١٣٩٧/١١/٢٧ ١٠:٢٩ ق ظ
کد خبر : ٧١٣١٠
یک کارشناس بورس کالایی به سهام انرژی گفت:
اعلام قیمت هفتگی برای فرآورده‌های نفتی در بورس کالا راهکاری سازنده
فرآورده های نفتی در بورس کالا اگر به صورت هفتگی مانند محصولات پتروشیمی تعیین و اعلام شود این موضوع کنترل قیمت را قطعی و بازاردلالی در آن کاهش خواهد یافت.
محمد حسین طهمورثی کارشناس بورس کالایی کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با سهام انرژی شرایط فصلی و تغییرقیمت نفت را بیشترین عامل تغییرقیمت فرآورده و بروز چالش کالای نفتی در بورس عنوان کرد و افزود: برخی از عرضه کنندگان فراورده در بورس کالا مانند وکیوم باتوم و غیره به دلیل نوسان قیمت نفت با چالش هایی مواجه می شوند و تصمیم به کاهش و یا افزایش عرضه محصول می گیرند و این موضوع شرایط تقاضا را به کلی تغییر می دهد. یعنی بازار با کاهش شدید تقاضا مواجه می شود.
وی در ادامه گفت: اگرقیمت ها به صورت هفتگی در بورس کالا مشخص شود این موضوع را تحت پوشش قرارمی‌دهد و به نوعی عرضه کنندگان و متقاضیان تکلیف خود را برای تصمیم گیری اتخاذ می کنند.
طهمورثی گفت: گاهی اوقات در بورس کالا اگر قیمت نفت اول ماه کاهش و یا افزایش یابد این قیمت و میزان عرضه و تقاضا در طول یک ماه تحت الشعاع قرار می گیرد. در حالیکه اگر قیمت هفتگی شود دیگر تکلیف همه مشخص است.
وی درباره تعیین قیمت کالایی در بورس گفت: اعلام قیمت فراورده های نفتی در بورس توسط چندین نهاد مختلف صورت می‌گیرد. قبلا از طریق پالایش و پخش که یک نهاد دولتی بود صورت می گرفت اما الان اتحادیه پالایشی ها برخی از محصولات را اعلام می کند ویا برای گوگرد یک مرجع دیگری نرخ را اعلام می کند که به نظر اگر تمرکز تعیین قیمت هم مشخص شود این موضوع بسیار سازنده در مبادلات خواهد بود .
این کارشناس درباره نوسان قیمت ها و عدم تمرکز آن گفت:‌ می بینید که قیمت نفت هفته به هفته تغییر می کند حال آیا این منصفانه است که پالایشگاه‌ها محصول خود را عرضه کنند، قطعا این مجتمع ها ریسک عرضه را رعایت می کنند که البته این برخورد پالایشگاه ها منطقی است. چون احتمال می دهند قیمت نفت افزایش یابد و چون اینها خصوصی هستند قاعده اقتصادی را رعایت می کنند. در اینجا تاکید می کنیم که اگر قیمت ها هفتگی اعلام شود این ریسک قیمتی هم کاهش می یابد.
وی درباره عرضه قیر در بورس کالا گفت: اگر قیر در بورس عرضه نشود و حتی به صورت مقطعی باعث می شود این کالا بازار خود را از دست بدهد. اما وکیوم باتوم که مواد اولیه قیر است قطعا در بورس کالا رونق می یابد. بدون آنکه عرضه کنندگان مجبور باشند قیر خود را در بازار بورس عرضه کنند.
وی در ادامه به دیگر عوامل در میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت: البته اخیرا نرخ ارز در میزان عرضه وتقاضا تاثیر گذار بوده است. عرضه کنندگان کالایی به دلیل قیمت دلار حاضر نبودند کالا عرضه کنند. به عبارتی برای آنها با دلار نیمایی و دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می شود لذا لذا ترجیح می دهند محصول عرضه نکنند این بود که ما شاهد انباشت محصول در محل تولید بودیم. البته در حال حاضر قیمت عرضه برای پالایشگاه ها کاملا به صرفه است و اگر برای آنها به صرفه نبود عرضه نمی‌کردند.
پلی‌پروپیلن کمبود عرضه دارد
 این کارشناس بورس کالا در زمینه شرایط محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: کالا با کالا متفاوت است بعضی از کالاها به صورت بنیادی مشکل کمبود عرضه دارند مانند پلی پروپیلن. میزان تولید این محصول نسبت به میزان مصرف و تقاضا آن کم است به عبارتی این محصول تقاضای بالا و بازار پر رونقی دارد.
بازار پلیمری و شیمیایی با توجه به نوع کالا ومواردمصرف آن متفاوت است. اما تقریبا میزان عرضه و تقاضا آن با چالش جدی مواجه نبوده است. اما همانطور که گفتم محصول پلی‌پروپیلن PP ، و یا در حوزه نساجی مانند مثل پلی اتیلن گرید بطری و نساجی با مشکلاتی مواجه است. بازار PG ها و TG ها در حوزه عرضه و تقاضایی شرایط خوبی دارند.
طهمورثی گفت:‌خیلی از کالاها کمبود عرضه دارند مثل هتیل هگزانول و فقط توسط شازند تولید می شود و پرتقاضا است .  PG ها تقاضای خوبی دارند اما عرضه کمی دارند. البته در زمینه برخی محصولات اولا کارخانه ها نمی توانند بیش از این میزان تولید کنند و وزارت صنایع هم برای کنترل بازار داخل جلوی صادرات برخی از این محصولات را می گیرد.
این کارشناس کالایی درباره عرضه نفت در بورس انرژی گفت: در زمینه عرضه نفت در بورس انرژی سوالات متعددی مطرح می شود، اینکه آیا در زمان عرضه نفت خریدار واقعی داشتیم؟ آیا نفت را عرضه می کنیم که بازار آن را در بورس تقویت کنیم و یا هدف چیز دیگری بود؟ عرضه نفت در زمان تحریم‌ها که دلیل واضحی است اما اگر تحریم ها نباشد آیا این بازار می تواند رونق داشته باشد؟ آیا کسانی که خریدارند بهتر است از دولت نفت بخرند و یا بورس برای آن‌ها به صرفه تر است؟ اینها سوالاتی است که در زمینه عرضه نفت در بورس انرژی مطرح است.
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :