١٣٩٩/٠٢/٣١ ٣:٢٨ ب ظ
کد خبر : ٧١٩٧٨
گزارش "سهام انرژی"،
توقف رو به رشد سهام پالایشی ها در بورس
کاهش رشد سهام شرکت های پالایشی بویژه پالایشگاه های تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شیراز و منفی شدن این سهم ها طی این روزها به دلیل انتشار گزارشاتی است که خود این شرکت ها از خود در کدال ارائه دادند.
پالایشگاه های کشور به عنوان وزنه پر قدرت معامله گران بورس به شمار می آیند و حتی در زمانی که قیمت نفت روبه افول گذاشت سهام این شرکت ها در بازار بدون اندک کاهشی روند مثبت و رو به رشد خود را ادامه دادند که کسب سود برای سهامداران را در پی داشت.
گفتنی است طی دو ماهه سال 99 و ماه های پایانی سال 98 زمزمه زیان ده بودن این شرکت ها از زبان مدیران عامل شرکت ها شنیده می شد. حتی اخیرا نیز زنگنه وزیر نفت در نشست با معاون اول رئیس جمهور از زیان ده بودن این شرکت ها سخن گفت. حتی اشاراتی به عدم فروش فراورده و تجمیع محصولات تولیدی را از جمله مشکلات شرکت های پالایشی عنوان کرد.
کاهش رشد سهام شرکت های پالایشی بویژه پالایشگاه های تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شیراز و منفی شدن این سهم ها طی این روزها به دلیل انتشار گزارشاتی است که این شرکت ها از خود در کدال ارائه دادند. طی یکی دو روز گذشته این شرکت ها  گزارشات مالی خود را که منتهی به 29 اسفند 98 بوده را حسابرسی نشده در کدال ارائه دادند که تقریبا سودشان در این گزارشات نسبت به سال 97 نصف اعلام شده بود و دلیل آن را هم ذخیره گیری کاهش ارزش موجودی مخازن در اعداد بزرگ بوده که جمع کل پالایشگاه ها رقمی حدود 9000 میلیارد تومان می شود که این گزارشات منجر به صف فروش سهام شرکت های پالایشی در بورس و هیجانی عمل کردن سهامدارن در مواجه با این سهم ها بود.
البته بر اساس گزارش و تحلیل کارشناسان، عملکرد شرکت های پالایشی مبتنی بر این موضوع است که برای عدم تقسیم سود ذخیره کاهش ارزش را ملاک قرار دادند و با عنایت بر این مدعا فعلا صورت های مالی حسابرسی نشده را ارائه دادند و این احتمال وجود دارد که حسابرس این گزارشات را رد خواهد کرد و ذخایر نیز برگردانده خواهد شد. البته همه این موارد تنها ادعایی بیش نیست اما ارائه گزارشات از این دست آن هم از چند شرکت پالایشی تاثیر منفی خود را در نماد گروه های پالایشی حداقل تا مدتی می گذارد.
یکی از موضوعات مورد بحث در مورد سهام پالایشی ها ارزنده بودن این سهام به دلایل مختلف است که مهم ترین آن نگاه و حمایت دولت از این نمادهاست. کارشناسان بازار سرمایه در مورد ارزنده بودن سهام این شرکت ها به صراحت اذعان کرده اند که به لحاظ ارزش گذاری قیمتی، سهام این شرکت ها همچنان در پایین ترین حد خود قرار دارد و این شرکت ها کاملا زمینه ای برای پرش قیمتی را در خود دارند، به طوری که در 40 روز گذشته همزمان با روند صعودی بازار، این شرکت ها نیز رشد قابل توجهی را تجربه کردند و به عنوان مثال سهم پالایشگاه نفت تهران از 670 تومان در ابتدای سال 99 به 1300 تومان در اواسط اردیبهشت رسید و تحلیل بنیادین رسیدن این سهم تا سقف قیمتی 5 هزار تومان در اینده نزدیک را نیز کاملا نشان می دهد.
سهام شرکت های پالایشی به دلیل حمایت دولت و متاثر از افزایش قیمت نفت در بازار ارزندگی خود را به دنبال دارند و قطعا زیان ده بودن این شرکت ها که جزو لاینفک همه گروه های بورسی است، قابل جبران خواهد بود اما به شرطی که سهامداران در مواجه با این نمادها هیجانی برخورد نکنند و صف های فروش با عرضه سهام چند میلیونی را کنار بگذارند.  
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :