١٣٩٨/٠٣/٢٦ ٣:٤٤ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٢٦
ایران و فدراسیون روسیه همکاری‌های اقتصادی خود را توسعه می‌دهند
امروز ۲۶ خرداد ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران، با هماهنگی وزارت نیرو، دومین همایش چشم انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه قفقاز شمالی فدراسیون روسیه و همچنین پانزدهمین اجلاس کمیسون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه افتتاح شد و قرار است مراسم پانزدهمین اجلاس تا ۲۸ ام خرداد در تهران و اصفهان ادامه یابد.
به گزارش سهام انرژی، صبح امروز ۲۶ خرداد ماه، ابتدا دومین همایش چشم انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با حضور وزیر نیروی ایران و وزیر قفقاز شمالی، سفیران دو کشور، نمایندگانی از وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایران و قفقاز شمالی برگزار شد.
در این مراسم ابتدا اردکانیان وزیر نیرو کشور، منطقه قفقاز شمالي را داراي جايگاه مهم و کليدي براي توسعه روابط ايران و روسيه دانست و افزود: این منطقه دروازه ورودي کالاهاي ايران به روسيه و بالعکس محسوب مي‌شود.
وی تاکید کرد: منطقه قفقاز شمالي داراي جايگاه مهم و کليدي براي توسعه روابط ايران و روسيه است و دروازه ورودي کالاهاي ايران به روسيه و بالعکس محسوب مي‌شود. در واقع قفقاز شمالي بدليل موقعيت جغرافيايي، برخورداري از منابع طبيعي و ميراث فرهنگي و تاريخي و به عبارت ديگر با برخورداري از کليه منابع لازم، از ظرفيت بالقوه‌اي براي ايفاي نقش کليدي براي توسعه همکاري‌هاي دوجانبه در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، علمي و فرهنگي برخوردار است و ضروري است اين ظرفيت بالقوه با همکاري طرفين، به ظرفيت بالفعل تبديل شود.
وزیر نیرو تصریح کرد: ایران و قفقاز شمالي مي‌توانند در حوزه‌هاي گوناگون اقتصادي و به ويژه صنعت گردشگري، حمل و نقل و تامين کالاهاي مورد نياز با يکديگر همکاري داشته باشند. اجرايي سازي سند لغو رواديد گروهي گردشگري مي‌تواند به توسعه همکاري‌هاي گردشگري کمک قابل توجهي نمايد.
وی با تاکید بر اینکه همچنین قرار گرفتن منطقه قفقاز شمالي در مسير کريدور بين‌المللي حمل و نقل شمال- جنوب زمينه خوبي را براي توسعه همکاري‌ها فراهم کرده است، ادامه داد: ايران نيز تلاش گسترده‌اي را براي اتصال شبکه‌هاي ريلي داخلي با اين شبکه شروع کرده که افتتاح اخير خط ريلي قزوين- رشت به طول 165 کيلومتر نمونه بارز اين تلاش‌هاست.
اردکانیان افزود: پروژه ساخت راه آهن قزوين- رشت از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌هاي البرز و پيچيدگي‌هاي مهندسي، در نوع خود يک ابر پروژه به حساب مي‌آمد و همين موضوع باعث طولاني شدن روند تکميل و ساخت آن شده بود که اميدواريم با ساخت خط ريلي رشت_ آستارا، حلقه نهايي کريدور شمال- جنوب تکميل و شاهد تبادل گسترده کالا بين کشورهاي منطقه از طريق اين کريدور باشيم.
وزیر نیرو اضافه کرد: در حوزه همکاري‌هاي بانکي، دو کشور آمادگي دارند شبکه‌هاي مير و شتاب را به يکديگر متصل نمايند و گام‌هاي جدي تري را براي استفاده از ارزهاي ملي (روبل و ريال) بردارند.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ضروري است طرفين با سرمايه گذاري‌هاي مورد نياز، زير ساخت‌هاي اين مهم را ايجاد کنند. اتصال شبکه‌هاي برق ايران و روسيه از طريق جمهوري آذربايجان و نيز از طريق جمهوري‌هاي ارمنستان و گرجستان مي‌بايست با جديت بيشتري دنبال شود. خوشبختانه همکاري‌هاي خوبي در حوزه انرژي حرارتي آغاز شده که مي‌بايست سرعت اين قبيل همکاري‌ها شتاب بيشتري به خود بگيرد.
وزیر نیرو تصریح کرد: در اين ميان انعقاد  قرارداد موقت تجارت آزاد بين ايران و پنج کشور عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا که متعاقب آن بيش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌ها قرار مي‌گيرد مي‌تواند جهش مناسبي براي توسعه همکاري‌ها و روان سازي تجارت منطقه‌اي ايجاد نمايد.
وی افزود: همکاري‌هاي استاني و مناطق دو کشور، پس از عهده گيري اين مسئوليت توسط وزارت قفقاز شمالي روند بهتري به خود گرفته است و اميدواريم اين روند روز به روز توسعه يابد و شاهد همکاري‌هاي بيشتري بين استان‌هاي دو کشور در آينده نزديک باشيم. در اين چارچوب همکاري‌هاي استان‌هاي شمالي ايران با استان‌هاي جنوبي روسيه و به ويژه همکاري‌هاي بنادر دو کشور بايد مورد توجه جدي تري قرار بگيرد.
اردکانیان اضافه کرد: ضروري است از ظرفيت درياي خزر و به تبع آن از ظرفيت‌هاي بندري و حمل و نقل دريايي اين درياچه بزرگ، براي توسعه مبادلات تجاري و گردشگري استفاده حداکثري به عمل آيد. متاسفانه از اين ظرفيت تاکنون استفاده کامل نشده است و پيشنهاد مي‌شود در اين زمينه نقشه راه همکاري‌هاي دو کشور درحوزه خزر و با محوريت بنادر و حمل و نقل دريايي تدوين و در چارچوب آن پروژه‌هاي مشترک طراحي و به مورد اجرا گذاشته شود.

گسترش روابط با ایران ازاولویت‌ سیاست خارجی روسیه است
"سرگی چباتاریف" وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی نیز در دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی طی سخنانی اظهار داشت:‌ایجاد کریدور حمل و نقل شمال و جنوب بین ایران و روسیه که از آذربایجان عبور می کند برای جامعه جهانی بسیار مهم و مفید است و باعث حمل ارزان‌تر کالا از شمال به جنوب خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر تقویت ارتباطات زمینی و دریایی دو کشور گفت: ایجاد کریدور شرق و غرب نیز بسیار اهمیت داشته و در ادامه همان کریدوری است که از طریق آذربایجان و قفقاز شمالی عبور می‌کند و به تبادل کالای بین المللی کمک کرده و باعث می شود شرکت های بین المللی در مسیر شرق و غرب جابجایی مسافر و کالا را با سهولت بیشتری انجام دهند.
وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی تصریح کرد: تاریخچه روابط فرهنگی ایران و روسیه به هزاران سال پیش بر می‌گردد و دو کشور بر آن واقف بوده و در تلاش برای حفظ آن هستند.
وی ادامه داد: ما علاقه‌مندیم اعتماد بین دو کشور به‌منظور توسعه ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی افزایش یابد و قفقاز شمالی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را در توسعه روابط ایران و روسیه ایفا کند.
وی با اشاره به امضای قرارداد بین دانشگاه علامه و دانشگاه قفقاز شمالی اظهار کرد: بر اساس این قرارداد یک رشته کارشناسی ارشد بین دو دانشگاه تاسیس شده و کارشناسان روسیه درخصوص شناخت بیشتر از ایران آموزش خواهند دید. همچنین در رابطه با علوم انسانی نیز همکاری‌های دوجانبه تقویت شده و انتشارات دو زبانه ایران و روسی در دو کشور به چاپ خواهد رسید.
چباتاریف با بیان اینکه دولت فدراسیون روسیه چند ماه پیش یک استراتژی توسعه گردشگری در قفقاز تصویب کرده است، خاطرنشان کرد: ما علاقمند هستیم در بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری در دریای خزر با ایران و کشورهای حوزه دریای خزر مشارکت و همکاری داشته باشیم.
بنابراین گزارش،ظهر امروز پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري ايران و فدراسيون روسيه با حضور دبیران کمیسیون و اعضای کارگروه‌های این کمیسیون در تهران آغاز به‌کار کرد.
اجلاس پانزدهم کميسيون مشترک اقتصادي و تجاري جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون روسيه، در قالب 9 کارگروه و 3 کميته تخصصي به رياست 5 کارگروه در سطح معاون وزير برگزار شد.
در اين ميان کارگروه‌هاي صنعت، همکاري‌هاي استاني، انرژي، حمل و نقل و ICT به ترتيب با 57، 37، 26، 15 و 9 عضو، بيشترين تعداد متقاضيان حضور در کارگروه‌ها را از سوي طرف روسي به خود اختصاص داده اند.
این گزارش حاکی است، از ميان شرکت‌هاي روس 44 شرکت از شرکت‌ها و هلدينگ‌هاي مطرح و بنام روسيه که در زمينه‌هاي مختلف انرژي، واگن و لوکوموتيو، سرمايه گذاري، کشاورزي، ماشين آلات کشاورزي، پتروشيمي، توربين هاي حرارتي و تجديد پذير، فلزات رنگين، صنايع شيميايي و سلولزي و ... فعاليت مي‌کنند، در این اجلاس حضور دارند.
بر اساس این گزارش، برقراري خط پرواز کارگو بين فرودگاه ژوکوفسکي مسکو با اصفهان، توليد مشترک واگن هاي باري، توليد مشترک توربين هاي کمتر از 20 مگاوات، توليد مشترک خودروهاي سنگين، صادرات گوشت از منطقه قفقاز شمالي به ايران برخي از پروژه هاي مورد علاقه شرکت هاي روس جهت مذاکره با شرکت هاي ايراني در حاشيه اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي است.
 مصوبات این اجلاس، پس از نشست های امروز و فردا به تصویب دبیران کمیسیون مشترک دو کشور رسیده و نهایی می شود.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :