١٣٩٨/٠٣/٢٩ ٤:٥٣ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٣٢
مدیرعامل "ساتکاب" درباره برنامه ریزی در آینده نزدیک گفت:
نقدینگی مردم به سمت پروژه های سودده وزارت نیرو هدایت می شود
علاالدینی گفت: برنامه ای را با دستور وزیر نیرو شروع خواهیم کرد که بخشی از جریان نقدینگی را به سمت اجرای پروژه های مطمئن و سودده هدایت کنیم تا هم به صنعت آب و برق کمک شود و هم سرمایه گذاران از سود آن بهره مند گردند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، محمدولی علا‌الدینی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)در نشست خبری پیش از ظهر امروز (۲۹ خرداد) با بیان اینکه تلاش می‌شود سود خوبی در این سرمایه‌گذاری برای مردم درنظر گرفته شود، افزود: ساز و کارهای موردنیاز تدوین و تا سه ماه دیگر اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: به این ترتیب بخش زیادی از نقدینگی موجود در کشور جمع آوری و به صنعت آب و برق تزریق خواهد شد که می‌تواند بخشی از مشکلات نقدینگی را برطرف کند.
وی با اشاره به روند شکل گیری شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، اظهار کرد: شرکت ساتکاب از سال ۱۳۴۷ با هدف پشتیبانی و تامین نیازهای صنعت آب و برق تاسیس  شد و این شرکت نقش مهمی در تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع آب و برق ایفا کرد تا جایی که هم اکنون بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز این صنایع در داخل تولید می شود
وی در ادامه افزود: مدیرعامل ساتکاپ به تلاشی که برای انحلال این شرکت در سال‌های گذشته شده بود اشاره کرد و گفت: اتخاذ این تصمیم به دلیل نوع فعالیت این شرکت مناسب نبود و بر همین اساس دولت‌های یازدهم و دوازدهم مصمم به احیای مجدد این شرکت با ماموریت‌های جدید شدند.
حمایت از استارت آپ ها ماموریت جدید ساتکاب
وی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) را از جمله ماموریت‌های جدید این شرکت برشمرد و ادامه داد: حمایت از سهامداری ۱۷۰ شرکت از دیگر ماموریت‌های شرکت ساتکاپ است. با وجود اینکه برخی فکر می کنند حمایت از استارت‌آپ ها جنبه نمایشی دارد اما در دنیا خیلی از خدمات محصول همین استارت‌آپ ها است.
علاء الدینی بر حمایت این شرکت از کسب و کارهای نوپا تاکید کرد و گفت: استارت آپ ها یک کار علمی هستند که در جهان بسیاری از کالاها را تولید کرده‌اند و در ایران نیز چنین شده است.
مدیرعامل ساتکاپ به برگزاری ۱۱ رویداد استارت آپی تا آخر امسال توسط این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: تلاش بر این است فناوری‌های صنعت آب و برق با کمک این کسب و کارهای نوپا بومی سازی شود.
به گفته وی ایران در حوزه استارت‌آپ ها بین 5 کشور اول جهان قرار دارد.
علاالدینی با اشاره به استقبال خوب از اولین رویداد استارت‌آپی صنعت آب و برق، یادآور شد: از سوم تا پنجم تیرماه جاری، همایش سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو برپا می شود که در کنار آن بحث استارت‌آپ ها و کارآفرینی هم مورد توجه قرار گرفته است.
قابلیت بالای ساخت تولید داخلی
علاالدینی گفت: هر شرکت داخلی تولید کننده قطعات صنعت آب و برق که نیاز به حمایت داشته باشد می تواند از توان ساتکاپ استفاده کرده و مشکلات خود را برطرف سازد.
وی تاکید کرد: باید جلوی ورود کالاهای خارجی که امکان تولید در داخل را دارند گرفت.
علاء‌الدینی با تاکید بر این‌که ساتکاب از هر سیاستی که در مدیریت مصرف چه در نرم‌افزار و چه در سخت‌افزار وجود داشته باشد حمایت می‌کند، افزود: برای مثال با هوشمندسازی کنتور آب و برق می‌توانیم میزان مصرف را کاهش دهیم و مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) در ادامه در مورد میزان تجهیزات آب و برقی که در داخل کشور ساخته می‌شود، توضیح داد: تجهیزات برق شامل نیروگاه، انتقال نیرو، توزیع و غیره و تجهیزات آب شامل سدسازی، تولید آب، انتقال آب، آب و فاضلاب می‌شود. در این راستا بین ۷۰ تا ۹۸ درصد تجهیزات برقی و ۱۰۰ درصد تجهیزات در توزیع برق در داخل کشور ساخته می‌شود.
وی درباره این ادعا که حمایت از تولید داخل به معنای ایجاد رانت و محروم شدن از دانش جهانی است گفت: حمایت از ساخت داخل به معنای آن نخواهد بود که تولید کنندگان خارجی اجازه فعالیت نخواهند داشت اما با توجه به تعیین تعرفه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای کالاهای ایرانی امتیازات ویژه ای در نظر گرفته شده است.
علاالدینی خواستار ایجاد رگولاتوری در این زمینه شد و در عین حال گفت: کالاهای ساخت داخل صنعت آب و برق تاکنون از قدرت رقابت خوبی با مشابه خارجی برخوردار بوده‌اند.
مدیرعامل شرکت ساتکاپ افزود: صنعت آب و برق به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید منطبق با استاندارد های بین المللی تولید شوند و این موضوع در کالاهای ایرانی رعایت می شود.
علاالدینی، دیگر ماموریت ساتکاب را حمایت از ساخت داخل عنوان کرد و گفت: یکی از کارهایی که برای حمایت از تولیدات داخلی می توان انجام داد، باور داشتن به این تولیدات است. در این صورت، چنانچه یک کالای خارجی مشابه داخلی داشته باشد، جلوی واردات آن گرفته شود.
وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم از هر شرکتی که در زمینه تامین تجهیزات آب و برق فعالیت می کند و به هر دلیلی مشکل دارد، حمایت به عمل آوریم.
نحوه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساتکاب به کشورهای دیگر
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) در مورد نحوه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساتکاب به کشورهای دیگر، اظهار کرد: زمانی که شرکت‌های ایرانی می‌خواهند وارد کشوری شوند، ساتکاب شرکت مشاوره، تأمین‌کننده تجهیزات مختلف، تأمین‌کننده هزینه و غیره را دور هم جمع کرده و گروهی تشکیل می‌دهد و این شرکت‌ها تحت حمایت ساتکاب وارد بازار می‌شوند و حتی اگر لازم باشد در کشور مقصد دفتری هم تأسیس خواهد شد.
علاء‌الدینی ادامه داد: زیرا این شرکت به تنهایی نمی‌تواند بازاریابی کرده و هزینه‌ها را متحمل شود. در واقع یکی از وظایف ساتکاب این است که به نمایندگی از حاکمیت شرکت‌ها را حمایت کند.
وی، طرح هوشمندسازی کنتورهای آب و برق را یکی از مهم ترین پروژه های در دست اجرای ساتکاب دانست و گفت: بخش پروژه ای و مشاوره ای این طرح کاملا در داخل انجام می شود. در بخش اجرا، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از این کنتورها نصب شده و در حال گسترش است. البته با محدودیت های مالی و فنی هم مواجه  بودیم که برای غلبه بر آن، با کمک استارت‌آپ ها در حال اجرای کنتورهای ارزانتر و شبکه هوشمندتر هستیم.

 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :