١٤٠١/٠٤/٢٢ ٢:٢١ ب ظ
کد خبر : ٧٣١٤٥
مدیرعامل پتروشیمی نوری در ارائه گزارش عملکرد 1400 گفت
تولید محصول در پتروشیمی نوری 103 درصد ظرفیت اسمی /راه اندازی واحد آمونیاک طرح پتروشیمی هنگام تا پایان سال
صانعی گفت: از جمله مهم ترین دستاورد پتروشیمی نوری در سال 1400 تولید محصولات این شرکت با 103 درصد ظرفیت اسمی، دریافت بالاترین نشانه صنعت برگزیده‌ سبز از سازمان حفاظت محیط زیست و کسب رتبه ۱۳ شرکت برتر از نظر شاخص های بهره وری و کسب رتبه اول پژوهش و فناوری کشور از وزارت صمت بود.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، صبح امروز مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع فوق العاده در محل پژوهشگاه صنعت نفت با حضور 99 درصدی سهامداران این شرکت برگزار شد و در این جلسه پس از سخنرانی تقی صانعی مدیرعامل شرکت، به سوالات سهامداران پاسخ داده شد.
صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری در این جلسه اظهار داشت: مهمترین دستاوردهای شرکت در سال ۱۴۰۰ عبارتند از، تولید محصولات شرکت با ۱۰۳ درصد ظرفیت اسمی، دریافت بالاترین نشان صنعت برگزیده سبز از سازمان حفاظت محیط زیست، دریافت بالاترین نشان مدیریت کنترل مصرف انرژی برای دومین بار از معاونت فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان مدیریت صنعتی، کسب رتبه ۱۳ و شرکت برتر از نظر شاخصهای بهره روی و بالاترین صادرات محصولات پتروشیمی در IMI100 ، کسب رتبه اول پژوهش و فن آوری کشور از وزارت صمت، کسب رتبه اول پژوهش و فن آوری برای دومین بار از میان شرکتهای هلدینگ خلیج فارس بود.
وی در زمینه تولید محصول در سال 1400 بیان کرد: پتروشیمی نوری در سال ۱۴۰۰ با وجود ۴۵ روز تعمیرات اضطراری، ۱۰۳ درصد ظرفیت، تولید داشته و ۴ میلیون و ۶۰۵ هزار تن محصول تولید کرده است و با توجه به متوسط 85 درصدی تولید مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی در کشور پتروشیمی نوری در سال گذشته ۱۸ درصد بالاتر از آن تولید داشته است.  
صانعی گفت:  نوری ۲۹۰ قطعه پیچیده، کاتالیست و مواد شیمیایی در سال ۱۴۰۰ تولید کرده است که درصد پیشرفت واقعی ساخت داخل قطعات ۱۲۱ درصد نسبت به برنامه تعیین شده بوده است.
به گفته صانعی همچنین واحد آمونیاک طرح پتروشیمی هنگام در سه ماهه سوم ۱۴۰۱ راه‌اندازی می‌شود.
صانعی در ادامه در زمینه خوراک این مجتمع تصریح کرد: قیمت خوراک تا پایان سال ۱۴۰۰ نهایی شده بود. برای سال ۱۴۰۱ یک پیش نویس آماده شده اما ابلاغ نشده و به همین دلیل نرخ سه ماهه نخست سال جدید علی الحساب محاسبه شده است. مبنای نرخ گذاری ۹۵ درصد فوب گازوئیل صادراتی است.
وی در زمینه تولید ادامه داد: در سال 1400 نزدیک به 4 میلیون و 605 هزار تن تولید این شرکت بوده است. پارازایلین حدود 697 هزار تن بوده که این محصول بازار خوبی دارد و ممکن است پارازایلین را به محصول دیگری تبدیل کنیم، اما تنها محصولی است که به راحتی به فروش می رسد.
صانعی بیان کرد:  کرک اسپرد شرکت پتروشیمی نوری حدود ۱۳۰ دلاربود. در سال ۱۴۰۰ به ازای هر تن  محصولات میعانات گازی 130 دلار سود ناخالاص کسب کردیم. این رقم در پالایشگاه ها 60 یا 70 است و در دیگر پتروشیمی ها 80 تا 90 است اما در پتروشیمی نوری 130 است.
وی درباره سود عملیاتی شرکت گفت: سود عملیاتی شرکت در سال 1400 نزدیک به  ۴۹۰ میلیون دلار بوده است.
وی ضمن اشاره به مهم ترین اقدامات پتروشیمی نوری در سال 1401 گفت: مهمترین اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۱ تولید پایدار بالای ظرفیت اسمی،  راه اندازی واحد آمونیاک و ادامه انجام پروژه واحد اوره پتروشیمی هنگام، ادامه انجام پروژه شیرین سازی هوی اند، ادامه انجام پروژه زیرو فلرینگ، ادامه انجام پروژهای افزایش ظرفیت واحدهای ۲۰۰ و۱۰۰ ، ادامه انجام پروژه دیجیتالیزشن فرایند کنترل انرژی و اجرای طرح BPMN در فرآیندهای ۸۵گانه شرکت، خواهد بود.
به گفته مدیرعامل پتروشیمی نوری واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام ۹۴ درصد و واحد اوره ۹۳ درصد پیشرفت دارند که  این پتروشیمی یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن ظرفیت تولید دارد و تا پایان آذرماه فاز اول آمونیاک به بهره برداری می رسد. مشکل اسکله نیز مورد بحث است که در صورت راه اندازی پروژه اوره نیز با سرعت بیشتری اجرا می شود.
این مجمع در پایان با اعلام سود نقدی به هر سهم به کار خود پایان داد. در تصمیم گیری نهایی پتروشیمی نوری به ازای هر سهم ۱۴۰۰ تومان سود نقدی  تقسیم کرد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :