١٣٩٩/٠٤/٢٢ ٩:١٢ ق ظ
کد خبر : ٧٢٠٦٢
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شركت ملي پالایش و پخش مطرح کرد:
محدودیت های ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت
مدير هماهنگي و نظارت برتوليد شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: طرح ارسال ميعانات گازي به پالايشگاه هاي كشور مربوط به ديروز و امروز نيست، اين فرآيند چند سالی است درحال انجام است بطوريكه حجم قابل توجهي در پالايشگاه ستاره خليج فارس و حجم کمی از ميعانات گازي پارس جنوبي نيز درديگر پالايشگاه هاي نفت، ‌به صورت بخشي از خوراك مصرف شده اند.
به گزارش پايگاه خبري شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، سعید مداح مروج بیان کرد: نفت سنتزي مخلوطي از نفت خام فوق سنگین ميادين غرب كارون و ميعانات گازي پارس جنوبي است كه به نسبت معين براي ارسال به پالايشگاه هاي شمالي در نظر گرفته شده است.
نحوه مصرف خوراك در پالايشگاه ها
مداح مروج با بیان اینکه پالايشگاه هاي بندرعباس، لاوان و شيراز در كنار شركت نفت ستاره خليج فارس از جمله پالایشگاه هایی بوده اند كه از سال هاي گذشته تاكنون ميعانات گازي را دريافت و پالايش مي كنند، افزود: دراين سه پالايشگاه مجموعا 428 هزار بشكه خوراك دريافت مي شود كه 296هزاربشكه آن نفت خام سنگين خارك ،75 هزار بشکه از حوزه هاي گچساران /سروستان،سعادت آباد ، سلمان/اباذر و لاوان و مابقي آن يعني حدود 45 تا 52هزار بشكه سهم ميعانات گازي است كه به صورت روزانه دريافت و پالايش مي شود.
به گفته وي در پالايشگاه بندرعباس روزانه 20 تا 25 هزار بشکه، پالایشگاه لاوان حدود 15 تا 20 هزار بشکه و در پالایشگاه شیراز نیز حدود 6 تا 8 هزار بشکه در روزمیعانات گازی به خوراک نفت آنها اضافه و پالایش می شود.
 ارسال ميعانات گازي با تانكر در گذشته
وي افزود: در مقاطعي ميعانات گازی پالايشگاه هايي مانند تبريز و كرمانشاه از طريق تانكر تامين مي شد، اما چون تاسيسات خاصي وجود نداشت تصميم براين شد تا با همكاري شركت هاي ملي نفت، پخش و خطوط لوله ومخابرات، مخازني در عسلويه تجهيز وامكانات بارگيري از جمله بازوها و سكوي بارگيري نصب شوند كه اين مهم در سال گذشته اجرايي شد.
مداح مروج ادامه داد: پيش تر مقرر بود تا با تانكر روزانه 20-25 هزار بشكه ميعانات گازي به سمت پالايشگاه اصفهان حمل شود و 5-8 هزار بشكه هم به پالايشگاه كرمانشاه تحويل داده شود كه اين امر در مقاطعي انجام شد، اما اخيرا در دو ماه گذشته تصميم براين شد تا از حوزه مارون با ايجاد اتصالات و تغييراتي بتوان خطوط موجود را براي تحويل محموله ها تجهيز كرد.
تحويل 30 هزار بشكه ميعانات گازي جدید به سه پالايشگاه نفتي
وی با بیان اینکه به منظور تسريع و تسهيل در كار و كاهش هزينه ها قرار شد تا همكاران شركت ملي نفت اين ميعانات را با نفت ترش كه مربوط به حوزه غرب كارون است به نسبت معين مخلوط کنند، اظهار کرد: این اتفاق از 40- 45 روز گذشته اجرايي شده است و همچنان ادامه دارد.
مدیر نظارت و هماهنگی بر تولید اضافه کرد: در 20روز ابتدایی تیرماه، روزانه حدود 45 هزار بشكه نفت سنتزي (مخلوطي از ميعانات گازي و نفت خام غرب كارون) تحويل سه پالايشگاه شده است كه در واقع 33 هزار بشكه آن سهم ميعانات گازي پارس جنوبي بوده است. بعبارتي به جاي اينكه روزانه 25 هزار بشكه با تانكر تحويل شود، اين اقدام از طریق خط لوله انجام شد که البته این امربه دليل تغيير نسبي در برخي مشخصات نياز به مطالعه بيشتر داشته لذا نمی تواند مستمر باشد ليكن برای مواقع ضرورت، بسيار كارگشا خواهد بود.
به گفته وی از این میزان نفت سنتزی (45 هزار بشکه) پالايشگاه اصفهان با ظرفيت پالايش 360 هزار بشكه اي، چون در مبدا قرار گرفته است میزان بيشتري دريافت مي كند و آنچه كه باقي مي ماند به سمت پالايشگاه تبريز و تهران ارسال مي شود.
وي توضيح داد: در ماه جاری به طور متوسط روزانه حدود 40-45 هزار بشكه نفت سنتزي ارسال شده است تا در سه پالايشگاه اصفهان، ‌تبريز و تهران مصرف شود، دراين بين سهم ميعانات گازي 32 هزار بشكه بوده است كه از اين رقم 20 هزار بشكه ميعانات به پالايشگاه اصفهان و 12 هزار بشكه مابقي به پالايشگاه هاي تبريز و تهران تحويل شده است.
مروج با ذكر اين مطلب كه فارغ از میزان ميعانات گازی كه در ستاره خليج فارس پالايش مي شود با احتساب فرآيند مذكور حدود 77 هزار بشكه ميعانات نيز درديگر پالايشگاه هاي نفت بعنوان بخشي ازخوراك مصرف مي شوند، تاکید كرد: این روند به دلیل نوع طراحی پالایشگاه ها و خسارتی که ممکن است در طولانی مدت به تاسیسات وارد کند نمی تواند ادامه دار و بیش از این باشد.
عوارض ارسال ميعانات به پالايشگاه هاي نفت
اين مقام مسوول با بيان اينكه ممکن است در آينده نزديك 30 هزار بشكه از اين نفت سنتزي از طريق خط اميديه به سمت پالايشگاه ابادان ارسال شود، افزود: البته در مقاطعی از طریق خطوط ارتباطي ماهشهر برخی از محموله های میعانات گازی به این پالایشگاه ارسال می شد که امر جدیدی محسوب نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه پالايش نفت سنتزی را بايد بصورت پيوسته مونيتور و آثار آن را بررسي و تحليل کرد، افزود: ممکن است در بیست روز تا یک ماه آینده ميزان ارسال نفت سنتزي تعديل شود.
وی تاكيد كرد: اگر ما موفق شده ایم روزانه 45 هزار بشكه نفت سنتزي را در پالايشگاه هاي نفتي مصرف كنيم و دراينده 20-30 هزار بشكه را در آبادان نيز به مصرف برسانيم؛ اگرچه بخشي از مشكل شركت ملي نفت و شركت ملي گاز را با كمك پالايشگاه ها حل کرده ایم، ليكن محدوديت هايي را به لحاظ كمي و كيفي براي پالايشگاه ها ایجاد کرده ایم.
مداح مروج درخصوص محدوديت هايي كه براي محصولات توليدي ميعانات گازي وجود دارد، توضيح داد: محصولات توليدي ميعانات بيشتردر محدوده نفتا و بنزين قرار مي گيرد؛ اين درحالي است كه در بخش بنزين باتوجه به بحث تحريم، سهميه بندي بنزين و ويروس كرونا محدوديت هايي وجود دارد كه فقط به كشور ما محدود نمي شود، بلكه بايد در نظر داشت در دنيا مصرف اين سوخت پايين امده است.
وي در پايان گفت: چنانچه طرح فوق بصورت بلند مدت اجرا شود بدليل ترش بودن محموله هاي ارسالي، ميزان خوردگي وهزينه هاي تعميراتي تاسيسات پالايشگاهي نيز افزايش نسبي خواهد يافت لذا صرف نظر از مصرف بيشتر كميكال بايد تعميرات شركت هاي پالايش كننده اين قبيل خوراك ها با دقت عمل بيشتري معمول شود.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :