١٣٩٧/١٠/٠١ ٦:٣٥ ب ظ
کد خبر : ٧١٢٥٦
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی گفت:
موضوع ارز منجر به کاهش صادرات فرآورده های نفتی شده است
در سال ۹۶ صادرات فراورده های نفتی که توسط پتروشیمی های عضو اتحادیه صادرکنندگان صورت گرفت ۶.۵ میلیارد دلار بود که امسال به ۴.۵ میلیارد دلار تا به امروز رسیده است.
به گزارش سهام انرژی، احسان باقری عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی ایران در نشست خبری ضمن تشریح مشکلات و دغدغه های اتحادیه مشکل اصلی را نوسانات نرخ ارز عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از دغدغه های واحدهای تولیدی اعضا اتحادیه برای تامین خوراک خود به هیچ وجه با نرخ ارز ۳۸۰۰ و یا ۴۲۰۰ تومانی و یا نیمایی استفاده نکردند و برای تامین خوراک از ارز بازار آزاد جهت تامین مواد اولیه استفاده کردند و این هزینه ها مضافا با هزینه های نقل و انتقالات به دلیل تحریم مشکلات مضاعفی است که تولید کنندگان و بخش خصوصی با آن مواجه است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر این در حوزه صادرات هر مجموعه ای اگر زیر یک میلیون یورو صادرات انجام می داد از منافع خوبی برخوردار می شود و این یعنی صادرات کمتر. همچنین گفته می شود که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برگردانند. این ایده زمانی معقول خواهد بود که تولید کننده حداقل برای تامین خوراک شرایط به صرفه ای داشته باشد که با نرخ های بالای ارز و هزینه های متعدد تولیدکنندگان توان رقابت ندارند.
به گفته وی این مکانیزم های کنترلی دولت منجر به خاموش شدن واحدهای تولیدی بیشتری شده است. 
 باقری اظهار داشت: امروزه در توسعه صادرات به نقطه ای رسیدیم که اگر صادراتمان را با همان شیوه حفظ کنیم و نگذاریم کاهش یابد مانند آن است که کار توسعه صادرات انجام دادیم.
وضعیت وکیوم باتوم اسفناک است
وحید شیخی دیگر سخنران این نشست خبری و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی نیز به وضعیت فرآورده ها در بورس پرداخت . وی که بیشتر در حوزه قیر و خوراک مرتبط آن یعنی وکیوم باتوم فعالیت می کند نسبت به وضعیت کاهش تقاضای شدید نسبت به خرید این محصول در بازار اظهار تاسف کرد و گفت: درخواست خرید وکیوم باتوم روز به روز کاهش می یابد و این موضوع منجر به تعطیلی واحدهای تولید خواهد شد. به گونه ای که هفته گذشته حدود ۴۵ هزار تن وکیوم باتوم در بازار عرضه شد درحالی که فقط ۱۰ درصد متقاضی خرید این محصول به ثبت رسیده است.
وی در ادامه این موضوع گفت: آن چه که از بورس کالا استنباط می شود نرخ فراورده گران است و خریداران خارجی تمایلی به خرید کالا با این نرخ را ندارند.
شیخی با اظهار تاسف از این رویه ادامه داد: متاسفانه ما در حال از دست دادن مشتریان خارجی و وفادار خودمان هم هستیم که آنها را از دست می دهیم. قیر ایران به دلیل مرغوبیت همیشه مشتریان خود را داشته اما امروز ما این مشریان را به دلیل بالا بودن قیمت، از دست می دهیم مشتریانی که به هیچ وجه نمی توانیم ان ها را برگردانیم.
وی در زمینه دپوی قیر در پالایشگاه ها به دلیل نبود تقاضا گفت:‌ مثلا پالایشگاه تهران روزانه ۵۰ هزار تن خروجی محصول داشت که طی همین یکی دو روز گذشته به ۲۵ هزار تن رسیده است.
شیخی بیان کرد: نرخ تسعیر ارز برای وکیوم باتوم بر اساس تبصره دولتی و قانونی به صورت نیمایی محاسبه شده در حالیکه طبق مصوبه قرار بود مابه التفاوت آن را دولت جهت جلوگیری از زیان واحدها پرداخت کند که نشد و محصول وکیوم باتوم به عنوان خوراک اولیه قیر در داخل پالایشگاه ها بلا استفاده مانده و اگر طی این چند روز حل نشود مشکل بسیار جدی برای پالایشگاه های تولید این محصول خواهد بود.  
احمد صرامی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی به عنوان اولین سخنران این نشست نیزبه پیشنهادات این اتحادیه و تشکل بخش خصوصی در راستای رونق این بخش از اقتصاد کشور پرداخت و تصریح کرد: ما یعنی نمایندگان بخش خصوصی ۳ سال است که پیشنهاداتی را در ۹ بند ارائه داده و خواستار تغییر و تحول آن بوده‌ایم، اگر یکی از این بندها عملیاتی می‌شد شاهد رکود تورم کنونی به این شکل نبودیم.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی در ادامه بازتعریف نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه جدی با فساد، رقابتی کردن اقتصاد، رشد درونزایی و برونزایی ساختار دولت در مباحث اقتصاد، بازسازی نگاه به سرمایه گذاری و مسائل ارزی و تجدید ساختار دولت را از جمله این پیشنهادات برشمرد.
وی ادامه داد: اکنون آنچه می‌بینیم مشکل رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی است، متاسفانه هرچه مشاهده می‌شود دوباره کاری و شروع و خاتمه بی پایان است که نمی‌دانیم صفر و صد کجاست و نتایج در فضای کسب و کار ما را به جایی نمی‌رساند. 
صرامی با بیان اینکه آنچه از تورم در جامعه وجود دارد با نگاه بخش خصوصی متفاوت است، گفت: در استمرار ثبات اقتصادی و حفظ دستاوردهای اقتصادی دچار اشکال هستیم.
وی کاهش بیکاری را از دیگر بندهای پیشنهادی ذکر کرد و گفت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از جمله اهداف مدنظر ما است، مردم به جای اینکه در بخش تولید سرمایه گذاری کنند فضای فکری آنقدر کم شده که سرمایه‌ها به سمت خرید دلار می‌رود. 
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم از تفکرات بخش خصوصی به معانی واقعی استفاده کنیم در داشنگاه‌ها و فضای کسب و کار نتایج خوبی حاصل می‌شود چرا که استفاده از فکر و ذهن روشن باعث تغییر و تحول می‌شود.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :