١٣٩٨/١٠/٢٤ ٨:٥١ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٧٧
یک مدیر صنعت پلیمردر زمینه اهمیت جلوگیری از خام فروشی گفت:
صادرات نیمی از پلیمرتولیدی کشوربه جای ورود درصنایع تکمیلی
نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: سالانه 6 میلیون تن محصولات پلیمری در کشور تولید می شود که نیمی از آن به جای ورود به صنایع تکمیلی و ارزش افزوده بالا به صورت خام صادر می شود.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، سعید زکایی نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران امروز (سه‌شنبه 24 دی ماه ) ‌ در نشست خبری که به مناسبت دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک برگزار شده بود به موضوعات تولید و چالش های پیش رو درصنعت پلاستیک پرداخت و با اعلام این مطلب که باید به سمت زنجیره تولید و به دست اوردن ارزش افزوده بالاتر از مواد خام تولیدی کشور پیش برویم، گفت: سالانه 6 میلیون تن محصولات پلیمری در کشور تولید می شود که نیمی از آن به جای ورود به صنایع تکمیلی و ارزش افزوده بالا به صورت خام صادر می شود.
وی گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشور بیش از ۱۲ میلیارد دلار است و اگر این محصولات خام به صورت محصولات تکمیلی و با ارزش افزوده بالاتر صادر شوند، می‌تواند به رقم حدود ۵۰ میلیارد دلاری در صادرات رسید.
زکایی تاکیدکرد:‌ تحقق این هدف، زیرساخت توانمند می‌خواهد که آن هم با نوآوری میسر می‌شود.
وی به پایین بودن نسبی سطح دانش در صنعت پلاستیک اشاره کرد و گفت: طی این سال ها سعی کردیم واحدهای فناوری و نوآوری ایجاد کنیم . دانش بنیان ها در طیف وسیعی از این صنعت قرار گرفتند و فضای نوآوری در اعضای انجمن پلیمر جدی تر شده و سرمایه گذاری ها به سمت کارخانه نوآوری پیش می رود.
‌این مدیر انجمن به برگزاری اولین همایش نوآوری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اهمیت دادن به بخش تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت‌ها، یکی از دستاوردهای نخستین دوره همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک در سال گذشته بود، به‌طوری که می‌توان از سال آینده کارخانه نوآوری در صنعت پلاستیک را با هدف جذب ایده‌های نو در این حوزه و تبدیل ایده‌ها به محصول نهایی راه‌اندازی کرد.
رشد صادرات صنعت پلاستیک
عليرضا ترك عضو هيات مديره انجمن ملي پليمر ايران نیز در این نشست در زمینه صنعت پلاستیک در کشور گفت: ١٥هزار پروانه فعاليت براي صنعت پلاستيك به عنوان صنعت كليدي صادر شده است كه از اين تعداد ٨ هزار آن فعال هستند و ٧٥٠ شغل ايجاد كرده است.
وی به سرمایه گذاری در این بخش اشاره کرد و گفت: از نظر سطح تكنولوژي اين صنعت متوسط است. علي رغم اينكه در اين حوزه سرمايه گذاری بسياری صورت گرفته اما در مجموع شاخص سرمايه گذاری در اين صنعت نگران كننده است.
وی به میزان صادرات صنایع پلاستیک در سال گذشته اشاره نسبت به مدت مشابه آن اشاره کرد و گفت: سال 97 میزان صادرات بخش صنعت پلاستیک یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی سال 96 رشد اندکی داشت اما امسال نیز با توجه به افزایش قیمت دلار و تامین مواد برای بخش صنعت پلاستیک یک مقدار افت صادرات برای سال 98 خواهیم داشت.
تحریم‌ها برای صنعت پلاستیک فرصت بود
نایب رییس انجمن صنایع پلیمر ایران گفت: اکنون بسیاری شرکت‌های پلیمری متاثر از تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری برای تعمیق داخلی‌سازی را آغاز کرده‌اند که منجر به رونق در این صنعت شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای تحریم این بود که شرکت ها و صنایع را به هم نزدیک کرد و فضای داخلی سازی کاملا ملموسی بوجود آمد.
وی با اشاره به فرصت‌هایی که تحریم برای این صنعت ایجاد کرد، گفت: تحریم‌ها سبب شد شرکت‌ها از خام‌فروشی به سمت محصولات تکمیلی و با ارزش‌افزوده بالاتر حرکت کنند و وقتی یک محصول صنایع بالادستی به چندین محصول تکمیلی تبدیل شود، این حوزه تحریم‌ناپذیر خواهد شد.
وی به یکی از چالش های پیش رو در صنعت پلاستیک به عنوان بالابودن قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: ما نزدیک به 20 تا 40 درصد مواد اولیه را بالاتر از قیمت جهانی خرید می کنیم و باید دولت سیاست را به گونه ای تنظیم کند تا یک تعادلی در صادرات و تولید بوجود آید و این صنعت بتواند رونق بیشتری بگیرد.
نایب رییس انجمن صنایع پلیمر ایران با اشاره به استفاده از پلاستیک به عنوان عایق حرارتی، یادآور شد: این جنبه از مصرف پلاستیک توانسته بهره‌وری بیش از ۵۰۰ درصدی در مدیریت مصرف انرژی به دنبال داشته باشد، اما در عین حال منجر به بروز مشکلاتی در حوزه زیست محیطی به دلیل استفاده نادرست از بازیافت شده است.
دومین همایش نوآوری در صنعت پلاستیک با محوریت " چالش های نوآوری صنعت پلاستیک کشور در سال رونق تولید و راهکارهای توسعه صادرات در شرایط تحریم " در 30 دی ماه امسال در سالن همایش های مدیریت صنعتی برگزار می شود.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :