١٣٩٧/١١/٠٤ ٧:٠٢ ب ظ
کد خبر : ٧١٢٨٥
در بازدید وزیر نفت از عسلویه مطرح شد:
منطقه ویژه صنایع انرژی برپارسیان زمینه مناسب توسعه پتروشیمی
وزیر نفت گفت:منطقه انرژی بر پارسیان با واگذاری نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار زمین،زمینه مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی است.
به گزارش سهام انرژی از نیپنا، وزیر نفت درجریان سفر به عسلویه و بازدید از منطقه انرژی بر پارسیان در مورد ظرفیت‌های این منطقه بیان کرد:منطقه انرژی بر پارسیان زمینه خوبی برای توسعه دارد و نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار زمین در این منطقه است که می تواند در اختیار پتروشیمی قرار گیرد .
وی افزود: در این خصوص باید مطالعات و طراحی های لازم در مورد جایگزینی واحدها به خصوص روابط بین واحدها، تامین خوراک و انتقال محصول به بندر توسط مشاور و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شود تا به نتیجه برسد.
زنگنه در مورد الویت های آینده صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر وضعیت خوراک بسیار خوب است و طرح هایی که بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند باید پیگیری شوند تا ظرف دوسال آینده به بهره برداری برسند.
گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‏ بر پارسیان در ۱۵ کیلومتری غرب شهر پارسیان در استان هرمزگان و به مساحت ۹۸۰۰ هکتار قراردارد. این منطقه یکی از قطب های توسعه در کشور است که با توجه به مؤلفه‏ های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، زیست محیطی و جغرافیایی، امکان استقرار صنایع مختلف انرژی‏ بر درآن فراهم است. براساس برنامه های ترسیم شده در این منطقه ویژه به جز توسعه صنعت پتروشیمی، ایجاد صنایعی همچون فولاد، صنایع آلومینیم، آلومینا و توسعه زیر ساخت ها، از جمله اسکله های صادراتی و تولید برق و آب توسط سازمان ایمیدرو در دست اجراست.
براساس این گزارش، منطقه پارسیان را با توجه به زیر ساخت های فنی- تخصصی ایجاد شده و در دست ساخت، از جمله نزدیکی به منطقه عسلویه و منابع خوراک، اخذ مجوز های قانونی، نزدیکی به فرودگاه و در مجاورت دریا بودن به عنوان یک هاب صنعت پتروشیمی است وتاکنون برای ۳ طرح پتروشیمی GTX در این منطقه مجوز صادر شده و با توجه به امتیازات برجسته این منطقه پیش بینی می شود بعنوان قطب  جدیدپتروشیمی ، بستر توسعه این صنعت در شرق عسلویه باشد.
بررسی وضعیت فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی دستاور سفر زنگنه
همچنین وزیر نفت در جریان سفر یک روزه خود به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در جریان آخرین وضعیت توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی قرار گرفت.
عملیاتی شدن سکوی فاز ٢٢ طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی، روزانه ١٤،٢ میلیون متر مکعب گاز به مقدار کنونی برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده است و متعاقب آن درآمدهای کشور را از فرآورده‌های گازی افزایش می‌دهد.
گاز ترش غنی سکوی فاز ۲۲ پارس جنوبی پس از برداشت از چاه‌های تولیدی به‌منظور فرآوری و جداسازی ترکیبات گازی با یک رشته خط لوله ٣٢ اینچ به‌ طول ١١٠ کیلومتر به پالایشگاه خشکی واقع در سایت تنبک انتقال داده می‌شود.
با بهره برداری کامل از چهار سکوی بخش فراساحل فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی، از هر یک از این سکوها روزانه ١٤.٢ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی برداشت خواهد شد.
 با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق برای شتاب در روند تامین بخشی از سوخت زمستانی کشور، همه مراحل هوک‌آپ و راه اندازی سکوی فاز ٢٢ پارس جنوبی در دریا ازسوی متخصصان ایرانی، با رعایت الزام‌های کیفی و ایمنی در مدت ١٩ روز انجام و رکورد زمانی تازه‌ای در راه‌اندازی سکوهای پارس جنوبی ثبت شد.
طرح توسعه فازهای ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای برداشت روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، ۲۷٥٠ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :