به گزارش بازار انرژی از شانا، علیرضا آرمانمقدم معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: وضعیت کارت سوخت جایگاهها باید تعیین تکلیف و سوختگیری با استفاده از کارت شخصی انجام شود. در قانون بودجه پیشبینی شده است که به سمت بازمعماری کارت هوشمند سوخت و استفاده از کارتهای بانکی بهمنظور پایش مؤثرتر مصرف حرکت کنیم.
آرمانمقدم ادامه داد: موضوع انتقال سهمیه از طریق کارت سوخت به کارت بانکی در حال بررسی است و با این شیوه مقدار بنزینی که از طریق انحراف از مسیر مصرف میشود با پایش دقیقتر بررسی و سبب کاهش قاچاق سوخت خواهد شد.
وی از متنوعسازی سبد سوخت بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف انرژی یاد کرد و گفت: در گذشته مقدار بهرهمندی از سوخت سیانجی بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب در روز بود که در سالهای گذشته به مقدار ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافت که هماکنون با اجرای طرحهای دوگانهسوز کردن خودروها درصدد احیای سهم سیانجی در سبد سوخت کشور هستیم تا از این طریق بتوانیم از بار مقدار افزایش مصرف بنزین بکاهیم.
وی در مورد مصرف بنزین گفت: در سال ۱۴۰۳ بهصورت میانگین حدود ۱۲۴ میلیون لیتر مصرف بنزین بوده است و در بازه زمانی تعطیلات نوروز مقدار مصرف بنزین از ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز پیشی گرفت، بهنحوی که در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۳، مصرف بنزین به بیش از ۱۶۰ میلیون لیتر رسید که رکوردی بیسابقه در تاریخ مصرف بنزین بود.
وی با اشاره به اینکه به موازات رشد شتابان مصرف، باید افزایش تولید نیز انجام شود، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سه پالایشگاه اراک، بندرعباس و ستاره خلیج فارس در کشور احداث شد و افزایش تولیدی که هماکنون شاهد آن هستیم، محصول تولیدات این پالایشگاههاست. افزون بر آن پروژههای توسعهای نیز اعم از طرحهای کیفیسازی فرآوردههای نفتی بهمنظور افزایش مقدار تولید تعریف و اجرا شد که هماکنون در بیشتر پالایشگاهها این طرحها نهایی و محصولات بنزین و گازوئیل با مشخصات یورو تولید میشود.
مصرف بیرویه مهمترین چالشهای پیش روی صنعت پالایش
معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از مصرف بیرویه بهعنوان یکی از مهمترین چالشهای پیش روی صنعت پالایش کشور یاد کرد و گفت: آن چیزی که ما در آینده نگران آن هستیم وضع مصرف است. اعتقاد ما این است که در این بخش مردم هم مقصر نیستند، چراکه امکان استفاده از ناوگان حملونقل عمومی آنگونه که راننده مجاب شود به جای استفاده از خودروی شخصی از ناوگان عمومی استفاده کند، وجود ندارد و مصرف بهصورت فزاینده و بیرویه رو به افزایش خواهد بود.
آرمانمقدم با بیان اینکه اگر این روند ادامه یابد در آینده نهچندان دور با چالشهای بسیاری روبهرو میشویم، تصریح کرد: تعداد پروژههایی که بهعنوان پروژههای پتروپالایشگاهی از آن نام برده میشود به جز پالایشگاه مروارید مکران، مابقی فعالیت خاصی ندارند و متوسط پیشرفت آنها حدود ۲ تا ۳ درصد است.
وی حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکهای را معادل ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار تخمین زد و اظهار کرد: تأمین این مقدار سرمایه با توجه به شرایط حال حاضر کشور سخت و دشوار است. بازار سرمایه، تسهیلات بانکی و آورده سرمایهگذاران ازجمله ابزارهای تأمین مالی پروژهها به حساب میآید که با این اوصاف بیشتر سرمایهگذاران امیدوارند از طریق فاینانس بخش زیادی از سرمایه مورد نیاز را تأمین کنند که این اتفاق نیفتاده است.