١٣٩٩/١٠/٢١ ٢:٣٣ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٤٨
گزارش "سهام انرژی":
نیروگاه های مقیاس کوچک در مسیر خاموشی مطلق، وزارت نیرو حمایت کند
نیروگاه های مقیاس کوچک، سرمایه گذاری و صنعت 10 ساله ای که این روزها به دلیل عدم حمایت وزارت نیرو از محدودیت در خرید برق گرفته تا مطالبات 2 هزار میلیاردی فروش برق، در حال خاموشی و تعطیلی مطلق هستند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، سید احسان صدر رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک امروز(21 دی ماه 99 ) در نشست خبری، ضمن نگرانی از دغدغه های این صنعت و جمیعی از تولیدکنندگان برق در مقیاس کوچک به دلیل عدم حمایت وزارت نیرو و خاموشی و توقف در تولید این نیروگاه ها، گفت: نیروگاه های مقیاس کوچک 1700 مگاوات ظرفیت تولید برق را به خود اختصاص داده اند اما این روزها با مشکلات بیشماری مواجه هستند.
وی با اعلام این مطلب که نیروگاههای مقیاس کوچک با هدف کمک به شبکه سراسری برق و با وعده های دولت از ۱۰ سال پیش گسترش یافتند، گفت: یکی از موانعی که باعث شد تا نیروگاههای مقیاس کوچک به شدت دچار مشکل شوند این است که پول فروش برق آن ها 7 ماهی است که از سوی توانیر پرداخت نشده است و این مطالبات تاکنون به 2 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی در مورد تعداد نیروگاه های مقیاس کوچکی که از وزارت نیرو و توانیر طلب دارند، گفت: ۲۰ نیروگاه مقیاس کوچک از وزارت نیرو طلب دارند و از ۷ ماه پیش بارها وعده داده شده است که این مطالبات پرداخت می شود اما متاسفانه هر بار به فراموشی سپرده می شود.
صدر درباره سرمایه گذاری در این حوزه  وبازگشت سرمایه آن، گفت: نیروگاهی بوده که به نرخ روز 14 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی وام گرفته است و بعد از 5 سال تولید مداوم توانسته نصف اقساط را بدون تاخیر پرداخت کند. با این حال به نرخ امروز 220 میلیارد تومان دیگر هنوز بدهی دارد و با ضوابط نرخ‌های فعلی باید 300 سال دیگر کار کند تا بتواند از بار بدهی بانک رها شود.
صدر به مصوبه جدید در زمینه فروش برق توسط نیروگاه های مقیاس کوچک گفت: بر اساس مصوبه 329 نیروگاه های مقیاس کوچک فقط 4 ماه از سال و آن هم پیک مصرف برق می توانند برق تولیدی خود را بفروشند آن هم با نرخ های پایین و 8 ماه باقی سال به دلیل نبود مشتری خاموش می مانند.
وی درباره این مصوبه گفت: ما در زمینه این مصوبه اعتراض کردیم و اعلام کردیم که با این رویه صنعت نیروگاهی در مقیاس کوچک به نابودی می رود.
رئیس انجمن نیروگاه های مقیاس کوچک به نرخ خرید تضمینی برق اشاره کرد و گفت: متاسفانه نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاههای مقیاس کوچک عادلانه نیست. نرخ های متفاوت خرید تضمینی برق از ۲۵۰ تومان تا ۵۲۰ تومان باعث شده تا برخی از نیروگاهها به شدت دچار مشکل شده و بعد از اتمام قراداد خود نیروگاه های خود را خاموش کنند
وی گفت: قراردادهایی که بر اساس برنامه ششم توسعه بسته می شود هر کیلووات ساعت 600 تومان است و قراردادهایی که بر اساس برنامه پنجم بسته شده است هر کیلو وات ساعت از ۲۵۰ تومان تا ۳۰۰ تومان است
صدر با تاکید بر اینکه پیشنهادات خوبی توسط انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک به اتاق بازرگانی و برای تصویب به مجلس داده شده است تا این مشکلات برای همیشه برطرف شود گفت: چهار پیشنهاد الحاقی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه شد و به دلیل دقیق بودن این پیشنهادات به راحتی در اتاق بازرگانی به تایید رسید و به مجلس برای تصویب و قانون شدن ارسال شد
وی افزود: دو پیشنهاد مهم ما یکی مربوط به این بود که بندی در بودجه اضافه شود که بابت برق فروخته شده به شبکه سراسری برق ما از خزانه طلبکار شویم. چرا که وقتی پول برق به حساب خزانه واریز می شود توانیر و وزارت نیرو مشکلات عدیده ای دارند و این پول ها به نیروگاههای مقیاس کوچک با تاخیر طولانی پرداخت می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاه های مقیاس کوچک ادامه داد: وزارت نیرو امان این را ندارد که نرخ عادلانه برق را بدهد بنابراین پیشنهاد بعدی ما این است که به دلیل بالا بودن راندمان نیروگاه های مزبور و تلفات پایین تر نسبت به سایر نیروگاهها به ما پاداش عددی پرداخت می شود . ما اعلام می کنیم که ما این پاداش عددی را نمی خواهیم بلکه ما را در فروش برق به ماینرها آزاد بگذارند تا بخشی از هزینه ها جبران شود.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان برق به ماینرها فروخته می شود؟ گفت: طبق آمارهای منتشر شده حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به شکل زیر زمینی به ماینرها انرژی فروخته می شود. پس اگر وزارت نیرو ما را آزاد می گذاشت می توانستیم با شناسایی ماینرها به راحتی هزینه های خود را جبران کنیم
صدر در پاسخ به پرسشی که بورس انرژی می تواند محلی برای عرضه برق این نیروگاه ها باشد گفت: دولت در بخش برق رقیب بخش خصوصی است اولا متاسفانه شاهد تبانی روزانه در بورس انرژی هستیم و شرکت‌های توزیع برق مناطق مختلف با تبانی برق را با قیمت اندک از تولید کننده خریداری می‌کنند و دوم اینکه قانون به تولیدکنندگان برق اجازه می دهد به مصرف کننده صنعتی  بالای 5 مگاوات برق بفروشد و با این رویه خیلی از مصرف کنندگان از این دایره حذف می شوند که در این زمینه به وزارت نیرو فشار آوردیم تا ضوابط زیر 5 مگاوات برق را در بورس انرژی مصوب کند.
صدر با بیان اینکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک، راه‌حل قطعی برای مشکلات راهبردی وزارت نیرو هستند، اظهار داشت: اکنون روح خصوصی‌سازی تولید برق در وزارت نیرو فراموش شده است. محدودیت‌های وزارت نیرو برای نیروگاه‌ها فضایی برای مدیریت سرمایه‌گذار خصوصی باقی نگذاشته‌اند درحالیکه نیروگاه‌های پراکنده (CHP) قادر هستند از طریق بازیافت حرارت و تبدیل آن به حرارت و برودت قابل استفاده، راندمان مصرف انرژی را تا ۷۵ درصد افزایش دهند،
عضو هیئت مدیره انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک، ضمن تاکید بر اینکه 60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود، گفت: اگر بخش خصوصی در تامین تعهدات صادراتی برق خود ناتوان است، علت تنها ناتوانی دستگاه‌های دولتی است.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :