١٤٠٢/٠٧/١٧ ١٢:٥١ ب ظ
کد خبر : ٧٣٥٣٥
سخنگوی صنعت آب وزارت نیرو گفت:
نزدیک به 50 درصد برنامه اصلی وزارت نیرو آبرسانی است
وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه های متعددی را پیگیری می کند که اهم انها آبرسانی که نزدیک به 50 درصد برنامه هاست و سدسازی، شبکه آبیاری وزهکشی و فاضلاب از دیگر برنامه های وزارت نیرو است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب وزارت نیرو صبح امروز 17 مهر در نشستی خبری با اعلام این مطلب که دو سالی از دولت سیزدهم می گذرد و ما در وزارت نیرو در میانه راه هستیم و با توجه به اینکه  ۱۰۵ طرح آبرسانی در دستور کار داریم امیدواریم تا پایان دولت رقم آبرسانی به ۲۱۰۰ میلیارد متر مکعب برسد و به این ترتیب ضریب تحقق آبرسانی به ۳۰۰ درصد خواهد رسید.
با بیان اینکه تامین ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و بهداشتی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اظهار داشت: تا سال‌ها حتی قبل از انقلاب کل تامین آب ۸ میلیارد متر مکعب بوده است حال آنکه ما طی ۴ سال دولت ۷۰۰ میلیون متر مکعب تامین را در دستور کار داریم.
وی افزود: ۱۸ طرح آبرسانی با ظرفیت ۵۸۸ میلیون متر مکعب به بهره برداری رسیده و ۳۳ طرح آبرسانی نیز در دست افتتاح است، یعنی در کمتر از ۲ سال ۱۰۵۸ میلیون متر مکعب عملکرد آبرسانی داشتیم که ۱۵۰ درصد ضریب تحقق ۴ ساله است.
وی با اشاره به پروژه های سدسازی گفت: ۳۰ سد با حجم ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در برنامه بود که اکنون ۱۳ سد با حجم ۳۵۳۳ میلیارد متر مکعب که ۶۵ درصد محقق شده است و تا پایان ۱۴۰۲ میزان تحقق به ۹۰ درصد و تا پایان دولت به تحقق ۱۳۵ درصدی می رسد.
بزرگ زاده با اشاره به پروژه های آبیاری و زهکشی تصریح کرد: ما برای این منظور موفق شدیم یک میلیارد دلار از صندوق توسعه دریافت کنیم که در اختیار وزارت نیرو و وزارت جهاد است و به این ترتیب تا پایان سال ۱۴۰۲ ضریب تحقق برنامه ها در این حوزه به ۹۸ درصد و تا پایان دولت به ۱۱۷ درصد خواهد رسید.
وی درخصوص برنامه ای جهاد آبرسانی بیان داشت: در این طرح ۳ هزار روستا آبرسانی شدند و پروژه ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در بخش فاضلاب ۴۶ طرح با ۱.۲ میلیون متر مکعب در شبانه روز در برنامه بوده و اکنون ضریب تحقق ۵۴ درصد که این میزان تحقق به ۱۰۷ درصد خواهد رسید.
سخنگوی صنعت آب درباره طرح های اضطراری رفع تنش آبی اظهار داشت: هر سال طرح هایی برای رفع تنش آبی در سطح ۳۱ استان کشور تعریف می کنیم که در این رابطه پارسال برای ۱۰۰۰ شهر ۸۳۳ طرح تعریف کردیم.
وی ادامه داد: مثلا در تهران کمبود مخازن آب سطحی داشتیم که در ۲سال گذشته طرح های گسترده و میلیاردها تومان هزینه کردیم، علاوه بر آن برای شهرهای مشهد، همدان، تبریز، فسا و سیستان و بلوچستان طرح هایی اضطراری برای رفع تنش آبی در دستور کار قرار دادیم و در مجموع ۱۹ میلیارد تومان بودجه برای طرحهای اضطراری در نظر گرفتیم.
بزرگ زاده گفت: باتوجه به شرایط آبی سیستان و بلوچستان و محقق نشدن حقابه هیرمند طرح های چند لایه برای این استان در نظر گرفتیم که برای این منظور تامین آب از چاه نیمه ها و همچنین حفر ۱۱۵ حلقه چاه در مناطق مختلف در دستور کار قرار دادیم در میان مدت انتقال آب از آبخوان شرقی و در بلندمدت نیز انتقال آب از عمان و اکتشاف آبهای ژرف در دست اقدام است.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :