١٣٩٧/١٢/٢٦ ١١:٣٠ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٤٨
پارس جنوبی، نماد اقتدارتولید وثروت ملی
عصر روز یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷حسن روحانی به همراه بیژن زنگنه وزیر نفت با حضور در فازهای پارس جنوبی،به طور رسمی فازهای ۲۲ تا۲۴ و۱۳ را افتتاح کرد. با افتتاح این فازها روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی سهام انرژی به عسلویه، حسن روحانی، رئیس جمهوری که صبح امروز (یکشنبه، ۲۶ اسفندماه) وارد استان بوشهر شد، با حضور در فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به‌طور رسمی , پالایشگاه این فاز را افتتاح کرد و پس از آن با حضور در فاز ۱۳، به‌طور رسمی بهره‌برداری از این پالایشگاه را آغاز کرد.
روحانی در این مراسم اظهار داشت: ممکن است اگر بگوییم این مهم افتخاری برای دولت است عده‌ای خوش‌شان نیاید. ما آن را افتخاری برای ملت می‌دانیم، مسئولان از طرف مردم این بار مسئولیت را به‌عهده دارند. اینکه در پارس‌جنوبی از ۱۰ فاز اکنون به ۲۵ فاز رسیده‌ایم کار عظیم و بزرگی است. ما در سال ۹۲، ۱۰ فاز داشتیم و در این چند سال نیز ۱۵ فاز را اجرایی کرده‌ایم،  روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز افزوده شد. این کار بزرگی است که قدرت ملی ما را نشان می‌دهد.
وی افزایش تولید گاز را نشانه قدرت بالای ملی ایران دانست و تصریح کرد: در زمینه تامین گازوئیل و بنزین و در فصل زمستان به واردات گاز نیازمند بودیم، اما در این چند سال در همه این بخش‌ها خودکفا شده‌ایم و روی پای خود ایستاده‌ایم. امروز کسی نمی‌تواند به ما زور بگوید. وقتی ما را تحریم کردند، تحریم بنزین را در صدر برنامه‌های خود قرار دادند، اما امروز تحریم بنزین معنایی ندارد و ما نیازی به واردات بنزین نداریم. وقتی مشاهده کردند که در زمستان به گاز نیاز داریم قیمت آن را ۹ برابر افزایش دادند، اما امروز روی پای خود ایستاده‌ایم.
 وی با تاکید بر اینکه ملت ایران در برابر حرف ناحق آمریکا سرفرود نمی‌آورد، تصریح کرد: نباید بین خودمان فاصله بینداریم. اینکه ما مشکلی داریم مربوط به فرد خاص، مدیر خاص یا دولت خاصی نیست، از نظر زیربناهای اقتصادی مشکلات قدیمی داریم که تاثیرگذار است، اما در شرایط غیرعادی مدیریت سخت‌تر می‌شود.
روحانی عنوان کرد: اگر این مدیریت ضعیف بود چطور می‌توانست فازهای مختلف پارس‌جنوبی را افتتاح کند، یا تولید بنزین را به ۲ برابر افزایش دهد و به حفظ محیط زیست کشور کمک کند. در گذشته اتکای نیروگاه‌ها به سوخت مایع ۴۳ درصد بود، اما امروز این رقم به ۱۰ درصد رسیده است.
بیژن زنگنه نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد که سه فاز دریایی مربوط به فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی تا میانه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه ۱۵ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۵.۲ میلیارد دلار براساس پایه سال ۹۰ از سال۹۲ تا ۹۷ به بهره‌برداری رسید، افزود: ۱۸ طرح دیگر پتروشیمی نیز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته زنگنه، پتروشیمی‌های ایلام، لرستان، ارومیه، مهاباد، شیراز، تخت جمشید پارس، ایزوسیانات‌های پتروشیمی کارون، کاویان، مروارید، انتخاب، کردستان، فاز سوم آمونیاک و اوره پردیس و متانول مرجان و سرویس‌های جانبی دماوند از جمله طرح‌های صنعت پتروشیمی است که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های متانول کاوه، فاز یک پتروشیمی بوشهر و فاز ۲پتروشیمی ایلام تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، افزود: با تکمیل طرح‌های پتروشیمی میاندوآب، کیمیای متانول خاورمیانه، کود شیمیایی لردگان، مسجدسلیمان، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروکیمیای ابن سینا، آرتا انرژی و گچساران در این دولت، تحولی عظیم در صنعت پتروشیمی ایران ایجاد می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه محصولات نهایی صنعت پتروشیمی ایران در سال۹۲، ۲۷ میلیون تن بوده که هم اکنون به ۳۱ میلیون تن رسیده است، گفت: با اجرای طرح‌های پتروشیمی یادشده، محصولات پتروشیمی کشور به ۵۲ میلیون تن می‌رسد، یعنی میزان آن نسبت به سال ۹۲ دو برابر می‌شود که ۹۳ درصد افزایش خواهیم داشت و جهش بزرگی روی می‌دهد.
زنگنه اظهار کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی درسال ۹۲، ۵۶ میلیون تن بوده است که در سال ۹۶ به ۶۴ میلیون تن رسیده‌ایم و در سال ۱۴۰۰ به ۹۴ میلیون تن خواهیم رسید.
وی با اشاره به اینکه در سال۹۲ به قیمت پایه ۹۰، ۱۸ میلیارد دلار ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی بوده است، گفت: ارزش این محصولات در سال 96 به 25 میلیارد دلار رسیده است و در سال 1400 به 36 میلیارد دلار می‌رسد.
وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید اتان از سال 98 تا 1403 نسبت به مصرف آن، باید برنامه‌ریزی برای صادرات آن انجام دهیم. البته در سال‌های آینده واحدهای اتان کراکر وارد مدار می‌شوند و اتیلن تولید می‌کنند که می‌تواند در داخل مصرف شود.
 زنگنه با اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان صنایع پایین‌دستی پارس جنوبی اظهار کرد: تولید بنزین در سال 91، 52 میلیون لیتر بنزین بوده که امسال به 101 میلیون لیتر رسیده است و به راحتی به 105 میلیون لیتر هم می‌رسد که این نشان از دو برابر شدن تولید بنزین در کشور دارد.
وی با بیان اینکه در سال 91، بنزین یورو در کشور تولید نمی‌شد، اما در امسال 76 میلیون لیتر تولید بنزین یورو داریم، ادامه داد: تولید نفت‌گاز در کشور نیز 12 درصد افزایش یافته است به طوری که از 94 میلیون لیتر در سال 91 به 105 میلیون لیتر در سال 97 رسیده است. همچنین تولید نفت گاز با کیفیت یورو از 6 میلیون لیتر در سال 91 به 44 میلیون لیتر در روز رسیده است.
هدف از توسعه هرکدام از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات‌گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است. ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات این طرح‌ها حدود ۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.  
مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این دو مگاپروژه، ۱۱میلیارد دلار بوده است که با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
با بهره‌برداری از این فازها، برای نخستین بار ایران در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد.
همزمان با افتتاح این دو مگاپروژه، سامانه‌های اندازه‌گیری‌ گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی (میترینگ)، کارخانه تولید مواد بوددارکننده گاز در عسلویه (مرکاپتان) و خط لوله راهبردی اتان «عسلویه - کنگان» به‌صورت ویدئو کنفرانس از سوی رئیس جمهوری افتتاح شد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :