١٣٩٦/١٠/٠٩ ١:٢٩ ب ظ
کد خبر : ٧١١٠٠
مخدومی مدیرعامل تاپیکو گفت:
تاپیکو از شرکت‌های زیان‌ده خارج می‌شود
مدیرعامل تاپیکو از برنامه این هلدینگ برای خروج از شرکت‌های زیان‌ده، کم بازده، کوچک مقیاس و خارج از استراتژی در آینده نزدیک خبر داد.

مدیرعامل تاپیکو از برنامه این هلدینگ برای خروج از شرکت‌های زیان‌ده، کم بازده، کوچک مقیاس و خارج از استراتژی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی تاپیکو، مهندس محمود مخدومی مدیرعامل این شرکت، در نشست تحلیلی و هم اندیشی تاپیکو که با حضور مدیران ارشد این شرکت و اهالی بازار سرمایه در محل تامین سرمایه امین برگزار شد گفت: بر اساس استراتژی‌هایی جدید تدوین شده، تاپیکو بطور حتم و در آینده نزدیک از شرکت‌های زیان‌ده کم بازده، کوچک مقیاس، یا خارج از استراتژی که هم اکنون در اختیار دارد خارج می‌شود.

وی افزود: در ترکیب شرکت‌های عضو گروه تاپیکو، پس از بازنگری و مطالعات دقیق، قصد داریم شرکت‌هایی که فعالیت مشابه دارند را با هم ادغام کرده و یا طوری سازماندهی کنیم که در زنجیره هم‌افزایی گروه شستا موثر باشند. از این رو در راستای همکاری بیشتری با سازمان بورس و بازار سرمایه نسبت به شفافیت عملکردها، دقیق تر و سنجیده تر عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغ کمیته سازماندهی که هم اینک در شستا در حال برنامه‌ریزی و فعالیت است، مبنی بر کاهش هلدینگ‌های شستا از 9 هلدینگ به 5 هلدینگ، تاپیکو شرکتهای دوده صنعتی، کربن ایران، حریر و لطیف را واگذار خواهد کرد. قصد داریم پس از اطلاع‌رسانی همگانی، این شرکتها را با بالاترین پیشنهاد به بخش خصوصی واگذار نماییم که در موعد خود در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

چشم انداز روشن حوزه گاز

مدیرعامل تاپیکو در بخش دیگری از سخنرانی خود در این نشست در مورد بازار انرژی جهان با بیان این که پیش‌بینی موسسات بین‌المللی، افزایش قیمت نفت با شیب ملایم در سال‌های آینده خواهد بود، گفت: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته کارشناسان و متخصصان، قیمت نفت و گاز با شیب ملایمی رو به افزایش بوده و قیمت ۷۵ دلار برای هر بشکه نفت در ۵ سال آینده محتمل است.

مخدومی ادامه داد: در همین راستا عده‌ای معتقدند که قیمت گاز هم اکنون اشباع شده و از طرفی عده‌ای بر این نظر هستند که قیمت گاز هنوز در محدوده اشباع نیست و دلیل عمده آن را نیاز کشور چین می‌دانند. از طرفی این گروه؛ افزایش قیمت گاز را تا سال 2021 صعودی می‌داند و دلیل عمده آن را محدودیتهای ایجاد شده در ال.ان.جی عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه حجم تجارت کنونی گاز در جهان 300 میلیون تن است گفت: پیش بینی می‌شود در سال 2020 حدود 50 میلیون تن کمبود ال.ان.جی در جهان وجود داشته باشد. از این رو قیمت گاز رو به افزایش گذاشته و در نتیجه افزایش قیمت گاز، قیمت محصولاتی همچون متانول، اوره، آمونیاک و ... نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی همچنین ورود ال پی جی آمریکا بر بازار را کم اثر وعلت آن را پایه پروپان ال پی جی آمریکا دانست که توانایی رقابت با نفتا را دارد.

مدیرعامل تاپیکو همچنین گفت: بر اساس پیش بینی‌های مذکور از قیمت جهانی گاز تا سال 2020، رقابت در تولید محصولات نفتا و پتروشیمی افزایش می یابد که اگر نوسانات صعودی ارزش ارز را نیز در کنار این موارد جای دهیم چشم‌انداز خوبی در این حوزه ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تاپیکو بر اساس نوع مالکیت و وظایف تعریف شده شرکتی موظف هستیم مواد اولیه را از قبل تهیه کنیم تا به تولید مقرون به صرفه دست یابیم و در نتیجه محصولات در بستر بهتری به فروش رسانیده شود. از این جهت حافظ منافع سهامداران هستیم و حواسمان به قیمت سهم خواهد بود.

معامله حق تقدم‌های باقیمانده

مهندس مخدومی در ادامه به افزایش سرمایه 87 درصدی تاپیکو اشاره کرد و گفت: این افزایش سرمایه کم‌سابقه، اتفاق خوبی بود که در روند سرمایه‌گذاری‌های شرکت تاپیکو تحقق یافت و تاپیکو را به بزرگترین شرکت بورسی تبدیل کرد و با استقبال خوبی هم روبرو شد.

وی افزود: هم اکنون 5/3 درصد حق تقدم‌ها معادل200 میلیارد تومان استفاده نشده است که حتما با اطلاع قبلی و در 10 روز آتی بصورت بلوکی عرضه می‌کنیم. شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی نیز به عنوان سهامدار عمده تعهد خرید حق تقدم های باقیمانده را دارد.

حوزه بین الملل

 مدیرعامل تاپیکو  با بیان اینکه تعاملات بین‌المللی یکی از رئوس اصلی کار مدیریت تاپیکو در دوره جدید است، گفت: در این زمینه هم از کارشناسان ماهر در درون سازمان و هم از مشاوران ورزیده بین‌المللی جهت مطالعات طرح‌های سرمایه‌ای استفاده می‌کنیم. در چند ماه آینده مذاکرات بین المللی را طوری جهت عقد قراردادها نهایی می‌کنیم به‌طوری‌که قیمت محصولات در اتمام پایان کار را پیش‌بینی کرده باشیم.

وی افزود: همچنین با توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از طریق مبادله تفاهم‌نامه، صادرات محصولات در راستای هم‌افزایی بین گروه جهت فروش محصولات نیز استفاده می‌کنیم.

پروژه های سودده تاپیکو

مخدومی در ادامه این نشست به پروژه‌های در دست اجرای تایپکو اشاره کرد و گفت: پروژه پتروالفین فن‌آوران یکی از پروژه‌های پربازده تاپیکو خواهد بود که با افزایش قیمت محصول سود قابل توجهی را برای تاپیکو به همراه دارد. تنها مشکلی که داریم با NPC بر سر تخصیص زمین است که بزودی حل می شود.

وی در خصوص طرح GTPP پتروشیمی خراسان گفت: این پروژه از نظر مشکلات آب و حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز، پروژه ای پرریسک بوده و بر اساس مطالعات صورت گرفته این طرح بالغ نبود؛ از این رو تصمیم گرفتیم که بجای آن اوره و آمونیاک 2 پتروشیمی خراسان را به اجرا برسانیم.

وی با اشاره به طرح پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای میعانات گازی سیراف گفت: تفاهم‌نامه‌ای که بین شرکتهای 8 گانه حاضر در این پروژه با کره جنوبی جهت اخذ فایناس به امضا رسید مرور زمان منقضی شد که با فرستادن نماینده کشور و پیگیری‌های صورت گرفته در صدد این هستیم که تفاهم‌نامه و روشهای مالی این پروژه مسیر خود را از سر بگیرد.

مخدومی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی تاپیکو، به سرمایه گذاری 49 درصدی این شرکت در پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تاکنون 3.8 میلیارد یورو در این پروژه سرمایه گذاری شده است و پیش بینی می گردد تا پایان این پروژه جمع این ارقام به چیزی حدودی 21 تا 22 هزار میلیارد تومان برسد. فاز یک این پروژه به بهره برداری رسیده و زمان راه اندازی فاز 2 و 3 پروژه به ترتیب اردیبهشت و آبان ماه 97 خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری کامل از این پروژه و با مفروضات قیمت گذاری فعلی، 30 هزار میلیارد تومان فروش، 6 هزار میلیارد تومان سود ناخالص و 2 هزار میلیارد تومان سود خالص نصیب پالایشگاه می شود که 49 درصد از آن متعلق به تاپیکو است.

مخدومی گفت: برای این پروژه که با نگاه ملی و رصد مسولانه دست اندرکاران روبروست، تامین 100 میلیون یورویی از منابع بانکی داخلی را در برنامه داریم.

وی همچنین به پروژه های پتروشیمی ایلام و مرجان نیز اشاره کرد و گقت این دو پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و در آستانه راه اندازی هستند و از ابتدای سال آینده در مدار تولید قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: برای خروج شرکت های پتروشیمی آبادان و فارابی از زیان انباشته، افزایش سرمایه هایی را در هیات مدیره به تصویب رسانده ایم.

مهندس مخدومی ضمن اشاره به ارتباطات خوبی که با وزارت نفت و وزات صنعت و معدن و تجارت با مجموعه تاپیکو در جریان است گفت، از بازخوردهایی که از بازار سرمایه گرفتیم در صدد هستیم که عدم تقارن احتمالی بین بازار و اطلاعات شرکت را از بین ببریم.

تاپیکو با در دست داشتن 60 درصد پرتفوی بورسی و 30 درصد پرتفوی غیر بورسی که اعم آن متعلق به پروژه ستاره خلیج فارس می باشد با هدف از بین بردن عدم تقارن اطلاعات بورسی به فعالیت های خود ادامه طریق می کند.

خسروی عضو هیات مدیره و معاون مالی و تامین منابع هلدینگ تاپیکو نیز در این نشست در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان حوزه بازار سرمایه در مورد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید گفت: با توجه به اینکه اتفاق خوبی در هلدینگ خلیج فارس برای تاپیکو افتاده است، و تاپیکو بعنوان سهامدار5/8 درصدی این هلدینگ در صدد اعلام عضو هیات مدیره به این شرکت می‌باشد، با نظارت مستقیم بر پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا تا در سال 97 سود بیشتری برای سهامداران در نظر داریم.

وی با اشاره به بهره برداری پروژه پتروشیمی مرجان در سال 96 گفت: تا این لحظه در این پروژه با مشکل یوتیلیتی روبرو هستیم که تاکنون برطرف نشده است و از این رو پیش بینی ما این است که تا پایان سال تولید این پروژه به صورت آزمایشی آغاز گردد.

خسروی در ادامه گفت: استراتژی تاپیکو بر این است که همین پروژه‌های در دست بهره‌برداری را به سامان برساند و در شرایط فعلی تصمیمی برای ورود به طرح‌های جدید نداریم.

وی همچینن به پاسخ سهامداری مبنی بر زمان عرضه حق تقدم های استفاده نشده تاپیکو در بازار بورس گفت: 3/5 درصد حق تقدم استفاده نشده بصورت یکجا پس از جمع بندی و اخذ اظهار نظر حسابرس مستقل پیش بینی می گردد تا 10 روز آینده عرضه گردد.

رضا توکلی مدیر مالی تاپیکو نیز در این نشست در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان حوزه بازار سرمایه در مورد پیش بینی حاشیه سود سال 97 تاپیکو با توجه به بهره برداری از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و هزینه‌های مالی و استهلاک این پروژه، گفت: بخشی از مسائل این پروژه عظیم مسائل فنی است و بر اساس خبرهایی که از قبل هم منتشر شده است، فاز 1 این پروژه به بهره برداری کامل رسیده و با توجه به پیش‌بینی دو فاز دیگر تا پایان سال  1397 وارد مدار خواهند شد، با بهره برداری از هر 3 فاز با احتساب متغیرهای فعلی  این پالایشگاه 300 هزار میلیارد ریال فروش و با احتساب بهای تمام شده ، هزینه‌ها ی مالی و استهلاک می‌توان نزدیک به  20 هزار میلیارد ریال سود سالانه دست یافت.

توکلی تاکید کرد: در مجموع در سالهای آینده با توجه به بهره برداری رسیدن پروژه‌های پالایشگاه نفت ستاره ، پتروشیمی مرجان و ایلام  و همچنین با توجه به این نکته که عمده سرمایه گذاری های این شرکت دارای پروژه های توسعه ای در درون خود از قبیل پتروشیمی مارون دارای پروژه پتروشیمی بوشهر و سلمان ، پتروشیمی جم دارای پروژه توسعه پلیمر پاد جم، پتروشیمی فن آوران دارای پروژه پتروالفین فن آوران ، پتروشیمی خراسان دارای پروژه اوره آمونیاک 2، گروه صنعتی بارز دارای پروژه بارز کردستان و توسعه نفت و گاز آریا دارای پروژه پالایشگاه سیراف می باشند چشم انداز خوبی را برای شرکت متصور هستیم.

وی در ادامه در مورد نوسانات ارزی و تاثیر آن بر روی پروژه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت، جریانات نقدی این پروژه با یورو محاسبه می‌شود و منشا ارزی آن هم مرجع ارز رسمی است و بدلیل درآمد ارزی آن تغییرات نرخ تسعیر ارز بر آن تغییرات بااهمیتی را  ایجاد نمی‌کند .

امیرمهدی صبائی مدیر امور بورس و نظارت بر پرتفوی هلدینگ تایپکو نیز در ادامه این نشست گفت: با فرض به بهره‌برداری فازهای 2 و 3 پروژه ستاره خلیج فارس در مهلت اعلام شده، تاپیکو در سال 98 وضعیت خیلی بهتری را تجربه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ارزش‌گذاری سهام نفت ستاره خلیج فارس، ارزش تنزیل جریانات نقد آزاد برآوردی صاحبان سهام استفاه می شود که از تفاضل اصل و فرع بدهی های پرداختی از سود عملیاتی به علاوه هزینه استهلاک محاسبه می گردد.

صبایی در ادامه تاکید کرد: با توجه به بهره برداری فازهای 2 و 3 در زمانهای مقرر جریان نقد آزاد قابل بررسی مجدد است. و افق مثبتی را برای سنوات آینده سهام تاپیکو می بینیم که بر این اساس سیاست تقسیم سود بیشتر را در برنامه مالی تاپیکو پیش بینی می کنیم.

وی در ادامه نسبت به پاسخ سهامدارای مبنی بر اعلام رقم ثابتی بعنوان پیش بینی سود سال 97 تاپیکو اظهار کرد: با صراحت نمی توانیم مبلغ دقیقی پیرامون سود سال 97 اعلام کنیم و سهامداران باید با توجه به اطلاعات دریافتی از روند پروژه ها و شرکتهای تابعه تاپیکو، خود به این تحلیل دست یابند.


چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :