١٤٠٢/٠٤/٣٠ ٨:٥٨ ق ظ
کد خبر : ٧٣٤٨٣
در بازدید خبرنگار "بازار انرژی" از آبفا استان زنجان مطرح شد،
پایدارسازی آب استان زنجان با اختصاص 289 میلیارد تومان اعتبار
پروژه های آبرسانی استان زنجان در سال 1401 منجر به تامین آب در سال جاری شده است و این استان آبرسانی را در فصل گرما به راحتی سپری خواهد کرد.
به گزارش میدانی خبرنگار بازار انرژی از آبفا استان زنجان، این استان با وجود گستره جمعیت در 21 شهر و 907 روستا توانسته است با استفاده از منابع آب های سطحی و زیرزمینی و یا در شرایط مناسب بارندگی از دو سد تهم و کینه ورز، آب این استان را تامین کند.
آب روستاهای این استان از طریق چشمه، قنات و چاه های عمیق و نیمه عمیق تامین می شوند. کل چاه های این استان 18 هزار حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و شرب است که گفته می شود نیمی از این میزان غیرمجاز بوده که متولی شناسایی این چاه های غیرمجاز شرکت آب منطقه ای استان است؛ اما آبفای زنجان در صورت مشاهده برای حفظ منابع آبی، گزارش استفاده غیرمجاز از این منابع را به آب منطقه ای داده تا نسبت به برداشت بی رویه آب جلوگیری شود.
علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت آبفا استان زنجان در حاشیه بازدید خبرنگاران از آبفای استان زنجان و در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: با وجود فصل گرما و افزایش مصرف آب در این فصل، تامین آب پایدار برای مشترکین استان زنجان بدون هیچگونه اخلالی در حال انجام بوده و در تامین آب شهرهای استان با همراهی مردم در مصرف بهینه، هیچ مشکلی نداریم.
وی افزود: البته برای پایدار سازی آب و جبران برداشت آب در فصل گرم سال، امسال پروژه های اضطراری آب با 289 میلیارد تومان اعتبار انجام شد.
وی در ادامه افزود: این پروژه ها شامل حفر و تجهیز 15 حلقه چاه، خط کمربندی شمالی شهر زنجان به طول 8  کیلومتر، خطوط جمع آوری چاه ها و احداث مخزن ذخیره 15000 متر مکعبی زنجان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اظهار کرد: احداث مخزن ذخیره آب در شهرهای گرماب، سهرورد، قیدا و حفر و تجهیز چاه در شهرهای ابهر، خرمدره و ده ها پروژه متنوع دیگر نیز از جمله طرح هایی است که برای تامین آب پایدار در استان زنجان اجرا شده است.
وی با بیان این مطلب که 500 حلقه چاه در اختیار آبفا استان بوده گفت: تامین آب از پروژه های آبفا نبوده اما برای تامین آب مجبور به هدایت برنامه های کوتاه مدت برای آبرسانی هستم.
به گفته جزقاسمی تامین آب از برنامه های بلندمدت آب منطقه ای استان است که آبفا برنامه های کوتاه مدت را هدایت می کند.
جز قاسمی تصریح کرد: کل برداشت از آب های سطحی به آب های زیرزمینی برای استان 109 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل آبفا استان زنجان در مورد رژیِم بارندگی این استان گفت: استان زنجان مانند دیگر استان های کشور از وضعیت بارندگی مناسبی برخوردار نبوده و میانگین بارندگی امروز نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش یافته است و پراکندگی بارش های به صورت یکسانی صورت نگرفته است.
 وی در خصوص آبرسانی روستاها بیان کرد: سال گذشته 510 روستا مشکل آبرسانی داشته اند و با اقدامات صورت گرفته 150 روستا مشکلاتشان برطرف  و 357 روستا فعلا دچار تنش فصلی هستند.
جزء قاسمی در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت بازتخصیص پساب بر اساس بخشنامه وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون بودجه و تاکید وزارت نیرو استفاده از پساب برای صنعت می تواند جایگزین آب پاک با پساب باشد و در این رابطه با سرمایه گذاری صورت گرفته با بخش خصوصی از طریق سرمایع گذاری بیع متقابل این اقدام پیگیری شده است.
وی تصریح کرد: با این اقدامات 45 تا 50 هزار مترمکعب فاضلاب تصفیه می شود. درحال حاضر ظرفیت تصفیه خانه از 75 تا 80 هزار مترمکعب در شبانه روز است که این میزان تصفیه عدد خوبی است زیرا سالانه نزدیک به 27 میلیون مترمکعب یعنی یک سوم آب سد تهم است.
جزقاسمی گفت: شرکت آب و فاضلاب با روش های دیگر از جمله تامین منابع جدید، استفاده از پساب در صنعت بجای آب پاک، استاندارد سازی فشار شبکه توزیع،برخورد با انشعابات غیرمجاز و روش های گوناگون دیگر سعی در حفظ و مدیریت مطلوب آب دارد.
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :