١٣٩٩/١١/٢٠ ٦:٥٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٩٥
وزیر نیرو گفت:
بازار برق دربورس انرژی تا پایان سال فعال می‌شود
اردکانیان اظهار داشت: بازار برق بورس انرژی تا پایان سال فعال می‌شود و شرکت توانیر نیز می‌تواند نقش واسطه‌ای خود را حذف و توان خود را بر توسعه انتقال و مصرف‌های خانگی و خرد متمرکز کند.
به گزارش سهام انرژی، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز صبح در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود در پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی در زمینه تسهیل در فروش برق در بورس گفت: بازار برق بورس انرژی تا پایان سال فعال می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند به طور مستقیم نسبت به خرید برق از تولیدکننده اقدام کنند. شرکت توانیر نیز می‌تواند نقش واسطه‌ای خود را حذف و توان خود را بر توسعه انتقال و مصرف‌های خانگی و خرد متمرکز کند.
وی افزود: بر اساس فعالیت بورس انرژی، تولیدکنندگان برق، سریع‌تر به پول خود دست می‌یابند و قیمت نیز در این بازار تعیین می‌شود که منطقی است.

ظرفیت تولید برق کشور در دولت تدبیرو امید به 20 هزار مگاوات مي‌رسد
وزير نيرو گفت: از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد تاكنون در مجموع 17 هزار و 338 مگاوات افزايش ظرفيت توليد برق داشتيم كه تا نيمه سال 1400 به بيش از 20 هزار مگاوات خواهد رسيد.
وی اظهار داشت: در طول فعاليت دولت تدبير و اميد به طور متوسط سالانه 2500 مگاوات به ظرفيت نيروگاهي كشور اضافه شده، در حالی كه توليد سالانه پيش از دولت كنوني حدود 1800 مگاوات بوده است.
اردکانیان همچنين با اشاره به طرح‌هاي پويش #هرهفته_الف_ب_ايران گفت: با احتساب پروژه‌هايي كه افتتاح مي‌شود تاكنون 50 سد مخزني ملي به بهره‌برداري رسيده كه به طور متوسط هر دو ماه يك سد در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است.
وی در خصوص سوخت مورد استفاده نیروگاه‌ها نیز یادآور شد: خوشبختانه در این دولت سهم گاز در تولید برق افزایش چشمگیری داشته است. ما امروز با سهم ۸۰ درصدی گاز در سوخت نیروگاه‌ها بعد از ایالات متحده، روسیه و ژاپن در ردیف چهارم دنیا هستیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار در ۳۵ سال گذشته سهم نیروگاه‌های هسته‌ای در سبد انرژی دنیا از سه درصد به ۱۰ درصد و سهم گاز از ۱۲ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سهم زغال سنگ تغییری نکرده و از گذشته تاکنون ۳۸.۲ درصد را به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که سوخت زغال سنگ سوختی نسبتا آلوده کننده است.

دنیا به سمت افزایش سهم تجدیدپذیرها در حرکت است
اردکانیان با اشاره به سهم تجدیدپذیرها بدون درنظر گرفتن سهم برق‌آبی‌‌ها گفت: میزان سهم تجدیدپذیرها از ۰.۶ به ۹.۸ درصد افزایش یافته و دنیا به سمت افزایش سهم تجدیدپذیرها حرکت می‌کند. در ایران اینگونه نبوده که دولت یا وزارت نیرو توجه به تجدیدپذیرها را فراموش کرده باشد.
 وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر دنیا به سمت افزایش سهم تجدیدپذیرها حرکت می‌کند، در ایران نیز حرکت خوبی در دولت یازدهم شروع شده و در بخش تجدیدپذیرهای غیر برق‌آبی طی سال ۵۷ ظرفیت نصب شده صفر بوده، ابتدای دولت یازدهم به ۱۶۸ مگاوات رسیده و در خود دولت یازدهم به تنهایی تجدیدپذیرهای غیر برق‌آبی ۱۷۰ مگاوات بوده است. در دولت دوازدهم تاکنون 535 مگاوات و ان‌شاءالله تا پایان دولت دوازدهم به حدود ۷۰۰ مگاوات می‌رسد. اگر بخش برق‌آبی را هم اضافه کنیم مجموعه تجدیدپذیرها در دولت تدبیر و امید به حدود سه هزار مگاوات می‌رسد.
وی ضمن اشاره به کند شدن روند سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیر‌ها گفت: عمدتا تغییرات نرخ ارز باعث کند شدن ضرب آهنگ حرکت تجدیدپذیر‌ها در کشور بوده و سرمایه‌گذاری‌ها نیز بر اساس خرید تضمینی صورت می‌گرفت که این افزایش نرخ ارز‌ باعث شد برای سرمایه‌گذارها ورود به این عرصه به صرفه نباشد. زمانی که با این موضوع روبرو شدیم سعی کردیم روش‌های دیگری را به‌کار گیریم و هم‌اکنون دو یا سه ساز و کار تاثیر‌گذار در ایجاد انگیزه مجدد برای سرمایه‌گذاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده‌ایم.
به گفته اردکانیان با وجود اینکه یک کشور نفتی هستیم اما قطعاً این مسیر جهانی پیش‌گرفته تجدیدپذیرها را دنبال می‌کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت انرژی باد در کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت بالقوه نیروگاه‌های بادی در ایران وجود دارد که یکی از این تونل‌ها در مرز ایران و افغانستان است. در همین راستا به مقامات افغانستان پیشنهاد داده‌ایم که کار مشترکی را آغاز کنیم تا این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و این مسئله را با سایر کشورها هم مطرح کرده‌ایم.
وزیر نیرو اضافه کرد: ماه فوریه جلسه هماهنگی بین ایران، افغانستان و جمهوری فدرال آلمان به عنوان یکی از کشورهایی که هم می‌تواند سرمایه گذاری کند و هم دانش خوبی در این زمینه دارند برگزار خواهد شد که امیدواریم بتوانیم ظرفیت کشور را بیشتر فعال کنیم.

شرایط تامین برق همه بخش‌های کشور عادی است
اردکانیان با بیان اینکه اکنون در تامین برق همه بخش‌های کشور شرایط عادی داریم، گفت: از این مشکلی که اخیرا پیش آمد باید یاد بگیریم که موضوع پرداختن به چگونگی مصرف گاز را از دستور کار خارج نکنیم؛ چرا که 7 برابر گازی که در نیروگاه‌ها تبدیل به برق کرده تا نیاز تمام بخش‌های کشور را تأمین کنیم، در بخش خانگی صرف گرمایش و غیره می‌شود که این موضوع روال مناسبی برای پایداری نبوده و می‌تواند ما را به واردکننده گاز تبدیل کند.
وی در خصوص تعطیلی نیروگاه‌های مقیاس کوچک خاطرنشان کرد: سیاستی برای خاموش کردن نیروگاه‌های مقیاس کوچک نداریم و از هر ظرفیتی که منجر به یاری ما در تامین برق مردم باشد، استفاده می‌کنیم.



 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :