١٣٩٧/١٠/٠٩ ٩:٥٩ ب ظ
کد خبر : ٧١٢٦٢
یک کارشناس بورس انرژی به سهام انرژی گفت:
با افزایش عرضه نفت به بورس خصولتی ها وارد بازار می شوند
صادقین تاکید کرد: شک نکنید که با عرضه بیشتر نفت به دلیل کوچک بودن بخش خصوصی اقتصاد ما قطعا در معاملات بورس نفت خصولتی ها نقش اساسی خواهد داشت.
به گزارش سهام انرژی، دکتر علی صادقین کارشناس بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار سهام انرژی، ضمن مثبت ارزیابی کردن عرضه نفت به بورس و افزایش این عرضه به صورت ریالی گفت: بخش خصوصی ایران آن قدر منابع مالی ندارد که مستقیم وارد این عرصه شود ضمن اینکه ابزارهای متنوع و جذابی برای حضور در بازار های بین المللی هم نداریم که بتوانیم این عرصه را رشد دهیم. مثلا ما نمی‌توانیم بازارسرمایه خود را با بازار بورس لندن، سنگاپور و یا نیویورک مقایسه کنیم؛ فقط می توانیم بخشی از نقدینگی، سفته بازی وانتظارات فروش محدودی ازنفت را به این بازار منتقل کنیم که شیوه فروش نفت خام در بورس نسبت به قبل مثبت تر ارزیابی می  شود.
وی ضمن اعلام این مطلب که خریداران نفت خام از بورس بیشتر خصولتی ها و یا شبه دولتی هستند، گفت: شک نکنید که بخش قابل توجهی از خصولتی ها وارد این بازار خرید خواهند شد. شریان درآمدی و حیاتی اقتصاد ایران نفت است و امروز به علت تحریم ها و بسته شدن بازارهای دنیا به روی ما، سیاست فروش نفت از طریق بورس جواب می دهد ولی اگر به هر دلیلی تحریم‌ها برداشته شود و وزارت نفت سکان این شریان را در بازارهای بین المللی برعهده گیرد بعید می دانم که اجازه توسعه این محصول را به بورس بدهد.
صادقین اضافه کرد: البته درهمه اقتصادهای نفتی دنیا معمولا دولت ها به صورت انحصاری عرضه و فروش نفت را برعهده دارند زیرا درآمد کشور به چگونگی عرضه و فروش آن بستگی دارد و در شرایط بحرانی دولت میزان نفت بیشتری را به بورس عرضه می‌کند واین خصولتی ها هستند که می توانند پاسخگو باشند.
وی در ادامه گفت: البته در کشور ما به دلیل وضعیت اقتصاد بین المللی این عرضه نفت می تواند به کشورهای کوچک و با محموله های کمتری صورت گیرد. ولی این سیاست نمی تواند به صورت مطلق جایگزین سیاست صادرات نفت ایران شود و دولت خود ترجیح می دهد اختیار ان را بر عهده گیرد.
وی این گونه فروش نفت در بورس را زمینه مناسبی برای ورود نقدینگی و تنوع معاملات دانست و گفت:‌ عرضه نفت در بورس در دوره تحریم ها تدوین شده است و پس از تحریم ها هم ادامه پیدا خواهد کرد اما حجم آن کاهش می یابد. البته قراردادها و همچنان موضوعات شیوه معاملات برعهده وزارت نفت خواهد بود. اما برای دوره تحریم می توان گفت که برای ورود نقدینگی بسیار شیوه مناسبی است.
این کارشناس بازار سرمایه در حوزه بورس انرژی درباره معاملات صددرصد ریالی این عرضه در بورس انرژی گفت: به دلیل ورود نقدینگی این معاملات ریالی بهتر از ارزی برای داخلی هاست. زیرا ورود نقدینگی به این بخش به صورت شفاف جریان می یابد. در حوزه اقتصاد کلان معاملات بازار سرمایه ای باعث ورود پول سازمان یافته آن هم به صورت شفاف با حجم معاملات و بازیگران مشخصی صورت می‌گیرد. این شیوه بسیار حائز اهمیت است و اگر این حجم معاملات به صورت ریالی صورت گیرد بسیار مثبت است. اما اگرعرضه نفت به بورس صرفا برای دور زدن تحریم ها باشد باید گفت که با لغو تحریم ها مجددا این بازار رونق خود را از دست خواهد داد. و یا اگر این شیوه معاملاتی یعنی عرضه نفت خام به بورس، راه اندازی شد تا به نوعی بخش خصوصی در اقتصاد توسعه یابد، باید گفت که این هم سیاست مناسبی نیست زیرا بخش خصوصی ما توان حضور در این عرصه را ندارد.   
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :