١٤٠٣/٠٧/٢٢ ١٠:٣٦ ق ظ
کد خبر : ١٠٣٧٧٠
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
بُعد نظارتی مجلس دوازدهم بیش از دیگر مجالس خواهد بود
نمایندگان مجلس دوازدهم بنا را بر این گذاشته اند که به موضوع بُعد نظارتی بیشتر از دیگر مجالس گذشته توجه کنند و یا حداقل ضعف نظارتی که در مجالس دیگر بود را در این مجلس جبران کنند.
سید مرتضی محمودی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، و عضو کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس دوازدهم از افزایش تولید در صورت حمایت از تولیدکننده می‌گوید. او در مصاحبه با ما به بحث نظارتی مجلس بر عملکرد دولت، دیدگاه هایی را ارائه می دهد. او معتقد است باید حرف دل تولیدکننده واقعی را شنید و این شنیدن باید به دور از رانت و کسب منافعی دنبال شود که در مجموع به نفع منافع عمومی مردم باشد که البته او می گوید مجلس دوازدهم در مقایسه با دیگر مجالس گذشته همراهی بیشتری در راستای رفع مشکلات مردم و تولید و بخش خصوصی دارد.

مریم میخانک بابایی

همانطور که می دانید در حوزه تولید، قوانین متعددی از گذشته تاکنون وضع شده است که همه در جهت تسهیل در افزایش تولید بوده است. رفع موانع تولید، قانون تولید رقابت پذیر و غیره، که همه اینها را هم مجلس مصوب کرده است تا اجرا شود و صددرصد این قوانین برای حضور بیشتر بخش خصوصی وضع شده است. حال بفرمایید اشکالات اجرایی برای پیشبرد قوانین چیست و نقش مجلس در این خصوص چه می تواند باشد؟
نباید از تولید به صورت شعاری صحبت کنیم زیرا پیشرفت وتوسعه منوط به این است که در حوزه تولید در داخل بی نیاز شویم. باید در حوزه تامین مواد اولیه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و یا همه صنایع بی نیاز شویم. بدیهی است که تامین مواد اولیه مقدماتی برای تولید و ایجاد بازار رقابتی در صنایع است.
اما باید به صراحت اعلام کرد که ما در هر دو زمینه یعنی تامین مواد اولیه و تولید دچار ضعف هایی هستیم و نتیجه اش این شده است که سرمایه‌گذاران ما به سمت واسطه گری  ودلالی و یا به سمت اقتصادهایی با کسب درآمدهای یک شبه می روند.
دولت چهاردهم که تازه شروع به کار کرده و تازه نفس است باید ببینیم وزیران انرژی این دولت که وزیر نفت و نیروست چه رویکردی را قرار است برای تولید پیش بگیرند البته بر اساس گفته دولت قرار است اهداف برنامه توسعه، سند چشم انداز و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را دنبال کنند اما نوع برنامه های ارائه شده و جهت‌گیری وزراتخانه ها مهم است که به تولید بیشتر بیانجامد و این جهت‌گیری‌ها در قالب برنامه، مسیر تولید را تا چهار سال آینده تعیین می کند.
ما در مجلس شورای اسلامی دو وظیفه داریم و این دو وظیفه قانونگذاری و نظارت است. در حوزه قانونگذاری همانطور که می دانید قوانین به حد کافی وجود دارد و این قوانین را قبلا مجالس گذشته مصوب کرده اند که مهم ترین آن ها اجرای اصل 44 قانون اساسی، رفع موانع تولید، توسعه کسب و کار و همان برنامه هفتم توسعه است که قوانین بسیار جامع و خوبی هستند که همه آن ها به تولید و رفع موانع آن تاکید دارند. پس قوانین به اندازه موجود است و اگر ضعفی هم در این قوانین باشد مجلس آماده است تا با طرح و لایحه این قوانین را تسهیل کند تا اجرایی شوند زیرا هدف پیشبرد تولید است.
و اما وظیفه نظارتی مجلس که بسیار مهم است و ما نمایندگان در مجلس دوازدهم بنا را بر این گذاشته ایم که به این موضوع بیشتر از دیگر مجالس گذشته توجه کنیم و یا حداقل ضعف نظارتی که در مجالس دیگر بود را در این مجلس جبران کنیم.
به نظر مشکل جدی کشور ما در حوزه نظارت، عدم توجه مجلس و مجلسی ها به آن ابعاد نظارتی بوده که جز وظایفشان بوده است. ما معتقدیم اگر نظارت بر اجرای قانون  درست انجام شود در آن زمان دولت در مسیری که طی می کند هر جا به انحراف برود این نظارت می تواند دولت را به مسیر درست که همان اجرای قانون است برگرداند . بنابراین وقتی قانون خوب وجود دارد، نظارت هم باشد قطعا اجرای قوانین درستی که موجود است به نتیجه و عملکرد بهینه می رسد و در نهایت به تولید محصولات بیشتر و متنوع و تکمیل زنجیره های صنعت می انجامد.
ما در این مجلس که اتفاقا بعد از پیروزی انقلاب اولین مجلسی است که همزمان با دولت و مجلس فعالیت خود را آغاز کرده است و دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم به مدت 4 سال با هم رویه خدمتگذاری را انجام می دهیم بنابراین ناترازی هایی که اگر در تصمیم گیری های دولت بوجود آید این می تواند به خوبی توسط مجلس مدیریت شود.
این نظارت چگونه است، بیشتر توضیح دهید. 
ما در مجلس شورای اسلامی ابزارهای نظارتی قوی داریم. سوال، تذکر را به عنوان ابزارهای نظارتی می توانیم به کارببریم که اینها پایه های مقدماتی و اولیه در نظارت عملکرد دولت است. اما اگر قرار است مسائل حل نشود و نارضایتی وجود داشته باشد در این صورت ابزار استیضاح از وزیران را داریم. کمیسیون اصل 90 را داریم. یعنی بسیار قوی تر از گذشته پیگیر خواهیم بود و این موضوع در شعارهای انتخاباتی نمایندگان مجلس دوازدهم اعلام شده بود و این نظارت از عملکرد دولت توسط مجلس مستمر خواهد بود.
از دیگر دغدغه های نمایندگان مجلس بگویید.
دغدغه نمایندگان مجلس این است که بخشی از گلایه های مردم را رفع کنند. البته همانطور که می دانید گلایه های مردم علاوه بر تورم یا گرانی بخشی به دلیل عمل نکردن مسئولین به وعده هایشان است. بخشی از گلایه های مردم به تبعیض در رفتار مدیران، و مسئولین و کارگزاران است. ما باید جدای از اینکه برای تورم، معیشت، ایده های کسب و کار، تولید و غیره طرح هایی ارائه می دهیم باید راهکارهایی را برای ایجاد رضایتمندی به کار ببریم و تاکید کنیم تا در حوزه رفتاری کارگزاران جمهوری اسلامی بهگونه ای باشد تا اعتماد مردم بالا برود.
و همینطور که گفته شد نماینده مجلس باید شأن نظارتی و برخورد با متخلفین در حوزه اجرایی کشور را داشته باشد. باید بتواند مجری را که ترک فعل کرده به قوه قضاییه معرفی کند. زیرا ترک فعل از کار، به منافع ملی و اعتماد عمومی آسیب می زند و می‌توان حتی به دستگاه قضایی معرفی شوند و اینها ابزارهای نظارتی است. اما این را هم بگویم که قبل از استفاده از ابزارهای قهریه می توان با تعامل، همفکری، نصیحت و گفتگو موضوعات را حل کرد. یعنی ما اگر بتوانیم با تذکرات، جلسات، نشست ها و بیان اشکالات آن ها را رفع کنیم و در این صورت دیگر لزومی به برخورد قهری نخواهد بود.
با توجه به اظهار نظرهای شما در خصوص صنعت پتروشیمی در جایی گفته اید که مشکلات صنعت پتروشیمی در حوزه دریافت گاز و خوراک قابل استفاده برای تولید محصولات بوده است. مجلس چه کاری می تواند انجام دهد که این بخش بتواند به استمرار تولید برسد و این مجتمع ها که بخش عظیمی از ارز کشور را تامین می کنند و یا آمار صاردات غیر نفتی کشور را افزایش داده اند را حمایت کنند؟
مجلس دوازدهم، نمایندگان دغدغه مندی را در حوزه انرژی و پتروشیمی دارد و من هم بواسطه تجربه ای که در این حوزه دارم و ارتباطات موثری که در گذشته داشته ام، پیگیری کردیم تا کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس شکل بگیرد. ما در آن جا و علاوه برکمیسیون صنعت که کمیته پتروشیمی دارد ما در کمیسیون حمایت از تولید هم قرار است در بخش پتروشیمی و یا در همه ابعاد صنعت نفت چه بالادست و چه صنایع تکمیلی، ابتدا از ظرفیت کارشناسی بویژه در بخش خصوصی و دولتی استفاده کنیم. دغدغه ها را دریافت کنیم. چون ما در ابتدا به دیتا نیاز داریم. پس ابتدا جمع بندی می کنیم که در 5 تا 6 سال اخیر چه اتفاقی افتاده است که ما با موضوع ناترازی ها مواجه شدیم. مشکلات را احصا می کنیم. البته برخی از مشکلات مشخص است اما باید جمع بندی کنیم و دوستان در کمیسیون به دنبال راهکار ویژه برای حل موضوعات انرژی هستند. ناترازی در همه بخش ها در برق سوخت و غیره است، لذا بنا داریم در کمیسیون برنامه های خوبی داشته باشیم و خروجی خوبی هم ارائه دهیم. علت آن هم افراد دغدغه مندی است که در مجلس دوازدهم به دنبال راهکار و رفع مشکل هستند.
اینکه گفته می شود نمایندگان مجلس در تعامل با دولتی ها هستند در این خصوص چه نظری دارید؟ 
نمایندگان در این مجلس به راحتی وارد حوزه رانت نمی شوند و مشاهده شده که تسلیم فشارهای بیرونی نمی شوند و انشالله در تصویب طرح ها و نظارت حتما برنامه های خوبی از سوی مجلس ارائه خواهد شد.
تاکید می کنم محور اصلی نمایندگان در این مجلس در همه کمیسیون ها و مجلس استفاده از ظرفیت کارشناسی و استفاده از راهبری افراد در بخش خصوصی است. این افراد در بخش خصوصی با صنعت کشور درگیرند. این بخش نگاه پشت میز نشینی ندارد بلکه عملگراست و به دنبال ایجاد ظرفیت و تولید است که باید حمایت شود.



این حمایت چگونه باید باشد؟ بخش خصوصی که همیشه حاضر است.
 اولا مجلس از همه ظرفیت ها برای رشد تولید در صنعت نفت استفاده خواهد کرد، البته یک سری مسائل و مشکلات و برخی نکات از طرف ما به بخش خصوصی صنعت نفت وارد است. باید تولید کنندگان بخش خصوصی با مجلس همراه شوند. بعضی اطلاعات را باید ارائه دهند، در بعضی از مسائل باید به منافع عمومی کشور توجه کنند تا اینکه نگاه صنفی فقط داشته باشند.
در کل معتقدم همه باید بنشینیم و به حرف دل دوستان در بخش خصوصی و صنایع گوش کنیم، و این شنیدن ها باید با نگاه به حل مسئله و مشکلات این بخش ها باشد و به نظر خیلی از مشکلات حل شدنی است.
نکته ای که علاقمندم بگویم شجاعت برای تصمیم گیری هاست؛ اینکه میانه بازی می کنیم و بلاتکلیف باشیم درست نیست چون هر کسی از این بلاتکلیفی برداشت خودش را می کند و این غلط است باید تصمیمات قاطع بگیریم و معلوم کنیم که سیاست ما و رفتار ما در این حوزه چیست. نباید به گونه ای رفتار کنیم که هر کسی مشکل را به هر طرفی که بخواهد بکشد چون در این صورت این صنعت است که آسیب می بیند.

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :