١٣٩٨/١٠/١٥ ٢:٢٧ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٦٧
مدیرعامل بورس انرژی گفت:
عرضه زیاد ومتنوع فراورده های نفتی در بورس انرژی
مدیرعامل بورس انرژی گفت: باتوجه به وجود 10 پالایشگاه در کشور، حجم زیاد و متنوعی از فرآورده‌های نفتی تولید و در نهایت در بورس انرژی عرضه می‌شود.
به گزارش سهام انرژی، علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با روزنامه مناقصه و مزایده، با بیان اینکه این همکاری می‌تواند برای شرکت ملی پالایش و پخش و بورس انرژی ایران منافع زیادی در پی داشته باشد، بیان کرد: از این طریق بورس انرژی می‌توان فرآورده بیشتری را برای خریداران عرضه کند و با توجه به اینکه اکثر محموله‌های عرضه شده صادراتی هستند ماهیت بین‌المللی بورس انرژی را افزایش می‌دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: همکاری فی‌مابین برای صنعت پالایش این حُسن را دارد تا در یک محیط شفاف و رقابتی فعالیت کند و نرخ‌ها را به سطح قیمت‌های رقابتی برساند. با این تفاسیر فروش فرآورده‌ها در یک بستر ایمن چه در بازار داخلی و چه در بازار صادراتی صورت می‌گیرد. این درحالی است که شبکه کارگزاری بزرگ و متنوع بورس هم می‌تواند به این روند کمک کند.
این مقام مسؤول با تأکید بر ادامه همکاری منسجم و راهبردی با شرکت پالایش و پخش گفت: از ویژگی‌های بارز این شرکت که به نظر من از عوامل اصلی موفقیت فروش و صادرات فرآورده‌ها شده، وحدت فرماندهی است. سامانه مدیریتی شرکت اعم از مدیران ارشد همچون علیرضا صادق‌آبادی تا مدیریت بازرگانی و سایر مدیران شرکت ملی پخش با همکاری خیلی نزدیک فروش فرآورده‌ها را پیش می‌برند.
وی ادامه داد: نکته دیگر، برنامه عرضه‌هاست؛ روال عرضه بسیار منظم و مستمر شده به گونه‌ای که با اعلام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش در بازار اطلاع‌رسانی شده است و به این ترتیب هرهفته عرضه‌های منظمی‌صورت می‌گیرد.
 حسینی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های لجستیکی موجود برای فروش فرآورده‌ها اظهار کرد: در فرآیند حمل و تحویل در مبادی مختلف، وجود خطوط انتقال، اسکله‌ها و... کمک می‌کند تا از ظرفیت بالایی در لجستیک حمل و فروش فرآورده برخوردار باشیم.
به گفته وی پالایش و پخش با یک نظارت و پایش مستمر صفر تا صدی تحویل، فروش و صادرات را دنبال می‌کند برای مثال ما جلسات منظمی‌ را با تجار به اتفاق پالایش و پخش در استان‌ها برگزار می‌کنیم، بدین ترتیب از نزدیک مشکلات خریدران شنیده و برطرف می‌شود و ماحصل کار به حداقل رسیدن مشکلات منجر شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که شائبه‌هایی که درخصوص کیفیت بنزین تولیدی مطرح می‌شود در روند صادرات تأثیری گذاشته است، گفت: اگر بنزین تولیدی به لحاظ کیفیت مطلوب نبود خریداران استقبال نمی‌کردند. در بازارهای صادراتی ابتدا پالت‌های کوچک خریداری می‌کنند و پس از تست کردن سفارش‌های بزرگ می‌دهند. به این ترتیب می‌توان گفت فید بکی که از مشتریان درخصوص کیفیت بنزین دریافت می‌شود مهر تأییدی بر کیفیت بالای بنزین است.
حسینی با گریزی به این نکته که فروش محموله‌های بنزین صادراتی از طریق دریا دویا سه برابر شده است، بیان کرد: در هفته گذشته بورس انرژی برای صادرات یک میلیون و 120هزارتن فرآورده برنامه‌ریزی کرد. اگر کشورهای هدف محصول ما را نمی‌پذیرفتند این سیر صعودی شکل نمی‌گرفت.
وی با تأکید براینکه طرفدران فرآورده‌های ایرانی بیشتر خواهد شد ادامه داد: درخصوص فروش فرآورده‌ها از طریق خشکی باید گفت بسیاری از کشورهای اطراف با کیفیت پایین بنزین‌شان را تأمین می‌کردند در حال‌حاضر که زمینه فراهم شده و بنزین با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می‌شود به تدریج استقبال نیز بیشتر خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه عزم جدی در پالایش و پخش وجود دارد تا از ظرفیت بورس استفاده شود امری که در بلندمدت به نفع پالایش کشور است، با انتقاد از عملکرد سایر عرضه‌کنندگان محموله‌های دیگر گفت: عرضه‌کنندگان ال‌پی‌جی باید به چالش کشیده شوند.
به گفته وی در بحث قیمت ال‌پی‌جی در بورس قیمت‌های رقابتی نسبت به نرخ پایه‌ای که قبلاً فروش می‌رفت بالاتر رفته است. شرکت ملی گاز حجم زیادی از ال‌پی‌جی سرد را می‌فروشد علی‌رغم اینکه الزام قانونی به عرضه در بورس وجود دارد هنوز در این باب از ظرفیت بورس استفاده نمی‌کنند! البته ال‌پی‌جی گرم عرضه می‌شود ولی در خصوص ال‌پی‌جی سرد که حجم زیادی نیز دارد این اتفاق نیفتاده است. بنابراین توصیه می‌شود شرکت ملی گاز باتوجه به ظرفیت موجود زمان را از دست ندهد. این سیاستی است که هم در برنامه ششم قید شده است و هم وزیر نفت پیگیر اجرایی شدن آن است.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :