١٣٩٩/٠٧/١٣ ١:٣٧ ب ظ
کد خبر : ٧٢٢٠٠
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره کاهش اعتماد مردم به بورس گفت:
اشتباه دولت، تشویق مستقیم مردم به سرمایه گذاری در بورس بود
هلالات گفت: مردم و سهامداران حقیقی با اعتماد از حمایت های دولت، سهام خود را وارد بازار سرمایه کردند. اشتباه دولت این بود که مستقیما به مردم گفت وارد بازار سرمایه شوند و فعالان بازار نیز با این اعتماد که دولت تا آخر بازار از سهام آنها حمایت خواهد کرد وارد بازار شدند و ماندند درحالیکه قصه جور دیگری شد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، ولید هلالات کارشناس ارشد بازار سرمایه شب گذشته در یک گفتگو اینستاگرامی در زمینه شرایط بازار سرمایه به موضوع عدم اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و ریزش های متعدد اظهار داشت: اشتباه دولت این بود که به مردم مستقیما گفت وارد بازار سرمایه شوند که از سهام آن ها نیز حمایت خواهد کرد و مردم وارد این بازار شدند و ضرر کردند این تناقضی در گفته ها و عملکرد بودکه اتفاق افتاد. دولت می خواست از این بازار به دلیل کسری بودجه و بحران های موجود اقتصادی تامین مالی کند ولی به آخر قضیه فکر نکرد. از سوی دیگر فعلان بازار فکر کردند دولت با تشویق ها و دعوت ها حتما ته بازار را می داند درحالیکه همه ما به این نتیجه رسیدیم که این بازار حمایتی ته نداشت.
هلالات گفت: اگر دولت در ابتدا از مردم دعوت کرد که وارد این بازار شوند و قول حمایت را هم داده بود باید حمایت خود را ادامه می داد. این گونه بود که بازار اعتماد خود را در بین فعالان خود از دست داد.
وی ادامه داد: با دعوت دولت برای ورود مردم به بازار عده ای که خیلی سواد بورسی نداشتند و خیلی با ضررهای بازار آشنا نبودند وارد بازار شدند ودیدیم که با هر عرضه اولیه، به طور ثابت 5 میلیون کد بورسی متقاضی داشت و این قدر منابع وارد بازار سرمایه شد تا به مرحله ای رسیدیم که در عرضه اولیه ها همین رقم 5 میلیون کد بورسی ثابت ماند زیرا منابع به انتها رسیده بود. از سوی دیگر این منابع زیاد برای خرید سهام شرکت هایی که به لحاظ ارزشی رشد فزاینده ای داشتند وارد شد درحالیکه این رشد مغایر با سودآوری و درآمد برخی شرکت ها بود. بدین ترتیب اینها از جمله عواملی بر ریزش اخیر بازار شدند.
وی درباره ناامیدی از بازار سرمایه گفت: نا امید شدن از بازار سرمایه یعنی یک نگاه غیر حرفه ای به بازار است. زیرا بازار فرصت هایی را بوجود می آورد که این افت شدید را از بین می برد. به نظر سرمایه بسیاری از مردم بین 30 تا 40 درصد از دست رفته است اما فضای سیاسی و تلاطمات اقتصادی نگرش ها را نسبت به بازار تغییر می دهد و بازار شکل دیگری به خود می گیرد.
وی درباره افزایش نرخ ارز گفت: برای تثبیت و کاهش نرخ ارز باید صادرات و محلی برای تامین منابع ارزی داشته باشیم. تلاطمات ارزی ارتباط مستقیم با تامین ارز از طریق صادرات و پارامترهای اقتصادی دارد. اینکه واقعیت بازار ما چیزی است و تریبون ها از گشایش اقتصادی و میزان ورودی دلار می گوید آن چیز دیگری است و نمی تواند تعیین کننده نرخ ارز باشد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت 4 میلیون دلار از ارز ترجیحی استفاده کرد در حالیکه 700 میلیون دلار تامین ارز داشته است و این نشان می دهد اوضاع ارزی کشور خوب نیست و ناترازی وجود دارد و به همین دلیل نرخ ارز ملتهب می شود. به هر میزانی که ارز به بازار تزریق می شود به دلیل کمبود ارز، مصرف می شود.
به گفته وی کالای اساسی دیگر برنج و گوشت نیستند زیرا به دلیل نیاز روزمره مردم گوشی و تبلت هم کالای ضروری محسوب می شود. امروز دامنه کالاها بالا رفته است و اینها نیازمند تامین ارز است. تحریم ها هم که از هر سو منابع ارزی ما را هدف قرار می دهد بستن صرافی ها و بانک ها همه اینها در تامین ارز ما تاثیر می گذارد و به دلیل افزایش تقاضا و کمبود ارز قیمت آن بالا می رود.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :