١٤٠٢/٠٤/٢٠ ٧:٤٥ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٧٩
در نشست خبری سندیکای تولیدکنندگان برق مطرح شد،
مطالبات تولیدکنندگان برق از وزارت نیرو بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان
اعضای سندیکای شرکت های تولیدکننده برق، به اجماع مشکلات متعددی را در بر تولید برق در نشستی خبری مطرح کردند که از جمله مطالبات این بخش از دولت، قیمت گذاری نامناسب برق، عدم توسعه و سرمایه گذاری در برق طی این سال ها، تجمیع بدهی ها بدون در نظر گرفتن تورم و نبود رگلاتوری را شاخص ترین موضوعات بر سر راه تولید برق مطرح کردند.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، عصر امروز 20 تیرماه اعضای هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق در جمع خبرنگاران، هر یک به طرح موضوعاتی مرتبط با محدودیت های تولید و مشکلاتی که سالیان سال  بر این بخش از تولید برق تحمیل شده است پرداختند و این اعضا معتقد بودند خاموشی و ناترازی امروز برق، موضوعی بوده که این سندیکا از سالیان سال آن را به دولت هشدار داده و پیش بینی کرده بود.
علیرضا توتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در ابتدای این نشست به ناترازی بالای ۱۰ هزار مگاوات تولید و مصرف برق اشاره کرد و گفت: رفع این ناترازی نیاز به همراهی و همگرایی همه فعالان دولتی و خصوصی صنعت برق دارد و باید بیش از ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا ناترازی رفع شود .
دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه مطالبات صنعت برق انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید باقی نگذاشته است و مطالبات بخش خصوصی بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان است، گفت: پرداخت به‌موقع این مطالبات می‌تواند در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید مؤثر باشد.
وی به حضور سندیکا به عنوان بازوی اجرایی و موثر برای رونق و توسعه سرمایه گذاری دانست و گفت: ما یعنی بخش خصوصی و دولت یک خانواده هستیم و فلسفه اصلی سندیکا ایجاد همگرایی و همصدایی اعضا است و دولت باید حضور سندیکا را به عنوان بازوی اجرایی و موثر برای رونق و توسعه سرمایه گذاری برق بداند.

ایجاد نهاد رگولاتوری برای صنعت برق ضروری است
حسنعلی تقی‌زاده عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه ایجاد نهاد رگولاتوری برای تنظیم بازار برق بسیار مؤثر خواهد بود، اظهار داشت: اکنون نهاد رگولاتوری در بخش برق وجود ندارد که خود این امر برخی مشکلات کنونی صنعت برق را به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون وزارت نیرو که هم تولیدکننده برق و هم تعیین‌کننده قیمت است و نقش رگولاتور را نیز بازی می‌کند.
تقی‌زاده با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ درباره بروز مشکلات برای تأمین برق به مسئولان هشدار داده شد، گفت: آن زمان هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات صنعت برق تدوین نشد.
عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق بیان کرد: برای داشتن برق مطمئن و پایدار نیاز است که سالانه ۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور افزایش یابد.
وی افزود: افزایش جمعیت کشور نیازهای برقی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر افزایش مصرف برق در بخش صنایع نیز ضرورت توسعه نیروگاه‌ها را دوچندان کرده است.
تقی‌زاده خاطرنشان کرد: فرسوده‌شدن نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و پست‌های توزیع که ظرفیت تولید برق را کاهش می‌دهد، از عواملی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق دارند.
عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: برنامه ششم توسعه بر ایجاد ظرفیت ۲۵ هزار مگاواتی نیروگاهی تأکید داشت که مجموع ظرفیتی که در همه این سال‌ها ایجاد شد ۱۵ هزار مگاوات بود.
وی یکی از دلایل توسعه‌نیافتن ظرفیت نیروگاهی را نبود انگیزه در میان بخش خصوصی صنعت برق دانست و ادامه داد: مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه کاهش می‌دهد.
تقی‌زاده با بیان اینکه اقتصاد صنعت برق، اقتصاد ناکارآمدی است، اظهار کرد: باید برای کارآمد شدن اقتصاد صنعت برق بخش دولتی و خصوصی همکاری داشته و با همراهی هم نسبت به برطرف‌کردن مشکلات اقدام کنند.
این فعال تولیدکننده برق فعال‌شدن مکانیزم عرضه و تقاضا را از عوامل مهم در کارآمدی اقتصاد برق برشمرد و خاطرنشان کرد: باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد نه آنکه قیمت برق دستوری تعیین شود.
وی بر آزادسازی قیمت سوخت نیروگاه تأکید کرد و گفت: قیمت سوخت نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا بتواند انگیزه لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند.
تقی‌زاده به راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی اشاره کرد و ادامه داد: این تابلو توانسته تا اندازه‌ای برخی مشکلات را برطرف کند و قیمت‌های مناسبی ارائه دهد.
عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق بیان داشت: همچنین قیمت عرضه برق از سوی تولیدکنندگان نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا برای همه فعالان مقرون‌به‌صرفه باشد.

وزارت نیرو پیش بینی میزان مصرف برق امروز را کرده بود
ابراهیم خوش گفتار رییس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق بیان کرد: وزارت نیرو چندین سال قبل پیش بینی کرده بود که در سال 1402 میزان مصرف برق 72 هزا مگاوات است و آماری که امروز با آن مواجه هستیم، اما کاری برای آن انجام نداده است.
وی گفت: از جمله دغدغه های وزارت نیرو برق خانگی است و صنایع را به حال خود رها کرده است. در سال 1400 عدم النفع وزارت صنایع از خاموشی 109 هزار میلیارد تومان بوده که این موضوع قطعا برای امسال چندین برابر است.
وی به بحران گاز به عنوان مشکل دیگر حوزه نیرو اشاره کرد و گفت: نیروگاه ها، گاز را به برق برای مصرف تبدیل می کنند و با این میزان کمبود گاز ما تولیدکنندگان برق با بحران گاز هم مواجه هستیم.

اقتصاد برق بهینه نیست
رضا ریاحی نایب رییس هیئت مدیره سندیکای شرکت های تولید کننده برق گفت: به لحاظ کلان اقتصادی صنعت برق ما بهینه نیست و از بخش خصوصی و وزارت نیرو می خواهیم که برای بهینه کردن این صنعت کمک کنند.
وی افزود: به عقیده اقتصاددانان دولت ها نباید دخالتی در تعیین قیمت ها کنند و بگذارند بازار خودش قیمت ها را تعیین کند. در کلیه بازارها، قیمت ها در نتیجه عرضه و تقاضا شکل می گیرند و به واسطه این موضوع ما به حالت بهینه اقتصادی خواهیم رسید.
وی بیان کرد: بطور کلی هر محصولی در بازار با کمبود عرضه مواجه شود قطعا به دنبال آن با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. ما هم اکنون در صنعت برق ۱۵ هزار مگاوات کمبود عرضه داریم پس درنتیجه این ظرفیت وجود دارد که قیمت ها تا حدی افزایش پیدا کنند.
وی مشکلات تولید برق را به بدهی تجمیعی نیروگاه ها و افزایش آن اشاره کرد و در ادامه آن گفت: خسارت در تاخیر بازپرداخت در نظر گرفته نمی شود مثلا اگر 2 سال بعد قرار است پولی داده شود بر اساس قیمت برق همان دو سال قبل محاسبه می شود نه بر اساس قیمت های روزانه. به عبارتی جریمه تاخیر در پرداخت در آن منظور نمی شود.
وی در ادامه افزود: مشکلات سرمایه گذاران و خرید تضمینی که بازپرداخت ارزی دارند که متاسفانه پابرجاست و از طرف دیگر نرخ بازار برق نیز متناسب با نرخ ارز و تورم اصلا منصفانه نیست و از این رو مشکلات هر روز بیشتر و بیشتر می شود گویی مدیریت برای خاموشی ها است.
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :