١٣٩٨/١٠/٠٢ ١٢:٢١ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٣٤
بنزین پتروشیمی ها چگونه شرایط آلایندگی دارند؟
طراح تولید بنزین پتروشیمی ها گفت: اگر در سال 90 کلیه فعالیت یک مجتمع پتروشیمی متوقف و به سمت تولید بنزین برده می شد شاید هیچ وقت بنزین آلوده و با ساختار اشتباه فنی تولید نمی شد که آثار زیانباری را به محیط زیست آن زمان وارد کند.
به گزارش سهام انرژی ازمردم سالاری، فریبرز پناهی مبدع طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها، از نا آگاهی تفاوت واحدهای CCR در پالایشگاه و پتروشیمی در تولید بنزین گفت: در سال 1386 و ماجرای سهمیه بندی بنزین، طرحی ارائه کردم که با اجرای آن در واحدهای آروماتیک صنایع پتروشیمی، می توانستیم خروجی واحدها را با اعمال یک تغییرات فرایندی و مکانیکی به سمت تولید بنزین سوق دهیم. این طرح فقط برای شرایط اضطرار بود که در صورت اجرا می بایست تمام خروجی واحد پتروشیمی به بنزین اختصاص می یافت.
وی در ادامه افزود: در آن سال صنایع پایین دست و زنجیره ارزش پتروشیمی ها نیز مورد توجه بود وصلاح نبود که خروجی مجتمع های پتروشیمی فقط به تولید بنزین اختصاص یابد و از سایر محصولات باز بمانند. بدین ترتیب با این همزمانی طرح به صورت ناقص و به طور کلی با اشتباهات فاحش به اجرا درآمد.
پناهی به جلیل سالاری به عنوان مجری طرح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان که مهندس سالاری مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بودند، این طرح را به طور اشتباه اجرا کردند و خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست و سلامت مردم وارد کردند و به شرایط کاملا متفاوت واحدهای CCR در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها بهایی ندادند.
به گفته وی این طرح به صورت پایلوت و به دستور مهندس نوذری وزیر نفت آن زمان، در سال 1386 در پتروشیمی بوعلی سینا به اجرا درآمد و نمونه اخذ شده بنزین آن برای تایید به پالایشگاه شیراز ارسال شد.
مخترح طرح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی در زمینه اشکالات فنی طرح تولید بنزین در پتروشیمی ها و تفات آن در پالایشگاه ها گفت: خوراک پتروشیمی های برزویه و بوعلی سینا، میعانات گازی، و خوراک پتروشیمی بندرامام نفتای پالایشگاه آبادان بود. شرایط به این صورت است که وقتی میعانات وارد پتروشیمی ها می شود، یک برش میانی به نام نفتا دارد که در پالایشگاه های نفت، پایه بنزین سازی و در مجتمع های پتروشیمی پایه تولید آروماتیک است. بعد از حذف ترکیبات مضر گوگردی در واحد تصفیه هیدروژنی، در پتروشیمی این نفتا به منظور تولید آروماتیک هایی از قبیل بنزن، تولوئن و زایلین و سایر آروماتیک های سنگین وارد واحد آروماتیک می شود. خروجی این واحد در شرایط نرمال محصول آروماتیک  و قابل عرضه مستقیم به بازار است، اما با اعمال طرح اینجانب روی واحد CCR ، شرایط به گونه ای می شود که بنزین با استاندارد قابل قبول به عنوان محصول نهایی از واحد خارج می شود.
وی ادامه داد: در واقع واحد CCR در پتروشیمی ها به گونه ای طراحی شده که با ورود نفتای عاری از ترکیبات گوگرد و نیتروژن دار، آروماتیک را از 7 درصد به 83 درصد می رساند (افزایش شدید آروماتیک) که از این میزان 14 درصد آن ترکیب بنزن هست که برای محیط زیست و انسانها بسیار خطرناک است. فرایندی که ما سال 86 به صورت آزمایشی انجام دادیم که موفقیت آمیز هم بود به این صورت بود که عملیات 4 راکتور واحد آروماتیک تغییر یافت بطوری که در نهایت محصولات با آروماتیک پایین و ترکیب ایزو و نفت‌نیک (بنزین پاک) بالاتر تولید می شد.
وی به تفاوت بنزین تولیدی در در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها اشاره کرد و گفت: شرایط واحد CCR در پتروشیمی ها کاملا متفاوت از شرایط واحد CCR در پالایشگاه ها از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. به این صورت که در واحد آروماتیک پتروشیمی هدف تولید آروماتیک هایی با بنزن، تولوئن، زایلین و به طور کل آروماتیک های سنگین است و تعداد راکتورها در این واحدها بسته به شرایط تولید از 4 عدد به بالاست، اما در پالایشگاهی از قبیل ستاره خلیج فارس، چون هدف، تولید بنزین با کیفیت و با استاندارد بالاست، اولا تعداد راکتورها از سه عدد تجاوز نمی کند، ثانیا محصول نهایی بنزین با شرایط استاندارد تولید می شود.
پناهی افزود: در آن زمان برای اینکه عدد اکتان بنزین را بالا ببرند، ریفورمیت تحویلی از پتروشیمی ها را که دارای آروماتیک 83 تا 85 درصد بود با نفتای سنگین پالایشگاه مخلوط می کردند که نتیجه آن یک هیدروکربن با آروماتیک و بنزن بالا می شد که فقط مشخصه عدد اکتان بنزین آنهم به صورت تخفیفی داشت و چون واحدهای تصفیه گوگرد در آن زمان در همه پالایشگاه‌ها نبود یا ظرفیت بالایی نداشت، تمام این محصول نمی توانست گوگرد زدایی شود، نهایتا هیدروکربنی به عنوان بنزین به جایگاه های کشور ارسال می شد که آروماتیک بسیار بالاتر از حد استاندارد، گوگرد بسیار بالا، بنزن بالا و اکتان نه چندان بالا را دارا بود.
این مخترع بنزین از اجرای طرح خود در آن زمان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: با وجودی که در آن زمان رسانه ها به طور وسیع به مقوله آلودگی های بنزینی پرداختند، آقای جلیل سالاری به دلیل اینکه آگاهی و اشراف کامل نداشتند همان فرایند ناقص را در رسانه ها توضیح دادند. سپس آزمایشگاه ها نیز وجود این مولفه های خطرناک را در بنزین ها شناسایی کردند. بنده پرس و جو کردم و متوجه شدم که طرح به صورت اشتباه در حال اجراست.
 

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :