١٤٠٢/٠٤/١٠ ٦:٤٧ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٦٧
عصر امروز در ساتبا تحقق یافت،
امضا قرارداد احداث‌ نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی بین ساتبا و شرکت چادرملو
قرارداد احداث نخستین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی یزد از محل ماده ۱۲ قانون رفع تولید و ارتقای نظام مالی کشور، بین شرکت چادرملو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) امضا شد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، مراسم امضای قرارداد احداث نخستین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی از محل ماده ۱۲ قانون رفع تولید و ارتقای نظام مالی کشور عصر امروز 10 تیرماه بین شرکت چادرملو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به امضا رسید.
بر اساس این قرار داد شرکت چادرملو اقدان به احداث نیروگاه 100 مگاواتی در یزد خواهد کرد و این نیروگاه در مدت ۲۴ ماه به بهره‌برداری برسد. این نیروگاه اولین نیروگاهی است که از محل مجوز احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث می‌شود.
معاون وزیر نیرو گفت: بنا داریم ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی، ۳ هزار مگاوات برق بادی از مسیر قانون رفع موانع تولید و ۳ هزار مگاوات توسط صنایع تولید برق تجدیدپذیر داشته باشیم و ۳ هزار مگاوات نیز از شهرکهای صنعتی برق تجدیدپذیر وارد مدار کنیم.
محمود کمانی در ابتدای این مراسم، امضای قرارداد احداث نخستین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بین ساتبا و چادرملو بزرگ‌ترین قرارداد در قالب قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید دانست و گفت: امیدواریم این نیروگاه به موقع وارد مدار شود و بخشی از نیاز برق صنعت کشور را تامین کند.
وی افزود: مجوز ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی داشتیم که برای ۳ هزار مگاوات مناقصه برگزار شده ‌ است.
مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از موانعی که منجر به تاخیر شد بازپرداخت به موقع سرمایه گذاری بود که با پیگیری های انجام شده آیین نامه ماده ۱۲ اصلاح شد و تضامین لازم داده می شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شده که برای سرمایه گذار کد شناسه یکتا تخصیص دهد، با رفع این موانع قرارداد منعقد و باقیمانده کار جلو می رود.
وی خاطرنشان کرد: برای احداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی از طریق ماده ۱۲ در حال اخذ مجوز هستیم که امیدواریم با کمک متولیان ار جمله سازمان برنامه و بودجه، به زودی شاهد تصویب در شورای اقتصاد باشیم که پروسه احداث انجام شود.
وی با بیان اینکه ترکیب نیروگاه خورشیدی و بادی می تواند نیاز برق را در زمان پیک پوشش دهد، افزود: زمانی که برق خورشیدی در صبح زود و یا شب امکان تولید ندارد برق بادی می تواند تولید داشته باشد تا برق پایدار تامین‌شود.
کمانی تصریح کرد: مسیر دیگر ما حضور صنعت برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر است علاوه بر آن از طریق ماده ۱۲ و تابلوی سبز بورس نیز  صنعت می تواند به صورت خودتامین برق مورد نیاز را تامین کند.
وی گفت: ما بنا داریم ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی، ۳ هزار مگاوات برق بادی از مسیر قانون رفع موانع تولید و ۳ هزار مگاوات توسط صنایع تولید برق تجدیدپذیر داشته باشیم و ۳ هزار مگاوات نیز از شهرک های صنعتی برق تجدیدپذیر را وارد مدار کنیم.
 برنامه چادرملو بر پایه قانون رفع موانع تولید
امیرعلی طاهرزاده مدیر عامل چادرملو در این  جلسه بیان کرد: چادرملو بر پایه قانون رفع موانع تولید برنامه دارد که ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در اشکذر یزد اجرایی کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیرعلی طاهرزاده در مراسم امضای قرارداد احداث نخستین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بین ساتبا و چادرملو اظهار داشت: سیاستهای کلی کشور توجه به اقتصاد غیرنفتی است، بخش معدن بواسطه نیروی انسانی ارزان و دسترسی به آبهای آزاد مزیت هایی دارد و چادرملو نیز همسو با این سیاست در حال حرکت بوده و در بخش تولید و طرح توسعه فعالیت دارد و مهمترین تولیدکننده زنجیره فولاد کشور است.
وی افزود: در بخش های توسعه ای ۲۶ طرح با ۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری در حال اجرا است
مدیر عامل شرکت چادرملو با بیان اینکه توسعه کشور یک تکلیف و‌ ضرورت است، افزود: برای اجرای آن و پیش نیاز زیرساخت انرژی ‌برق است.
وی با بیان اینکه توجه به انرژی پاک ضرورت بخش‌های مختلف است، افزود: در این راستا چادرملو بر پایه قانون رفع موانع تولید برنامه دارد که ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در اشکذر یزد اجرایی کند که بزرگ‌ترین نیروگاه تجدیدپذیر یزد محسوب می شود.
طاهرزاده رقم سرمایه گذاری این نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی را ۶۰ میلیون یورو عنوان کرد.


برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :