١٣٩٩/١١/٢٠ ٧:١٦ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٩٦
مدیرعامل مپنا اعلام کرد:
با فناوری های داخلی می توانیم حمل و نقل کشور را برقی کنیم
علی آبادی اعلام کرد: برق سازی تنها راه حل مشکلات زیست محیطی است و مپنا با فناوری کاملا داخلی توانایی برق سازی زیرساخت های حمل ونقل کشوررا دارا است.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا، در نشست خبری امروز 20 بهمن ماه 99 در زمینه فعالیت‌های مپنا در حوزه برقی‌سازی خودرو و زیرساخت‌های حمل‌ونقل گفت:  یکی از چالش‌های توسعه حوزه برقی‌سازی به ویژه در زمینه خودرو را عدم تطبیق قیمت بنزین و برق با معیارهای جهانی است که فعالیت این حوزه را از نظر اقتصادی با چالش مواجه می‌کند.
وی با این حال برقی‌سازی را تنها چاره حل مشکلات زیست‌محیطی کنونی کشور دانست و تصریح کرد که مپنا با فناوری کاملاً داخلی، توانایی برقی‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور را دارا است.
وی مپنا را پیشگام حوزه برقی‌سازی خودرو در کشور عنوان کرد و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در تهران و مشهد را از نمونه‌های فعالیت‌های گروه مپنا در این حوزه دانست.
به گفته مدیرعامل مپنا، این گروه هم‌اکنون در حال مذاکره برای ساخت ایستگاه‌های جدید در شهرهایی چون شیراز است.
وی با اشاره به حضور پررنگ مپنا در بازارهای بین‌المللی، حجم نیروگاه‌های در دست احداث گروه مپنا در کشورهای دیگر را 5000 مگاوات اعلام کرد و مپنا را یک شرکت نیروگاه‌ساز در مقیاس جهانی با کیفیت و نمره فنی قابل رقابت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی دانست.
ظرفیت تولید برق درکشور دو برابر نیاز ایران است
وی گفت: در حال حاضر با ظرفیت اسمی تولید 85 هزار مگاوات برق، استعداد تولید 700 میلیارد کیلووات ساعت برق را در کشور داریم،این میزان تولید برق، دو برابر نیاز ایران است.
وی ادامه داد: اغلب نیروگاه های ما وابسته به سوخت فسیلی هستند و ما کشوری پرمصرف در سوخت های فسیلی از جمله گاز هستیم و هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما برق و گاز مصرف نمی کند؛ بنابراین همواره در فصول سرد هر سال، با مشکل تأمین سوخت گاز برای نیروگاه ها مواجه می شویم که زمستان امسال نیز به دلیل کمبود تخصیص گاز به نیروگاه ها، خاموشی هایی را در برخی روزها شاهد بودیم.
علی آبادی خاطرنشان کرد: ما در صنعت نیروگاهی کشور قادریم حتی میعانات گازی و نفتا را به نیروگاه ها به عنوان سوخت بیاوریم تا اگر روزی مشکل در تولید گاز به دلیل محدودیت مصرف و فروش میعانات گازی داشتیم، این محدودیت با مصرف میعانات گازی در نیروگاه ها رفع شود.
مپنا از دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی محروم است
وی با بیان اینکه مپنا از دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی محروم است، گفت: در حالی که حتی شرکت های خارجی نیز از تسهیلات صندوق توسعه ملی ایران می توانند استفاده کنند، در 10 سال گذشته حتی یک سنت از این تسهیلات به شرکت گروه مپنا داده نشده و دلیل آن را سهم بیش از 20 درصدی سهام دولتی در شرکت گروه مپنا اعلام می کنند در حالی که این سهم دولتی، یک سهامداری مستقیم نیست و با واسطه است و ما بارها اعلام کرده ایم که این سهام را واگذار کنند تا مپنا نیز مثل دیگر شرکت ها بتواند از وجود صندوق توسعه ملی بهره بگیرد.
فعالیت مپنا در حوزه نیروگاه در لبه فناوری است
علی‌آبادی تصریح کرد: فعالیت مپنا در حوزه نیروگاهی، در لبه فناوری است. وی به ژنراتور 250 مگاآمپری ساخت مپنا به عنوان یکی از محصولات پیشرفته جدید این گروه اشاره کرد که اولین خریدار آن، شرکتی بین‌المللی است. وی توربین‌های MGT-70 (3) و سامانه کنترل طراحی و ساخت شرکت مپنا را از دیگر محصولات قابل عرضه این گروه در بازارهای بین‌المللی دانست.
وی به ورود مپنا به حوزه تولید توربین‌های با سوخت هیدروژنی پرداخت و با بیان حرکت جهان به سمت این سوخت جدید و نیز دو محرک اقتصادی و زیست‌محیطی شتاب‌دهنده به این روند، به جدیدترین محصول مپنا با نام توربین MGT-75 اشاره کرد که قادر به فعالیت با سوخت هیدروژن است و در لبه فناوری روز دنیا قرار دارد.
به گفته دکتر علی‌آبادی، این توربین که رونمایی رسمی از آن انجام نشده است، توسط متخصصان ایرانی طراحی شده است و با راندمان 60 درصد در سیکل ترکیبی، از بهترین توربین‌ها در کلاس خود است.
دکتر علی‌آبادی هم‌چنین بر اهمیت تبدیل نیروگاه‌های ساده گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تأکید کرد و آن را مهم‌ترین ضرورت حوزه نیروگاهی کشور خواند.
وی با اشاره به تکمیل پروژه تبدیل نیروگاه پرند به سیکل ترکیبی از سوی گروه مپنا و تکمیل واحدهای بخار اول دو نیروگاه عسلویه و توس (فردوسی) با اتکا به منابع مالی غیردولتی و بدون اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی، به این نکته اشاره کرد که گروه مپنا علی‌رغم مصوبه‌های قانونی، تاکنون موفق به دریافت هزینه احداث بخش بخار این نیروگاه‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده نشده است و در صورت دریافت این منابع مالی، قادر به احداث بخش بخار دیگر نیروگاه‌های گازی ساده و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی خواهیم بود.
مدیرعامل گروه مپنا با تأکید دوباره بر پایین بودن قیمت سوخت در کشور، آن را عامل استفاده برخی شرکت‌های نیروگاهی از فناوری‌های قدیمی و با بهره‌وری پایین دانست و خواستار منع صدور مجوز استفاده از فناوری‌های قدیمی از سوی دولت شد.
مدیرعامل بخش نفت و گاز مپنا همچنین یادآور شد که گروه مپنا طراحی جامع شش میدان نفتی، از جمله کرنج و منصوری را آغاز کرده است و به همراه 13 شرکت ایرانی دیگر، در کنسرسیوم مسئول توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان، مشارکت خواهد داشت.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :