١٣٩٩/٠٧/٠٨ ١٠:١٢ ق ظ
کد خبر : ٧٢١٩٤
دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت:
هر ثانیه در ایران 14 میلیون تومان نقدینگی ایجاد می شود
پیمان مولوی : بروز نقدینگی در اقتصاد پیشرو پدیده مخربی نیست و در اقتصاد های پیشرفته این نقدینگی در حال رشد است اما در ایران به دلیل اقتصادی با رشد منفی و نبود چشم انداز مثبت این نقدینگی مناسب به نظر نمی رسد.
به گزارش سهام انرژی، پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران و کارشناس ارشد بازار سرمایه در یک گفتگوی مجازی درباره نقدینگی گفت: در حال حاضر نقدینگی رو به رشد اقتصاد ایران  3 هزار و هزار میلیارد تومان است و تا پایان سال 99 این رقم به 3 هزار و 200 هزار میلیارد تومان می رسد و تلاقی این دو عدد تورم ایجاد می کند چون اساسا نقدینگی های اضافه تورم زا هستند، و این را هم باید در نظر بگیریم که در هر ثانیه 14 میلیون تومان نقدینگی در اقتصاد ایران ایجاد می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: ایجاد نقدینگی در اقتصادهای خوب دنیا اساسا پدیده مخربی نیست و اگر اقتصادی پیشرو باشد و چشم انداز مثبتی داشته باشد این افزایش کارآمد است اما در اقتصاد ایران افزایش نقدینگی با عدم چشم انداز مثبت اقتصاد و رفتار هیجانی سرمایه گذاری همواره از دغدغه ها بوده است.
مولوی گفت: نقدینگی در اقتصاد ایران بر مبنای پایه پولی و فاکتورهای کلان اقتصادی متمرکز است. دولت از بانک مرکزی استقراض می کند و یا دلار را از بانک مرکزی به ریال تبدیل می کند. یا از سوی دیگر بر اساس آمار مرکز پژهش های مجلس رشد اقتصاد ایران به طور میانگین به مدت 10 سال صفر بوده است در حالیکه در این بازده زمانی نقدینگی ایجاد شده است و به عنوان فاکتور مخرب درآمده است.

ارتباط مستقیم نرخ ارز و بازار سرمایه
مولوی در زمینه وضعیت افزایش نرخ ارز و سهام در بازار سرمایه، به سهام دلاری در این بازار اشاره کرد و گفت: سهام دلاری مربوط به شرکت هایی است که می توانند با افزایش نرخ ارز مزیت صادراتی به دست آورند حتی در شرایط تحریم ها که البته باید این را بدانیم تحریم ها در حال سخت تر شدن هستند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 99 با وجودی که دلار به نسبت رشد بازار سرمایه رشدی نداشت اما می بینیم که امروز با نزول شاخص بورس، دلار روند صعودی به خود گرفته است. اتفاقا خیلی از شرکت ها در ابتدای سال توانستند تولید و فعالیت خود را با دلار پایین تر انجام دهند و فارغ از رشد امروز دلار و کاهش شاخص بورس، خواهیم دید عملکرد مثبت و سودآوری شرکت های بورسی در ماه های آینده تحقق خواهد یافت و این موضوع دقیقا به رشد بورس کمک می کند.
به گفته وی ریزش بازار در شرایط کنونی به دلیل انتخابات امریکا و تعلیق فضای اقتصاد ایران است زیرا سرمایه گذاران روند محافظه کاری را پیش گرفته اند ولی بعد از آن تاثیر سهام محوری در اقتصاد منجر به رشد بازار سرمایه خواهد شد.
وی به اقتصاد بازار اشاره کرد و گفت: همواره بازارها مسیر خود را پیدا می کنند و قطعا افراد ناتوان از بازار خارج خواهند شد زیرا بازارها مکانیزم خودشان را دارند و این در همه بازارها اعم از طلا، خودرو، ارز و بازار سرمایه متفاوت است و افرادی که وارد بازار سرمایه شدند باید به تیپ شخصیتی خود نگاه کنند که آیا با این بازار تاب آوری دارند یا خیر.
وی در زمینه تورم زا بودن بازارها گفت: بازارها ذینفعان خود و یا بازارگردانان خود را دارند و اساسا بازارها تورم زا نیستند بلکه این افرادی هستند که بازارها را این گونه نشان می دهند و تشکیک ایجاد می کنند و سیگنال ورود و خروج می دهند که باید هر سرمایه گذاری وارد هر نوع بازار می شود بررسی های خود را داشته باشد اینکه عده ای می گویند بازار سرمایه تورم زاست باید بدانند که این موضوع توسط عده ای آدرس غلط دادن است بازارها تورم زا نیستند بلکه این نقدینگی مازاد و عدم رشد اقتصادی است که تورم زاست.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :