١٤٠١/٠٦/١٦ ١:٠٥ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢١٦
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت:
رکورد تولید 5357 مگاواتی برق کشور توسط نیروگاه های برق حرارتی
پیشاهنگ گفت: با احتساب احداث 1051 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا پایان شهریور ماه، شرکت برق حرارتی به رکورد 5357 مگاوات رسیده است که به نسبت این میزان ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، امروز 16 شهریور ماه در نشست خبری با موضوع رکوردشکنی جدید تولید برق، به اعلام دستاوردهای این بخش از تولید نیروگاهی پرداخت و گفت: ثبت رکورد جدید افزایش ظرفیت واحدهای حرارتی با بهره برداری از 4306 مگاوات نیروگاه حرارتی با احداث واحدهای جدید و یا ارتقای توان و رفع محدودیت تولید واحدهای موجود، صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین ثبت رکورد تولید 348 مییارد کیلو وات ساعت در نیروگاه های حرارتی طی نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم معادل 95 درصد کل انرژی تولید کشور بوده است.
پیشاهنگ در زمینه میزان راندمان نیروگاه های حرارتی نیز بیان کرد: افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی به 39.2 درصد دستاورد بسیار خوبی است که کسب شده است.
وی گفت: امسال ثبت رکورد جدیدی برای ساخت واحدهای نیروگاهی به دست آمده است که این واحد در سمنان با نصب و راه اندازی یک واحد گازی نیروگاهی در مدت زمان 8 ماه به طول انجامیده است.
وی در زمینه شاخص جهانی آمادگی واحدها در اوج بار گفت: در تابستان امسال تحقق ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی در دوره اوج بار به میزان 98 درصد رسید که این یک رکوردی در مقایسه با میزان 95 درصد جهانی است.
پیشاهنگ در زمینه ظرفیت نامی نیروگاه های حرارتی کشور به تفکیک مالکیت گفت: 32.2 درصد نیروگاه های کشور معادل 23239 مگاوات دولتی است و 67.8 درصد معادل 49032 مگاوات متعلق به بخش خصوصی است و در مجموع ظرفیت کل نیروگاه های کشور در حال حاضر 88725 مگاوات می باشد که 81.2 درصد ان ظرفیت شبکه را نیروگاه های حرارتی پوشش می دهند.
140 هزار قطعه داخلی سازی شده است
پیشاهنگ در زمینه اهم پروژه های ساخت داخل در دست اجرا بیان کرد: تعداد 42 شرکت دانش بنیان در زمینه تولید نیروی برق با تولید 45.174 قطعه همکاری می کنند. همچنین 45 شرکت دانش بنیان در زمینه شرکت های مدیریت تولید با تولید 98.862 قطعه همکاری کرده اند و در مجموع سال گذشته 140 هزار قطعه توسط توان داخلی ساخته شد است.
وی در زمنیه اهم اقدامات ساخت داخل در سال 1400 گفت: ساخت روتور توربین نیروگاه بعثت و معرفی آن به عنوان طرح نمونه سال، ساخت داخل بال والوهای ترکیبی سوخت گازوئیل واحدهای گازی، ساخت داخل اکچویتورهای واحدهای گازی، ساخت داخل پمپ های روانکاری واحدهای گازی، از جمله اقدامات ساخت داخل بوده است.   
بازار انرژی: نیروگاه ها بر اساس ماده 12 از محل صرفه جویی سوخت به منافعی هم رسیده اند؟
پبشاهنگ در خصوص پرسش بازار انرژی که با توجه به ماده 12 رفع موانع تولید برای سوخت صرفه جویی شده آیا حمایتی از سوی وزارت نفت برای انجام این پروسه به نیروگاه هایی که صرفه جویی خوب انجام داده اند به صورت بهینه انجام می شود یا خیر؟ گفت: ماه پیش در جلسه ای از شورای اقتصاد مصوبه جدیدی گرفتیم که 2600 مگاوات از ماده 12 داشته باشیم و در آن جلسه که به پیشنهاد سازمان برنامه مطرح شده بود توانستیم رای کامل را بگیریم. اما در خصوص سوخت صرفه جویی نیروگاهی نیز چند نیروگاه تاکنون موفق شدند از صرفه جویی در سوخت خود منافعی را به دست آورند که به دلیل محرمانه بودن این موضوع، از اعلام اسامی ان ها خودداری می کنم.   
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :