١٣٩٧/١٢/١١ ٣:٢٥ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٢٥
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادارگفت:
شرکت ها،برای شناخت ابزارهای تامین مالی درنمایشگاه بورس سال ۹۸ حضور یابند
در نمایشگاه بورس بانک و بیمه شاهد حضور کمترشرکت‌های تولیدی هستیم درحالیکه این مجموعه‌های تولیدی می‌توانند جهت شناخت بیشترابزارهای تامین مالی برای پروژه های تولیدی خود درنمایشگاه حضور پررنگ‌تری داشته باشند. لذانمایشگاه بورس، بانک و بیمه سال ۹۸ فضای مناسبی برای این تعاملات است.
به گزارش سهام انرژی، سعید فلاح پورمعاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس واوراق بهادار امروز در نشست خبری که به مناسبت فاینکس۲۰۱۹ ( نمایشگاه بورس بانک وبیمه سال ۹۸ ) برگزار شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگارسهام انرژی که به چه علت شرکت های پتروشیمی وپالایشگاهی هر ساله در نمایشگاه بورس حضور کمرنگ تری دارند؟ گفت: شرکت های تولیدی البته به غیرازخودروسازها، در نمایشگاه حضور کمتری دارند. البته برخی به اشتباه تصور می کنند حضور شرکت های تولیدی در نمایشگاه بورس مرتبط نیست درحالیکه دیدگاه اشتباهی است زیرا شرکت های تولیدی می توانند با ارتباط سازنده نسبت به تعامل با مجموعه های تامین مالی اقدام کنند و ازاین راه برای تامین مالی پروژه های خود در نمایشگاه با کل مجموعه‌ها آشنا شوند.
فلاح پور به تشریح برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ به عنوان مهم ترین رویداد مالی در کشور پرداخت و گفت: نمایشگاه امسال ویژگی خاصی دارد زیرا اندازه بازار سرمایه نسبت به سال قبل بزرگ تر و پرحجم تر شده و به رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی رسیده است.
وی درزمینه حجم معاملات امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: حجم معاملات مجموعه در چهار بورس در سال ۹۶ به ۲۴۵ هزار میلیارد تومان رسید در حالیکه طی ۱۱ ماهه سال ۹۷ به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ما در این بخش شاهد رشد قابل توجه ۷۰ درصدی بوده‌ایم.
معاون نظارت بر نهادهای مالی تصریح کرد: از منظرهای انتشار اوراق، تعداد نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، اندازه و ابعاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، نشان دهنده یک رشد قابل توجه است. بنابراین یک دلیلی برای اینکه ما بگوییم فاینکس ۲۰۱۹ ، متفاوت از ادوار پیشین خود بوده، رشدهایی است که در طول یک سال اخیر تجربه کرده است.
وی گفت: از طرف دیگر یک اقبال بسیار زیادی از فعالین اقتصاد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به بازار سرمایه ایجاد شده است؛ ما که در بطن کار هستیم، این اقبال را مشاهده می‌کنیم؛ یعنی حجم تقاضا برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کرده است.
فلاح پور در ادامه تصریح کرد: این مسئله هم از طرف بخش دولتی و هم از جانب بخش خصوصی صورت گرفته است. به عبارت دیگر حتی در سال‌های گذشته همواره متخصصین اقتصادی بیان می‌کردند که نقش بازار سرمایه باید در اقتصاد و تامین مالی بیشتر شود، اما در دو سال گذشته به ویژه در سال جاری، این مسئله از سطح اظهار نظرها ارتقا یافته و به یک باید تبدیل شده است.
به گفته عضو هیئت مدیره سازمان بورس، تقریبا می‌توان گفت که بازار سرمایه تبدیل به مهمترین راه تامین مالی برای توسعه اقتصادی کشور شده و حتی دو بازار مالی دیگر یعنی بانک‌ها و بیمه‌ها، درحال حاضر با بازار سرمایه در تعامل هستند که بتوانند تامین مالی‌های خود را از مجرای بازار سرمایه انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که مطلع هستید، بانک‌ها برای فروش اموال مازاد خود و نیز برای واگذاری شرکت‌ها در قالب طراحی‌های جدید یا طراحی‌های سابقی که در ابزارها وجود داشت، بیش از گذشته به بازار سرمایه رجوع می‌کنند.
فلاح پور در ادامه افزود: بیمه‌ها نیز از این روند را دنبال می‌کنند؛ ما اخیرا برای این بازار نیز اوراق تامین مالی بیمه را طراحی کردیم که به زودی برای اولین بار اجرایی می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که بخش‌های دیگر مالی نیز حتی برای پیش برد اهداف خود به بازار سرمایه رجوع می‌کنند.
معاون نظارت بر نهادهای مالی گفت: بنابراین ما به عنوان نهاد ناظر و نهادهای مالی به عنوان بازوهای اجرایی باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم به توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم؛ یکی از این فعالیت‌ها قطعا حضور فعال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خواهد بود.
فلاح پور با اشاره به اینکه قطعا برای اینکه توسعه اقتصاد از طریق بازار سرمایه رخ دهد، به فرهنگ سازی نیاز است، تاکید کرد: برای اینکه افراد بیشتری با بازار سرمایه و مزایای آن در ابعاد مختلف نظیر شناسایی ابزارها آشنا شوند، باید از فرصت این نمایشگاه استفاده شود.
معاون نظارت بر نهادهای مالی در بخش دیگری از اظهارات خود به بیان آمار و ارقام فاینکس ۲۰۱۹ تا این لحظه پرداخت و گفت: دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با فضایی بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۱۱۵ شرکت از حوزه‌های مختلف اقتصادی نظیر نهادهای مالی بازار سرمایه، بانک و بیمه برگزار می‌شود که البته تعدادی از شرکت‌های استارتاپ نیز تقاضای خود را برای این نمایشگاه ارسال کرده اند که تعداد آن به احتمال زیاد به ۲۲۰ شرکت خواهد رسید.
وی افزود: ۱۶ بیمه و ۸ بانک تا به امروز تقاضای خود را برای این نمایشگاه ارسال کردند.
عضو هیئت مدیره سازمان بورس با بیان این که توصیه جدی من به نهاد‌های مالی این است که این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی در اختیار ما قرار خواهد گذاشت گفت: به نهادهای مالی بازار سرمایه توصیه می‌کنم از فرصت‌های این نمایشگاه استفاده کنند، زیرا در این نمایشگاه مسابقات جدید طراحی شده و کارگاه‌های آموزشی برقرار می‌شود و آن‌ها می‌توانند بازاریابی فعال انجام داده و از نیرو‌های متخصص بهره‌مند شوند.
فلاح پور در خصوص حضور استارتاپ‌ها نیز افزود: برخی از شرکت‌های استارتاپی در سال گذشته در نمایشگاه شرکت داشتند که امسال جزو استارتاپ‌های سرشناس هستند.
عضو هیئت مدیره سازمان بورس گفت: فرهنگسازی و بازار یابی در گسترش بازار بسیار اثرگذار هستند و این نکته که در حال حاضر بازار‌های رقیب شرایط مساعدی ندارند و اقبال به سمت بازار سرمایه بیشتر شده شاید درست باشد، ولی باید از این فرصت ایجاد شده به صورت هوشمندانه استفاده کنیم.
 
 
 
   
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :