١٣٩٩/١١/٢١ ١٠:١٩ ق ظ
کد خبر : ٧٢٣٩٧
نایب رئیس انجمن ملی پلیمر ایران گفت:
برگزاری همایش نوآوری درصنعت پلیمر با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی
زکایی بیان کرد: سومین همایش نوآوری وشکوفایی هفته آینده برگزار می شود که برای اولین بار صندوق نوآوری وشکوفایی با این همایش همکاری می کند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، سعید زکایی نایب رئیس انجمن ملی پلیمر و رئیس سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر عصر روز گذشته( 20 بهمن 99 ) در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: یکی از اهداف و رسالت های انجمن در صنعت پلیمر پیگیری مشکل صنفی اعضا و کمک به رشد و توسعه در صنعت پلیمر وصنایع تکمیلی است که محور فعالیت همایش سوم نوآوری است که برای سومین سال پیاپی این کنفرانس ملی نوآوری در صنعت پلیمر برگزار می شود.
وی افزود: همایش نوآوری در صنعت پلیمر همزمان با ارائه راهکارهای فنی، به دنبال آن است که نیازهای صنایع و شرکت ها در قالب نوآوری را مطرح کند تا صنایع یا فناورانی که می توانند این نوآوری ها را پاسخگو باشند، رو در روی یکدیگر قرار بگیرند تا هم نیازهای سازمان های بزرگ رفع شود و هم بستر و بازاری برای شرکت ها و فناوران کوچک تر به منظور رشد محصولات آن‌ها فراهم شود.
زکایی محورهای همایش را در 5 بخش تقسیم کرد و گفت: توسعه کسب  وکار از طریق نوآوری، روش های حفاظت حقوقی از دستاوردهای نوآورانه، ایده ها و دستاوردهای نواروانه در صنعت پلیمر، چابکی در تصمیم گیری محیطی و فرصت های توسعه صادرات از جمله محورهای مهم مورد بررسی در این همایش دو روزه خواهد بود.
نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در مورد ارزش محصولات پلیمری در دنیا و ایران گفت: کشور ما ذخایر نفتی زیادی دارد، سرمایه‌گذاری روی پتروشیمی ها انجام گرفت تا این مواد نفتی تبدیل به محصولات پلیمری شود.
وی ادامه داد: در دنیا ارزش محصولات پلیمری، معیار و شاخص نوآوری در کشورهاست، برای مثال ارزش تناژی محصولات پلیمری می تواند تا 10 هزار دلار (مشابه کشور ژاپن) نیز برسد و در ایران با توجه به این که میانگین جهانی حدود 5 هزار دلار است، این رقم به 1600 دلار می رسد. این یعنی ما بیشتر مواد خام صادر کرده و می فروشیم، در حالی که هرچه از مواد خام به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر برویم، قیمت فروش بالاتر می رود.
به گفته نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران هرچه نوآوری، دانش و توانمندی خود را ارتقا دهیم، محصولات پلیمری با ارزش بالاتر فروخته و ثروت بیشتری وارد کشور خواهیم کرد.
زکایی خاطر نشان کرد: صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران از جمله پلیمری و غیر پلیمری حدود 12 میلیارد دلار در سال است در حالی که این عدد می تواند تا 50 میلیارد دلار افزایش یابد به شرطی که محصولات نوآور شود، زنجیره را کامل کنیم و فناوری به‌روز تر در محصولات بکار بریم. ضرورت این اقدام از لحاظ ملی بسیار کلیدی است و از لحاظ بنگاه اقتصادی نیز رقابت پذیری شرکت‌ها را افزایش داده و ثروت آفرینی بیشتری را برای بنگاه‌ها و کشور پدید می آورد.
مهسا جفایی، دبیر اجرایی همایش نوآوری در پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی در خصوص نحوه همکاری این همایش با صندوق نوآوری اظهار کرد: پس از فراخوان به شرکت هایی که نیاز فناورانه داشتند، از بین آن‌ها تعدادی شرکت‌ها مورد ارزیابی های علمی قرار گرفته و تایید شدند. یکی از این شرکت ها تامین کننده قطعات مهندسی خودرویی است و شرکت دیگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است که امور مربوط به توسعه محصول بسیار از پتروشیمی ها توسط این شرکت انجام می شود.
جفایی ادامه داد: این شرکت ها نیازهای فناورانه خود را طی این همایش مطرح می کنند و شرکت های دانش بنیان که دارای دانش این نوآوری هستند در قالب مناظره به یکدیگر معرفی شده و برای تامین این نیاز به شرکت متقاضی کمک می کنند. در حقیقت این رویداد، معرفی نیازهای نوآوری است و هر شرکتی که توانایی تامین این نیاز را دارد وارد میدان می شود.
دکتر شروین احمدی، دبیر علمی همایش نوآوری نیز در این نشست اظهار داشت: در دنیا مکانیزم ثبت اختراع وجود دارد اما مشکل ما مربوط به بعد از این مرحله یعنی ارزش گذاری نوآوری است چرا که ارزش گذاری نوآوری هنوز در کشور یک علم جدید است. یکی از اهداف این همایش این است که گامی در حوزه ارزش گذاری نوآوری ها برداریم.
دبیر علمی همایش نوآوری ادامه داد: باید یاد بدهیم و یاد بگیریم چطور از نوآوری استفاده و ثروت آفرینی کنیم، البته این موضوعات نیاز به فرهنگسازی دارد و یک مسیر بلند مدت است.
همایش نوآوری و شکوفایی در صنعت پلیمر، هفته آینده 28 و 29 بهمن ماه به صورت آنلاین با محور نوآوری، فرصتی برای سرمایه گذاری هوشمند و دستیابی به توسعه پایدار برگزار می شود.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :