١٤٠٢/١١/٠٤ ١:٣٦ ب ظ
کد خبر : ٩٣٥٩٧
رئیس موسسه تحقیقات آب گفت:
کاهش تراز 25 سانتی متری دریاچه خزر
رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: از ابتدای امسال تا کنون سطح تراز آب دریای خزر ۲۵ سانتی متر کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار بازار انرژی، محمدرضا کاویان پور روز دوشنبه در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب با اعلام این خبر افزود: این میزان کاهش تراز آبی دریاچه خزر بیشتر ناشی از روند گرمایش زمین است که کشورمان را هم درگیر کرده است.
وی ادامه داد: سطح تراز آب دریای خزر در چند سال اخیر جمعا حدود نیم متر کاهش داشته است.
رئیس موسسه تحقیقات آب خاطرنشان کرد: با توجه به روند افزایش دما کاهش سطح تراز آب دریای خزر تداوم خواهد داشت.
کاویانپور گفت: سال‌های آینده مشکلات این کاهش سطح تراز بیشتر نمایان خواهد شد و کاهش بر روی فعالیت‌های دریایی، آبزیان دریای خزر و زندگی مردم اثر گذار است.
وی به طرح مطالعاتی موسسه تحقیقات آب درباره دریای خزر اشاره کرد و گفت: مطالعات گسترده‌ای در موسسه تحقیقات آب و به خصوص مرکز مطالعات و تحقیقات در موضوع دریای خزر انجام شده است و نتایج این تحقیقات به زودی اطلاع رسانی می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه در ۱۰۰ سال گذشته در مجموع چیزی حدود ۱.۵ درجه سانتی گراد دمای هوای کشور افزایش یافته است، ادامه داد: میزان دمای کشور امسال حدود ۱.۳ درجه سانتی گراد بیشتر شده است.
رئیس موسسه تحقیقات آب همچنین با اشاره به کاهش بارندگی ها در پاییز امسال، گفت: میزان دما در پاییز امسال بین ۱ الی ۴ درجه بیشتر شده است. ضمن اینکه مقدار بارندگی های پیش بینی شده هم در این فصل محقق نشده است.
او ادامه داد: انتظار ما این است که ۲۵ درصد بارندگی ها در فصل پائیز محقق شود اما شاهد بودیم که قبل از ورود سامانه بارشی جدید مقدار بارندگی ها حدود منفی ۴۴ درصد بوده و به نوعی وارد چهارمین سال خشک خود شده ایم.
کاویان پور ادامه داد:، مقدار مصارف خود را بر اساس بدترین سناریوهای احتمالی باید تنظیم کنیم. البته در صورت بهبود وضعیت می توانیم استراتژی های مصرف خود را تغییر دهیم.
رئیس موسسه تحقیقات آب در پاسخ به این سوال که بدترین سناریو احتمالی برای ۴۲منابع آبی در ۵ سال آینده چیست، اظهار داشت: کاهش آوردها و مقدار بارندگی ها در چند سال گذشته بسیار جدی بوده و احتمال این وضعیت در سال های آینده هم ادامه دارد. اما می تواند با مدیریت مصرف و سازگاری با اقلیم شرایط را برای گذر از این وضعیت فراهم کرد. در واقع برای مقابله با خشکسالی و کاهش بارندگی ها به دنبال سازگاری با اقلیم باشیم. البته این اتفاق تازه ای در کشور ما نیست. به عنوان مثال صدها هزار کیلومتر کانال های آب های زیر زمینی نشان می دهد که ایرانی ها با این مساله نا آشنا نیستند.
 

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :