١٣٩٨/٠٢/٢٣ ١١:٥٤ ق ظ
کد خبر : ٧١٣٩٦
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی NPC به "سهام انرژی"گفت:
باید متقاضیان محصولات پتروشیمی در بورس شناسایی شوند
طهماسبی گفت:‌ قیمت محصولات پتروشیمی در بورس تنها به وسیله خریداران و متقاضیان واقعی به حد تعادل می رسد که این موضوع باید دنبال شود تا بازاردلالی کاهش یابد و محصولات به پایین دست پتروشیمی برسد.
مرضیه طهماسبی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار سهام انرژی گفت: هر گونه تغییر قیمت محصولات پتروشیمی در بورس به عرضه مربوط نیست چون عرضه با نظارت کافی و قانونی در حال انجام است اما مشکل اصلی بخش تقاضا و خریداران غیر واقعی است که بازار را با چالش مواجه می کند.
وی تاکید کرد:‌ محصولات پتروشیمی توسط NPC در بورس با نظارت کافی، عرضه می شوند اما مشکل اساسی در بخش تقاضاهاست که نظارت نمی شود.
طهماسبی گفت:‌ رقابت محصولات پتروشیمی در بورس به دلیل افزایش قیمت دلار و رونق بازار دلالی است . تولید کننده واقعی دنبال رقابت های آنچنانی نمی رود. اگر جایی می بینیم که قیمت ها دوبرابر می شود و یا کمبود محصول در بازار وجود دارد به دلیل مقاومت دلالان است که نمی گذارند قیمت ثابت شود و می بینیم که یک رقابت ناعادلانه و منفی در بازار وجود دارد و تولیدکنند‌گان در صنایع پایین دستی را دچار مشکل کرده است.
این مقام مسئول گفت: اینکه افزایش قیمت را بر مبنای افزایش عرضه بدانیم این طور نیست . چیزی که قیمت را افزایش می دهد متغیر های اقتصادی اعم از نرخ ارز است . وقتی سال گذشته دلاراز ۴۲۰۰ بود به یکباره به ۹ تا ۱۱ هزار تومان می رسد قطعا قیمت محصولات هم رو به افزایش می گذارد و این موضوع یعنی کمبود مواد اولیه تاثیر خود را در پایین دست نشان می‌دهد و بازار دلالی و متقاضیان غیر واقعی یا همان تولیدکننده نماها هم که دست به کار می شود.
وی در زمینه پایلوت و فیلترینگ متقاضیان محصولات پتروشیمی در بورس گفت: این موضوع غربالگری متقاضیان یا همان تولیدکننده نماها باید مورد نظارت وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان صورت گیرد تا با حذف اینها بازار دلالی هم کاهش یابد و این میزان محصولات پتروشیمی که توسط ما عرضه و نظارت می شود به دست مصرف کننده واقعی برسد.
وی افزود : با مشخص شدن خریداران غیر واقعی، بورس کالا نیز کد بورسی این ها را باطل می کند و این خریداران دیگر نمی‌توانند به عنوان واسطه گر بازار را در اختیار بگیرند.
به گفته وی تقاضا باید واقعی باشد تا متغیرهای اقتصادی تغییرات حداقلی را ایجاد کنند و قیمت ها منطقی شود. در این صورت صنایع پایین دست هم خواهد توانست برای خرید محصولات برنامه ریزی کند. اما در شرایط موجود کمبود محصولات در بازار توسط متقاضیان غیرواقعی است که صنایع پایین دست را با کمبود مواد اولیه مواجه کرده است و اگر هم بخواهد محصولی را تهیه کند باید با چندین برابر قیمت از این واسطه ها خریداری کند که این موضوع باید مورد نظارت بیشتر قرار بگیرد.
" صوت این خبر در بخش صوت سایت سهام انرژی قابل دسترسی است"
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :