١٤٠٠/٠٩/٢٣ ٦:٢٣ ب ظ
کد خبر : ٧٢٨٩٥
رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر ایران گفت:
اجرای طرح جدید مدیریت بازارمحصولات پتروشیمی، شتاب زده و یک سویه است
طرج جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی که توسط وزارت صمت ارائه و عملیاتی می شود و آن حذف قیمت گذاری دستوری است، طرحی است که عجله در اجرای آن، تنها بخش پایین دست پتروشیمی را دچار بحران خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، سعید ترکمان رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، در نشست خبری که در خصوص بررسی شیوه جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی تشکیل شده بود، با اعلام این مطلب گفت: از ابتدای مهرماه طرحی پیشنهادی مطرح شد تا مدیریت بازار پتروشیمی‌ها و کامودیتی‌ها با ۲۵ ابزار انجام شود. اگرچه تاکید شده بود که بدون نظر ذی‌نفعان این طرح اجرا نخواهد شد، اما بخش‌هایی از این طرح در حال انجام است.
ترکمان تاکید کرد: وزارت صمت با طرح جدید مدیریت بازارمحصولات پتروشیمی در نظر دارد دلار را از بهای پایه محصولات پتروشیمی بردارد و در نهایت از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد. ما به عنوان صنعت پلیمر پایین دست پتروشیمی می گوییم، اگرچه این طرح یک ایده درستی است، اما ممکن است در اجرا یا زمان انجام آن تصمیم درستی گرفته نشده باشد.
وی در ادامه گفت: تمرکز این طرح در مدیریت عرضه بنا شده است نه مدیریت تقاضا و این موضوع تبعات دیگری را در پی خواهد داشت. در واقع پتروشیمی‌ها مکلف هستند تمام فروش خود را پیرو صحبت‌های رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از خام فروشی، در بورس کالا عرضه کرده و در صورت وجود مازاد، اجازه صادرات داشته باشند.
وی تصریح کرد: در برخی از گریدها، سقف خرید را اجرا کردند اما مقررات حفظ کف عرضه همچنان باقی است. در حالیکه سقف خرید یک نوع مهندسی گرید است؛ و این موضوع باعث شده تا با وجود نوسانات مثبت بازار نفت، محصولات ما در بازارهای داخلی دچار رقابت با هم شوند.
ترکمان تاکید کرد: صنعت ما به عنوان حوزه تاثیرگذار در بازار محصولات پتروشیمی می گوید اگر قرار است درباره طرحی به این مهمی تصمیم گیری شود باید کلیه جوانب در طرح دیده شود. محصولات ما دارای گرید بندی است و نمی توان یک روش را برای همه پیاده کرد و این موضوع در مشورت و نظرخواهی با ذینفعان میسر بود که متاسفانه تاکنون صورت نگرفته است. در این حوزه 5 نامه به وزیر صمت ارسال کردیم و دغدغه هایمان را مطرح کردیم و از سوی وزارت صمت اعلام کردند تا همه ذینفعان از اجرای طرح رضایت نداشته باشند این طرح اجرا نمی شود اما شاهدیم که بخشی از طرح اجرا شده است.
وی در خصوص نتایج حاصل از اجرای بخشی از طرح گفت: در بعضی کالاها التهاب خاصی اتفاق نیفتاده حتی رقابت هم ایجاد شده است. البته نوسان قیمت مشاهده شده است؛ نوسانات قیمتی که قبلا شاهد آن نبودیم. اما در کل نگرانی ها از تعجیل در اجرای طرحی است که هنوز نهایی نشده است.
ترکمان با بیان اینکه پتروشیمی‌ها دوست ندارند مشخص شود که چه مقدار خام‌فروشی دارند، گفت: وقتی پتروشیمی‌ها اعلام می‌کنند که ۱۵میلیارد دلار صادرات و ارزآوری داشته‌اند باید توجه داشت که بخش عمده آن خام‌فروشی است که نه ارزش افزوده‌ای ایجاد می کند و نه اشتغال‌زایی داشته است، بلکه مواد خامی است که بدون ایجاد ارزش افزوده و با پایین‌ترین قیمت در یک زنجیره، به فروش رفته است.

این طرح فقط مدیریت عرضه است
سعید زمان زاده، رئیس کمیسیون بازرگانی و عضو هیات مدیره انجمن پلیمر نیز گفت: در گذشته مدیریت عرضه، کنترل تقاضا بود تا مواد اولیه به درستی به دست مصرف‌کننده برسد. اما این طرح معکوس عمل می‌کند و تقاضا را آزاد می‌گذارد.
وی با ارائه مثالی در خصوص اجرای این طرح و التهابات بازار در یک محصول گفت: به طور مثال در پلی اتیلن پایپ گرید در دو سال گذشته آرامشی بر بازار جاکم بوده که با شروع بخش اول این طرح جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی، این آرامش بازار برهم خورده و تا ۶ درصد شاهد رقابت در زمان عرضه هستیم؛ شاید بهتر بود ابتدا سهمیه‌ها را برمی‌داشتیم و ظرفیت عرضه‌ها را افزایش می‌دادیم.
زمان زاده گفت: احتمال دارد اجرای طرحی با پیچیدگی‌های فراوان به انحراف کشیده شود؛ سوابق گذشته هم نشان می‌دهد طرح‌هایی که مشکل دارد، آسیب اصلی را به پایین دست و صنایع تکمیلی می‌زند و آنچه اطمینان ما را کم کرده، این است که در فاز اول بخشی از طرح که اجرا شده بازخورد مثبتی نداشته است.

این طرح تنها سود پتروشیمی ها را افزایش می دهد
برمک قنبر پور، عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون آموزش انجمن پلیمر نیز در سخنانی گفت: این طرح روی کاغذ منفی نیست. اما بخش عمده نگرانی ما این است که متغیرها درست کنترل نشده و طرح شتاب‌زده اجرا شود و این موضوع مشکلاتی برای صنایع پایین‌دستی ایجاد کند.
وی تاکید کرد: پیکره صنعت آسیب‌پذیر است و توقع داریم دولت با برخورد علمی و روش پلکانی طرح را پیش ببرد تا ذی‌نفعان آماده شده و بازخورد مشکلات را شناسایی کنیم.
قنبرپور با اشاره به اینکه برخی محصولات دچار کسری عرضه و برخی مازاد عرضه هستند، گفت: اگر کف عرضه را تغییر ندهیم و سقف تقاضا را برداریم، باعث افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر کل زنجیره اثر می‌گذارد و تنها سود پتروشیمی‌ها را افزایش خواهد داد.
 

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :