١٤٠٠/٠٧/٢٥ ١:٤٨ ب ظ
کد خبر : ٧٢٧٨٤
در مجمع عمومی هلدینگ خلیج فارس اعلام شد:
تحقق افزایش 148 درصدی سود خالص شرکت تا تسویه کامل بدهی در عملکرد سالیانه
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ارائه گزارش عملکرد این شرکت از افزایش 148 درصدی سود خالص عملیاتی تا تسویه کامل بدهی شرکت به شرکت ملی نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همچنین ار رتبه یک سرمایه ثبت شده در بازار سرمایه و دستیابی به رکود صادرات تا پایان سال 1400 و ... خبر داد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی امروز 25 مهر، مجمع عادی و سالیانه هلدینگ خلیج فارس با حضور 54 درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی تشکیل شد. در ابتدای این جلسه جعفر ربیعی مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ارائه گزارشی مفصل در حوزه های مالی، بازار سرمایه، تولید و توسعه وفناوری پرداخت.
وی در ابتدا به حوزه مالی ورود کرد و گزارش جامع با ارائه آمارهای مقایسه ای از هلدینگ خلیج فارس ارائه داد.
ربیعی گفت: در عملکرد سال مالی تا 31 خرداد 1400 به تمام معنا هلدینگ خلیج فارس جهش داشته است. این شرکت با کسب 71 درصد درآمد عملیاتی، 148 درصد سود خالص داشته است به عبارتی ۶۷ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان سود خالص عملیاتی و سود خالص ۳۶ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان ناشی از سرمایه‌گذاری های انجام شده کسب نموده است که با این ارقام مقام اول بیشترین مبلغ سود خالص در بین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران را کسب نموده است.
ربیعی در ادامه مجموع دارایی شرکت را 303 هزار میلیارد تومان با توجه به سرمایه 28 هزار میلیارد و 700 میلیون تومانی شرکت اعلام کرد و گفت: طی سه سال گذشته تا امروز 31.8 همت بعلاوه 2.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این شرکت صورت گرفته است.
از سیستم بانکی سپاسگزاریم
ربیعی ضمن تشکر از همکاری سیستم بانکی گفت: انصافا شبکه بانکی و بازار پول در طول سال گذشته یکی از همراهان بزرگ در اجرای پروژه های هلدینگ خلیج فارس بوده است. البته از صندوق توسعه ملی استفاده کردیم و یا اوراق منتشر کردیم اما سهم سیستم بانکی بسیار خوب بوده است.
وی در مورد میزان تسهیلات از سیتم بانکی کشور گفت: از ابتدای خرداد سال 99 تا امروز 27 هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی پول دریافت کردیم و با این پول ها توانستیم پروژه ها را هدایت کنیم. همچنین از ابتدای سال 97 تا امروز 53.6 همت از شبکه بانکی پول گرفتیم بعلاوه 499 میلیون دلار که بخشی در پروژه ها و بخشی در بازپرداخت بدهی ها به کار رفت.
تا پایان امسال به رکورد صادرات می رسیم
ربیعی درباره صادرات آن را ارائه ارقام محرمانه ذکر کرد و گفت: در شرایط تحریم که همچنان ادامه دارد و گشایشی هم نشده این فروش صادراتی صورت گرفته و پولش به کشور برگشته و خرج هم شده است. در سال 99 نزدیک به 2.8 میلیارد دلار صادرات معادل 59 همت بوده است و درصد ایفای تعهدات ما 200 درصد بوده است یعنی بیش از دو برابر ان رقمی که طبق تعهدات ارزی در سامانه نیما باید عرضه می کردیم، توانستیم ارز به سامانه نیما عرضه کنیم.
وی ادامه داد : از ابتدای سال 97 تا امروز گروه صنعتی خلیج فارس 12 میلیارد دلار صادرات معادل 170 همت صورت گرفته است که این درامد صادراتی با نرخ ارزهای مختلف بوده است. همچنین با توجه به این رقم به طور متوسط طی این سال ها 148 درصد تعهداتمان را توانستیم به سامانه نیما انجام دهیم.
به گفته ربیعی آمار صادراتی این شرکت در بازده زمانی 6 ماهه 2.4 میلیارد دلار بوده است که اگر با همین شیوه تداوم یابد رکورد صادرات تا پایان سال شکسته خواهد شد و هلدینگ خلیج فارس یکی از بزرگترین شرکت های صادراتی ایران با فاصله زیاد از دیگر شرکت ها خواهد بود.
تسویه بدهی در هلدینگ خلیج فارس
مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از تسویه بدهی به شرکت ملی نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر دادو گفت:  هلدینگ خلیج فارس کل بدهی خود را به شرکت ملی نفت پرداخت کرده است همچنین این شرکت 569 میلیون دلار به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بدهی ارزی داشت که آن را نیز پرداخت کرده است و تنها ۶۸ میلیون دلار بدهی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی مانده است که آن هم به دلیل اختلاف حساب با این شرکت است که جهت رسیدگی به معاونت ریاست جمهوری ارجاع شده است که با حل این اختلاف حساب، کل بدهی ما صفر خواهد شد.
وی ادامه داد: راز کاهش بدهی های ما تبدیل بدهی ارزی به ریالی با بهره کم است که ما با این شیوه توانستیم بدهی را پرداخت کنیم.
نهضت ورود شرکت های هلدینگ خلیج فارس به بورس ادامه دارد
ربیعی گفت: نهضت ورود شرکت ها به بورس ادامه دارد و هر کسی می خواهد مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس شود باید این راه را ادامه دهد.
وی ادامه داد: سهم امروز فارس در بازار سرمایه کشور 12.3 درصد است به عبارتی اگر ارزش بازار سرمایه را 6 هزار و 735 همت باشد سهم گروه خلیج فارس 826 همت است در حالیکه سال گذشته این سهم 12.3 درصدی ما، 10.7 درصد بوده است که این نشان دهنده ارتقا این شرکت در سهم خود از بازار سرمایه است.
وی درباره تامین مالی از بازار سرمایه گفت: این شرکت توانسته است 19 هزار و 100 میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کند. ما ظرف 3 سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کردیم.
ربیعی با اعلام دیگر دستاورد مثبت شرکت گفت: در سال گذشته دستاورد خوبی نصیب این شرکت شد و ان تشکیل شرکت تامین سرمایه فارس است. ما تنها گروه صنعتی هستیم که اجازه تامین سرمایه را از بازار سرمایه به دست اوردیم و توانستیم مجوز بگیریم.
وی درباره دیگر شرکت های هلدینگ خلیج فارس برای ورود به بورس گفت:  پتروشیمی اروند و پتروشیمی بندر امام آماده ورود به بورس هستند.
تولید و توسعه از دستاورد گروه پتروشیمی خلیج فارس
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در حوزه تولید و فروش شرکت به سه پروژه بزرگ این شرکت اشاره کرد و گفت: پالایش گاز بید بلند، پتروشیمی لردگان و واحد الفین ایلام از مجموعه پروژه هایی بودند که خیلی سال ها در انتظار بهره برداری ان ها بودیم و امسال این شرکت ها در حال تولید، درآمد، صادرات و سوددهی هستند.
وی ادامه داد: بید بلند با کمتر از نیمی از ظرفیت خود به دلیل کمبود خوراک کار می کند. این شرکت 3.5 میلیون تن صادرات داشته است و با وجود این شرکت در منطقه با مازاد اتان مواجه هستیم درحالیکه قبلا در حوزه اتان کمبود داشتیم.
ربیعی هلدینگ خلیج فارس را به عنوان شرکتی به رقیب یاد کرد و درباره دو مگاپروژه در این شرکت گفت: دو مگا پروژه بزرگ در طرح توسعه داریم که یکی مگاپروژه ماهشهر به نام الماس ماهشهر با 4 میلیون تن ظرفیت و دیگری هرمز عسلویه با 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری و 6.5 میلیون تن ظرفیت تولید است که پروژه هرمز عسلویه از پتروشیمی بندر امام نیز بزرگ تر است و احتمالا بزرگترین پتروشیمی جهان خواهد شد.
ربیعی درباره 28 پروژه در بخش طراحی و ساخت در هلدینگ خلیج فارس گفت: این پروژه ها با ظرفیت 20 میلیون تن و سرمایه گذاری 42 همت است که 14 پروژه در هلدینگ، 6 پروژه در پایین دستی توسط پترول هدایت می شود و 8 پروژه نیز در شرکت های تابعه است.
به گفته ربیعی تمامی شرکت های این گروه پتروشیمی دارای نقدینگی خوبی هستند و در حال حاضر شرکت مشکل دار که نتواند به تولید و سود برسد وجود ندارد.
تقسیم سود 600 ریالی به هر سهم تعلق گرفت
در این مجمع پس از پایان سخنرانی مدیرعامل و از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به خرداد سال جاری و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 1354 ریال سود محقق شده هر سهم، 600 ریال معادل 44 درصد سود برای هر سهم توزیع شود.
همچنین در این مجمع تاکید شد که در اسرع وقت و تا حدود سه ماه دیگر افزایش سرمایه این شرکت انجام شوداین افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام خواهد شد و فارس را به اولین شرکت بازار سرمایه از نظر میزان سرمایه ثبت شده تبدیل خواهد کرد.

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :