١٣٩٩/٠١/٢٠ ١٠:٤٧ ق ظ
کد خبر : ٧١٨٩٨
سهام انرژی گزارش می دهد،
کاهش کامودیتی ها در نتیجه کاهش قیمت نفت و گاز در جهان
قیمت کامودیتی ها پس از سال نو میلادی با روند کاهشی مواجه شد که این رویکرد با بروز بیماری کرونا در جهان بویژه چین، شدت گرفت و با شیوع این بیماری در جهان و تبعات آن که کاهش قیمت نفت و گاز بود در نهایت تاثیر خود را بر کاهش جمیع این کالاها گذاشت و این کاهش به صورت پلکانی به کاهش دیگر محصولات نیز سرایت کرد.
قیمت کامودیتی ها پس از سال نو میلادی با روند کاهشی مواجه شد که این رویکرد با بروز بیماری کرونا در جهان بویژه چین، شدت گرفت و با شیوع این بیماری در جهان و تبعات آن که کاهش قیمت نفت و گاز بود در نهایت تاثیر خود را بر کاهش جمیع این کالاها گذاشت و این کاهش به صورت پلکانی به کاهش دیگر محصولات نیز سرایت کرد. اوره و متانول به دلیل کاهش قیمت گاز در جهان در حدود 25 درصد کاهش یافت و به همین میزان نیز تقاضای این محصولات تاثیرات خود را در فروش و صادرت محصولات گذاشته است.
همچنین بر طبق پیش بینی های پلتس تداوم کاهش کامودیتی ها بویژه در محصولات پتروشیمی در ماه آوریل 2020 با افت قیمت مواجه خواهند شد که این موضوع در نتیجه بیماری کرونا و ادامه قرنطینه در بیشتر کشورها بوده است.
افت قیمت محصولات در حوزه پتروشیمی مانند پروپیلن، پلیمر، پی وی سی، پلی پروپیلن، متانول، تولوئن، استایرن همگی از نتیجه این بیماری و اقدامات سختگیرانه رفت و آمد برای مقابله با این بیماری بوده است.    
پلتس گزارش می دهد که با بسته شدن مرزها در قاره اروپا، ادامه نگرانی‌ها درباره زنجیره عرضه رو به فزونی است، همچنین با انتشار سطوح قیمتی برای محصولات پتروشیمی در ماه آوریل ۲۰۲۰ میلادی، بخش‌های پتروشیمی و قیمت‌ محصولات با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.
راب استایر، مدیر ارشد در بخش تحلیل موسسه بین‌الملی پلتس در این باره می گوید: بازار با چالشی جدی روبه‌روست، تضعیف شدید تقاضا در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه به‌دلیل بی‌نتیجه ماندن نشست ماه مارس کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلتس، می‌تواند قیمت‌های جهانی نفت خام را در ماه‌های پیش رو به سطوح پایین‌تر از ۲۰ دلار برای هر بشکه برساند.
وی در زمینه این کاهش قیمت و کاهش سود تولیدکنندگان این محصولات درجهان می گوید: شرایط زنجیره عرضه و موانع پیش‌روی لجستیک می‌تواند شرایط را به‌گونه‌ای رقم زند که تولیدکنندگان مجبور به پایین آوردن حاشیه سود خود شوند.
وحید هلالات کارشناس بازارسرمایه و تحلیلگر تکنیکالی در زمینه کاهش قیمت کامودیتی ها در پایگاه اطلاع رسانی خود می گوید:  در نتیجه کاهش قیمت محصولات پتروشیمی برای شرکت های پایین دست این محصول، میزان کاهش قیمت محصولات تا حد زیادی در خوراک و محصول برابر بوده است. در اوره سازها به دلیل عدم افت محصول نهایی و کاهش قیمت گاز وضعیت مطلوب است و در شرکت های تولید متانول به سبب آن که علی رغم کاهش قیمت متانول وجود دارد اما همچنان این شرکت ها در داخل می توانند سوداور باشند چون خوراک ارزان تری هم دریافت می کنند. در واقع شرایط خیلی هم به ضرر و منفی به نظر نمی رسد.
وی به آمارهای بین المللی ( CFR ) از میزان کاهش قیمت کامودیتی ها در برهه تاریخی ژانویه 2020 تا کنون اشاره می کند و می گوید: در بخش محصولات پتروشیمی، "پلی اتلین سنگین" در بازار با کاهش قیمتی 23 درصدی مواجه بوده است که این محصول از ارقام 800 – 850 دلار در ابتدای ژانویه به 650 – 700 دلار تا به امروز در هر تن رسیده است. "اتیلن" تولیدی در بازار بین المللی با کاهش قیمتی 33 درصدی مواجه بوده است که این محصول از 670 دلار به 420 – 450 دلار رسیده است.
"استایرن" از 900 دلار به 600 دلار افت قیمت داشته است. "تولوئن" از 650 دلار به 350 دلار افت کرده است در حالیکه LPG به همین اندازه سقوط کرده است. همچنین "پروپیلن" با 14 درصد کاهش قیمت از 950 دلار به 820 دلار رسیده و " پی وی سی" با 33درصد کاهش از 840 دلار به 770 دلار افت کرده است.

به گفته این کارشناس و تحلیلگر بر اساس این آمارها قیمت "نفتا" با 63 درصد کاهش در مدت زمان ژانویه 2020 تاکنون از 570 دلار به 210 دلار رسیده است و میعانات گازی نیز با 63 درصد کاهش قیمت از 63 دلار به 22 دلار در بازارهای بین المللی رسیده است.


این تحلیلگر اضافه می کند: تمامی پتروشیمی ها در یک تناسب مشابه نیستند. خوراک برخی همبستگی شدید با نفت داشته و 45 درصد افت کرده است لذا فضا برای همه شرکت های تولیدی محصولات پتروشیمی یکسان نیست.
این طور به نظر می رسد که محصولات بالادست پتروشیمی که حجم بالای تولید دارند با قیمت نفت بسیار همبستگی دارند اما به اندازه کاهش قیمت نفت افت نکردند. در مقابل نیز محصولات پایین دست پتروشیمی که امکان ذخیره سازی بیشتری داشته اند افت اندکی را تجربه کرده اند و این بدان معناست که دامنه نوسان محصولات و شرکت های پتروشیمی در بورس 15 تا 45 درصد بوده است.
رضا امیری دیگر تحلیلگر حوزه بورس انرژی معتقد است: افت قیمت ها در شرایطی نیاز به تعادل در بازار دارد. شیوع بیماری و بهم ریختگی بازارهای بین المللی خیلی به حاشیه سود شرکت ها مرتبط نیست و این وضعیت تداوم ندارد زیرا بازار خود را به تعادل خواهد رساند و برای رسیدن به این تعادل در سطح جهانی نیاز به 3 تا 6 ماه زمان دارد و پس از آن وضعیت نرمال می شود.
وی ادامه می دهد: احتمالا شرکت های پایین دست به سرعت حاشیه سود خود را به دست می آورند و شرکت های بالادست به دلیل همبستگی با نفت با سرعت کمتری، حاشیه سود نرمال پیدا می کنند.  
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :