١٣٩٩/٠٩/٢٤ ٧:٣٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٠٤
روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی وبین المللی گفت:
تمام قدرت ها در مقابله با ایران هستند تا نفتی نفروشد
روحانی گفت: ما در تحریم نیستیم. خطا نکنیم ما در جنگ بزرگ تمام عیار اقتصادی هستیم و چنین جنگ بزرگ اقتصادی در دنیا کم نظیر است و در تاریخ ما هم نظیری برای آن پیدا نمی‌کنید یعنی تمام قدرت بیاید روبروی ایران برای اینکه نفت نفروشد اگر یک کشتی خواست حرکت کند همه از رژیم‌های ارتجاع منطقه گرفته تا رژیم صهیونیستی تا آمریکا تا همه بیایند و نگذارند که چنین چیزی سابقه نداشته است.
به گزارش سهام انرژی، حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز ( دوشنبه 24 آذر ماه) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به ارزیابی شرایط اقتصادی به عنوان جنگ اقتصادی نام برد و گفت: ما در سال ۹۳ و 92 هم تحریم بودیم، ۹۴ و هم نزدیک اواخر آن تقریبا تا دی ماه ایران تحریم بود ولی مشکل نداشتیم و کشور را اداره می‌کردیم و ۹۷ در جنگ تمام عیار اقتصادی رفتیم که بعضی‌ها قبول ندارند و می‌گویند جنگ نیست و چاره‌ای نیست.
 وی افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و در جلسه سران در چند نوبت فرمودند که فرمانده این جنگ رئیس جمهور است و وقتی رئیس جمهور فرمانده جنگ است و افسران ارشد آن یعنی وزرا و معاونین در خط مقدم هستند به جای اینکه در میدان جنگ ما را یاری و کمک کنند، عده‌ای مداوم دنبال این هستند که مشکل ایجاد کنند.
روحانی بیان کرد: ببینید یک چیزی یادتان نرود که غیر از مشکلات ساختاری و غیر از جنگ اقتصادی به مدیریت حالا می‌رسم که یک مشکل دیگر داریم و آن همسویی مخالفین دولت با مخالفان جهانی علیه نظام است. آنجاهایی که همسویی می‌شود به هر حال چه می‌گویید؟ آنجایی که آمریکا هم این دولت را تضعیف می‌کند و عده‌ای بدخواه هم این دولت و نظام را تضعیف می‌کنند، همصدایی خیلی بد است.
وی ادامه داد: اما اینکه آیا تحریم برداشته می‌شود یا نمی‌شود، می‌گویم شرایط دنیا در شرایطی نیست که بخواهد این جنگ اقتصادی و تحریم ادامه پیدا کند ، بنابراین ما بر مبنای خوش بینی این بودجه را تنظیم نکردیم، بر مبنای واقع‌نگری این بودجه را تنظیم کردیم. اولا وزارت نفت می‌گوید قدرت تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را  دارم ، می‌توانم تولید کنم و قدرت فروش دارم حال این فروش ممکن است در شرایط تحریم باشد و همه آن صادر نشود و بخشی از آن در داخل فروش برود اشکالی ندارد ما که نگفتیم همه آن در بازار خارجی به فروش برسد ممکن است از این ۲ میلیون و ۳۰۰ ، یک میلیون و۸۰۰ آن فروش خارجی باشد و ۵۰۰ تای آن در داخل به فروش برود.
روحانی گفت: ما می‌گوییم ۲و ۳۰۰ نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم و بودجه را بر این مبنا برنامه‌ریزی کردیم بنابر این مشکل نیست در این جهت که حتی اگر تحریم باشد ۲و۳۰۰ را تولید کنیم و بفروشیم و هم اینکه عمر تحریم به نظر من به سر آمده است.
رئیس جمهوری افزود: درآمد نفتی کشور قبل از دولت یازدهم، سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده  که این رقم در دوران دولت ما در بهترین شرایط مساوی با بدترین شرایط فعالین دولت قبل یعنی سال ۹۱ بود. به طور متوسط در سالهای ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶  یعنی سالهایی که درآمد نفتی ما خوب بود، درآمد نفتی ما به طور متوسط حدود ۵۲ میلیارد دلار بود.
وی گفت: باوجودی که در سال ۹۳ کمترین درآمد نفتی را داشتیم و در بعضی‌ ماهها قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۳۰ دلار رسید اما در عین حال در طول هفت سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود و متوسط تورم در این سه سال به حدود ۱۱ درصد رسید که این رقم در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشت که کشور در سه سال متوالی تورم متوسط آن حدود ۱۱درصد باشد و بیش از دو سال تورم تک رقمی داشتیم یعنی از  اواخر سال ۹۴ تورم تک رقمی شد و در سالهای ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی باقی ماند تا اینکه وارد مرحله بعدی یعنی شرایط جنگ اقتصادی شدیم.
روحانی با بیان اینکه در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت‌های قابل توجه داشته باشیم، گفت: در حوزه مشترک گاز به اندازه شریک‌مان یعنی قطر و در تولید گاز از قطر جلو زدیم، در نفت در میدان مشترک با عراق از اندکی بیش از ۷۰ هزار بشکه در روز به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم و در این زمینه هم در میدان مشترک توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم.
رئیس جمهور با تشریح دستاوردهای ایران اسلامی در دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی اظهارداشت: در کنار برنامه های گسترده مکانیزه کردن کشاورزی ، میزان محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۳هزار میلیون تن رسیده که این رقم تا آخر این دولت به ۱۳۰هزار میلیون تن خواهد رسید.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه تلفات برق را به تک رقمی رسانده ایم، گفت: تولید برق ما از متوسط دولت‌های قبل بیشتر است، در هر سال به طور متوسط ۲هزار مگاوات به میزان تولید برق اضافه کردیم. تولید فولاد در این دولت دو برابر شده و در آلومینیوم ۷۰ درصد بر میزان تولید کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی در جهش دوم این بخش، تولید محصولات پتروشیمی دو برابر شده است.
وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند باید ببیند که درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ ، ۱۱۹ میلیارد دلار بوده ولی در سال گذشته اگر آن ۱۰۰ تا را هم از ۱۱۹ میلیارد دلار برداریم، باز هم کمتر می‌شود لذا باید شرایط کشور را در نظر بگیریم. در عین حال در سال ۹۱ بحران در کالاهای اساسی و صف‌های طولانی وجود داشت اما امروز صف طولانی و کمبود کالا نداریم، البته مشکل گرانی کالا وجود دارد و یک بخش این گرانی به جنگ اقتصادی مربوط می‌شود و بخشی هم به مدیریت غیرصحیح و عدم برخورد قاطع با متخلفین مربوط می‌شود ، یعنی این هر سه با هم است.
بودجه خوبی برپایه درآمد نفتی طراحی شده است
روحانی گفت: ما نفت را در این بودجه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه با میعانات در نظر گرفتیم و این نفت و میعانات تولید و تامین خواهد شد. در جلسه دولت به صراحت یک بار دیگر هم گفتم و الان هم به مردم می‌گویم که ما سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی ۲میلیون و۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی تولید و به فروش خواهیم رساند بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و پیش‌بینی کردیم دریافتی و حقوق حقوق‌بگیران ثابت همانند کارمند و یا بازنشسته را ۲۵درصد اضافه می کنیم و معتقدیم این کار برای سال آینده امکان پذیر است و اگر عده‌ای می‌گویند که امکان پذیر نیست، کاهش دهند.
روحانی تصریح کرد: به هر حال آن چیزی که در نظر گرفتیم بر مبنای محاسباتی است که انجام گرفته و ماهها روی این لایحه بودجه کار شده است. این بودجه علیرغم اینکه در ظاهر آن، نفت بیشتری مشاهده می‌شود اما بودجه جاری به نفت متکی نیست و آن مقداری که از درآمد نفت حاصل خواهد شد، در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف می شود. بنابراین مشکلی در بودجه نمی‌بینیم.
 وی تاکید کرد: ما یک بودجه خوب تهیه کردیم که ما نیمی از این بودجه را  اجرا می‌کنیم و نیمی از بودجه را دولت بعدی اجرا می‌کند یعنی تا مرداد ما مجری این بودجه هستیم و تقریبا ۵ ماه و کمی کمتر از آن را دولت بعدی اجرا می‌کند.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :