١٤٠٠/٠٢/٢٧ ١:٣٠ ب ظ
کد خبر : ٧٢٥٣٦
صبح امروز با حضور وزیر نفت،
امضا قرارداد 1.780 میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فرزاد
قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد "ب " به ارزش یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار میان شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به‌عنوان پیمانکار امضا شد.
به گزارش سهام انرژی، قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد " ب " به ارزش 1.780 میلیارد دلاری امروز (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به امضای رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل گروه پتروپارس رسید.
هدف از این قرارداد که به‌صورت بیع متقابل اجرا می‌شود دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی پنج سال است.
گاز تولیدی این میدان برای فرآورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود، در تأسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک و سپس به‌منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد.
گاز خروجی از تأسیسات خشکی طرح فرزاد «ب» نیز برای فرآورش میان پنچ پالایشگاه موجود در منطقه پارس-۲ توزیع می‌شود.
میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده که بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای آن حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است و مقدار میعانات گازی آن حدود ۵ هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.
میعانات گازی میدان فرزاد نیز یک‌هشتم پارس جنوبی است
بیژن زنگنه در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» اظهار کرد: امروز روز مهمی است که قرارداد این میدان امضا می‌شود، مدت‌هاست که دنبال امضای قرارداد این میدان گازی بودم.
وی ضمن یادآوری اینکه قرار بود هندی‌ها این میدان را توسعه دهند و پس از تبدیل گاز به ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) آن را ببرند، گفت: شرکت ملی نفت ایران سناریوهای زیادی را برای توسعه این میدان بررسی کرده، هزینه این میدان که اندازه‌اش با یک فاز پارس جنوبی برابری می‌کند حدود ۲ میلیارد دلار و بسیار بالاست.
وزیر نفت ادامه داد: میعانات گازی میدان فرزاد نیز یک‌هشتم پارس جنوبی است، در واقع بین دریافت و پرداخت تعادل وجود ندارد و بازپرداخت این طرح کار بسیار سختی است.
زنگنه تصریح کرد: برنامه هندی‌ها این بود که گاز میدان فرزاد را به ال‌ان‌جی تبدیل کنند، اما در تحریم نخست از توسعه این میدان کنار کشیدند و دوباره پس از لغو تحریم برگشتند. شخصاً دوبار با وزیر نفت و گاز و مقام‌های هند برای توسعه این میدان صحبت کردم، اما حاضر نبودند بیایند، شرایط آنها از جمله تولید نکردن ال‌ان‌جی را هم پذیرفتیم، اما باز هم به‌دلیل تحریم و مسائل دیگر نیامدند.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :