١٣٩٨/٠٧/٢٢ ٩:٥٩ ق ظ
کد خبر : ٧١٦٣٤
"سهام انرژی" گزارش می دهد،
به دلیل رونق تولید، لزوم محدودیت دوباره سقف رقابت در بورس کالا
به اعتقاد فعالان بازار و مصرف کننده واقعی کالا در بورس، موضوع برداشتن سقف رقابت که چندسالی عملیاتی شده است مشکلاتی را در حوزه معاملات و رسیدن کالا به دست مصرف کننده واقعی ایجاد کرده است. مشکلاتی که همواره به نفع عرضه کنندگان و به ضرر مصرف کننده واقعی بوده است، آن هم در بازار دلال مابانه اقتصاد ما که همواره جاری و ساری بوده است...
به اعتقاد فعالان بازار و مصرف کننده واقعی کالا در بورس، موضوع برداشتن سقف رقابت که چندسالی عملیاتی شده است مشکلاتی را در حوزه معاملات و رسیدن کالا به دست مصرف کننده واقعی ایجاد کرده است. مشکلاتی که همواره به نفع عرضه کنندگان و به ضرر مصرف کننده واقعی بوده است، آن هم در بازار دلال مابانه اقتصاد ما که همواره جاری و ساری بوده است. بازار دلالی که  هرگونه اقدامی را به سمت خود می کشاند و کسب و کار جدیدی را ایجاد می کند؛ بازاری که به جای حمایت از تولید در جهت تخریب تولید حرکت می کند.
برداشتن سقف رقابت از آن دست اقداماتی بود که روزی به دلیل تشویق عرضه کنندگان برای عرضه بیشتر تبیین شد تا مصرف کنندگان با کمبود کالا مواجه نباشند و بتوانند هر مقدار کالای مورد نیاز خود را به وفور از بازار کالایی تهیه کنند اما با گذشت زمان این موضوع، بازار دلالی راه خود را پیدا کرد و تولید را دستخوش ناهمواری خود قرار داد.
سعید رفیعی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار "سهام انرژی" در این زمینه که سقف رقابت مشکلاتی را در پی داشته است، گفت: این باز بودن سقف رقابت یک مشکل جانبی برای تولید است. در زمانی که سقف رقابت مثلا تا200 درصد و یا 250 درصد و یا بالاتر باشد، عرضه کننده اختیار معامله پیدا می کند و درمواردی هم منجر به افزایش قیمت کالا هم می شود و این به ضرر مصرف کننده واقعی است. از سوی دیگر وقتی قیمت در انحصار عرضه کننده قرار بگیرد کشف قیمت در بورس اتفاق نمی افتد و اگر هم باشد منحصر به عرضه کننده است.
وی در ادامه افزود: عرضه کننده کالایی وقتی در سقف رقابت عرضه، قرار می گیرد کالا را نمی فروشد و این قدر این کالا را به دلیل حجم بالای عرضه هر روز تکرار می کند بدون آن که فروشی داشته باشد تا به قیمت دلخواه برسد و آن را بفروشد و در نهایت هم مصرف کننده واقعی توان خرید پیدا نمی کند و خریداران غیرواقعی برای اخلال در بازارکالایی آن رامی خرند.
رفیعی به رقابت منفی اشاره کرد و گفت: در بورس باید رقابت منفی و مثبت باشد. درحالیکه رقابت منفی در بورس به عنوان الزام و مسئولیت تکلیف نمی شود و این همان است که گفتیم عرضه کننده هر زمانی کالایش فروش نرفت کالا را از تابلو معاملات برمی دارد و این عمل را آن قدر تکرار می کند تا سقف تقاضا به نفع او حاصل شود.
به گفته وی تا چند سال پیش سقف رقابت بین 5 تا 10 درصد بود که با دستور وزارت صمت این سقف باز شده است و به نظر فضای کنترلی هم از بین رفته است و تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز پتروشیمی در زمینه راهکار و برون رفت از این موضوع اظهار داشت:در واقع باید این سقف رقابت در یک حدی محدود و بالانس شود. مثلا تعیین شود که یک میزان سقف بعلاوه 20 درصد منفی باشد و یا یک میزان با 15 درصد منفی در نظر گرفته شود که این موضوع رقابت منفی را هم دربرمی گیرد و یک رقابتی سالم است. لذا باز بودن سقف رقابت نمی تواند کشف قیمت واقعی را به جریان بیاندازد.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :