١٤٠١/٠٩/١٦ ٣:٣٥ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢٩٩
رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران اعلام کرد،
بهینه سازی مصرف سوخت را از خودروسازی آغاز کنیم
برای بهینه سازی مصرف سوخت باید به وضعیت خودورسازی در کشور توجه کنیم که میانگین خودروهای ایرانی در هر 100 کیلومتر پیمایش 8 تا 9 لیتر بنزین مصرف می کنند در حالیکه استاندارد مصرف سوخت در خودروها 4 لیتر بنزین است.
دکتر هاشم اورعی رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران و استاد تمام دانشگاه شریف در حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار بازار انرژی، مصرف بالای سوخت در کشور را مشکل اساسی و قابل توجه دانست و گفت: متوسط مصرف بنزین در 7 ماهه سال جاری 102.7 میلیون لیتر در روز و برای گازوئیل 110 میلیون لیتر در روز بوده است. البته این اعداد به تنهایی معنی زیادی ندارند اما اگر بخواهیم میزان مصرف را با دوره مشابه سال قبل بررسی کنیم بر اساس آمارهای پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، نزدیک به 24 درصد افزایش مصرف داشته ایم که این میزان نشان می دهد ما به زودی با ناترازی سوخت مواجه می شویم.
وی در خصوص خودروسازی در ایران گفت: خودروساز ایرانی می تواند هر محصولی که خواست بسازد اما با این شرط که میزان مصرف استاندار سوخت خودروها را در نظر بگیرد. ما صنعت خودروسازی کشور را به حال خود رها کردیم از طرفی جلوی واردات خودرو خارجی را هم گرفته ایم و اجازه رقابت بین خودرو ساز داخلی و خارجی را ندادیم.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از ناترازی سوخت در کشور باید به مدیریت مصرف توجه کنیم و اساسی ترین اقدام قطع خط تولید خودروهای پرمصرف در گردونه تولید است. از سوی دیگر واردات خودرو کم مصرف و اقتصادی را آزاد کنیم تا با ایجاد رقابت، خودروساز داخلی نیز ترغیب شود خودرویی کم مصرف و بر اساس استاندارد جهانی تولید کند.
اورعی در پاسخ به سوال ما که تاسیس پالایشگاه های جدید و افزایش ظرفیت تولید تا چه میزان به کاهش ناترازی سوخت و مصرف کمک می کند، گفت: اگر قرار باشد هر ساله 20 تا 25 درصد به میزان مصرف سوخت در کشور اضافه شود شک نکنید که تا 4 سال آینده آن میزان افزایش تولید هم کفاف سوخت آن زمان را نمی دهد. یعنی این میزان مصرف سوخت ما فاجعه است. اینکه بیاییم دائم تولید را برای پرکردن این ناترازی جبران کنیم این شیوه اشتباهی است.
این کارشناس ارشد حوره انرژی گفت: مدیریت مصرف موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یعنی بیش از اینکه به مدیریت مصرف بیاندیشیم به افزایش تولید فکر کردیم و این موضوع باعث شده است، "ارزش" سوخت تولیدی خود را ندانیم. درحالیکه تولید این سوخت ممکن است کم شود و اگر نتوانیم این مدیریت را پیش ببریم مجبوریم سوخت مورد نیاز را وارد کنیم.
وی به احتمال واردات سوخت گفت: منابع مالی که صرف واردات می کنیم می توانیم آن منابع را در امور زیربنایی کشور به کار ببریم. پس بیاییم به مدیریت مصرف توجه کنیم. روش هایی که آسیبی به اقشار کم درآمد ایجاد نکند را به کار ببندیم و از همه مهمتر تولید خودروهایی که مصرف کننده اصلی سوخت در کشور هستند را مدیریت کنیم تا بتوانیم همین میزان سوختی که تولید می کنیم را برای سال ها و مدت ها حفظ کنیم.  
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :