نظریه حرکت می‌گوید: همیشه در عالم یک ماند و لختی وجود دارد. همیشه باید یک محرکی وجود داشته باشد تا این ماند را به حرکت درآورد. کار امثال مهندس پارسا به حرکت‌درآوردن این ماندهاست.
او در توضیح نظریه میم‌ها نیز خاطرنشان کرد: میم‌ها کدهای رفتاری هستند. ما به داستان نیاز داریم. جامعه ما داستان کم دارد. ملت‌هایی که رویاهای بزرگ داشتند و به جاهای خوب رسیدند داستان و روایت داشتند. پارسا یک داستان است که باید روایت شود. میم‌ها به‌جای ژنوتیپ، فنوتیپ‌هایی هستند که حاصل ترکیب‌های متنوعی از استعداد، یادگیری و عمل و تزریق شناخته می‌شوند و در میدان وجود دارند و نه در کلاس. این دانش‌ها درونی هستند. این میم‌ها الگوی ادراک و عمل هستند. چه الگویی مایکروسافت را ایجاد می‌کند؟ میم یعنی یادگیری، تجربه، تعامل، تکرار، انباشت و .... 
این یک نگاه به عالم و آدم است که می‌گوید که راهی جز موفقیت وجود ندارد. ایران همواره موقعیت دشواری داشته است، در چنین وضعیتی میم‌ها و عاملیت‌ها مهم هستند. چراکه ساختار هوشمند نیست و نیاز به مداخله دارد تا الگوسازی‌ها هوشمند شود.

بازار رقابتی باید به نفع همگان باشد
احمد میدری، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در این مراسم گفت: انشقاق سیاسی اجازه نمی‌دهد که کشور به توسعه برسد. چه باید کرد؟ آدام اسمیت می‌گوید که انسان‌ها نفع‌طلب هستند و با ایجاد بازار رقابتی باید این نفع را به نفع همگانی گره زد. این کاری است که مرحوم پارسا انجام داد
وی ادامه داد: داستان توسعه این است که به این پرسش پاسخ دهد که چگونه تشکل‌های مدنی قدرت بگیرند؟ اما این تشکل‌ها در رقابت با هسته‌های اصلی قدرت نمی‌توانند قدرتی بگیرند.
او یادآور شد: در تاریخ ایران سه گروه همیشه حاکم بودند. گروه اهل شمشیر. اهل تجارت. اهل قلم. آنچه به تاریخ ایران استمرار و ثبات بخشید گروه تجارت و قلم بودند. این‌ها هیچ‌گاه منتظر دولت‌ها نماندند و در راستای حفظ فرهنگ و دیکته آن به حاکم گام برداشتند. گویا ما همیشه به دنبال فیلسوف‌شاه هستیم؛ آنچه باعث تغییر سرنوشت کشور می‌شود این است که صاحبان کسب‌وکار و استادان دانشگاه راه را پیدا می‌کنند و آن را پیشنهاد دهند.
میدری خاطرنشان کرد: مرحوم پارسا همین خط مشی را داشت. ما در سندیکای برق شاهد این بودیم که ایشان مدام دنبال این بودند که نظمی در دولت برقرار شود که پرداخت‌های بخش خصوصی به تعویق نیفتد. ما هم باید این موضوع را یاد بگیریم که دولت پیرو بخش خصوصی باشد. اهل قلم و بازرگانان ایرانی هستند که در طول تاریخ توانسته‌اند مسیر را تغییر دهند و راه توسعه را پیدا کنند. نباید منتظر تغییر رفتار سیاستمدار بود.

مرحوم پارسا ساختار و نهاد جدید ایجاد کرد
احمد قلعه‌بانی، پیشکسوت صنعتی کشور، آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: در سال ۱۳۸۲ با مرحوم پارسا صادرکننده نمونه شدیم. آنجا ارتباط بیشتری برقرار شد و وقتی شنیدم ایشان صادرکننده خدمات هستند، از آن پس جلساتی داشتیم که همواره با ایده‌های جدید در جلسه حاضر می‌شدند و به دنبال ایجاد ساختار جدید بود.
او ادامه داد: بعدها فکر کردم که چرا دنبال چنین موضوعی هستند که متوجه شدم می‌خواهد انرژی را از بالا ایجاد کند و به پایین برساند. این باعث افتخار است که مرحوم پارسا ساختار و نهاد جدیدی ایجاد کرد تا در توسعه زیرساخت‌های کشور نقش‌آفرینی کند. اکنون در کشور ما سخت است که شخص و شرکتی چنین نقشی داشته باشد و کمتر کسی هم روحیه ایشان را دارد.

تقدیر از غلامرضا ناصح، پیشکسوت صنعت برق
در شب یادبود مرحوم محمد پارسا از غلامرضا ناصح، پیشکسوت صنعت برق، هم تقدیر شد. ناصح ضمن تشکر از این قدردانی، گفت: مرحوم پارسا را زمانی که مسئولیت برق تهران را بر عهده داشت زیارت کردم که در آن مقطع جوان بود. همه انتظار داشتند که ما سفارش تابلوهای برق را به ایشان دهیم؛ چند سالی گذشت که من دیگر مسئولیتی در برق تهران نداشتم. یک روزی که ایشان به دفتر ما تشریف آوردند گفتند که می‌خواهند یک تشکلی ایجاد کنند و احتیاج دارند که یک نفر باشد که همه حرفش را بپذیرند و این سمت را به من پیشنهاد دادند.
او ادامه داد: در واکنش به این خواسته گفتم که من شرکت دارم و چیزی می‌سازم و در عین حال کارمند وزارت نیرو هستم و باید وزیر بپذیرد. پارسا شخصا به دفتر وزیر مراجعه کرد و گفت که به‌رغم رقابت از توان بنده باید استفاده شود که وزیر هم پذیرفت.
وی افزود: سندیکای دارای خصوصیات خاصی است که ایشان به اضافه یکی دو نفر دیگر از مدیران شرکت‌ها با خرج جیب خودشان جا و مکان و هزینه‌ها را تقبل و برای توسعه آن تلاش می‌کردند. تا جایی که نماینده اتاق ایران آمد و وضعیت را دید و سندیکای برق را شایسته عضویت در اتاق دانست
ناصح یادآور شد: شرکت توانیر اعتراض کرد و گفت صنعت برق به ما اطلاق می‌شود. مهندس پارسا پادرمیانی کرد تا تغییر نام اتفاق نیفتد. در تمام این مدت اقای پارسا رئیس هیئت مدیره سندیکا بود. گفتنی است که در زمان ریاست ایشان دو وزیر نیر‌و آمدند و در هیئت مدیره عضو شدند که نشان از اهمیت آن داشت. تا بعدها اقای مهندس پارسا انسانی نبود که به آنچه هست قانع باشد.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :