صفحه اصلی
نفت و گاز
پتروشیمی
پالایش و پخش
برق
بورس ها
آرشیو
درباره ما
|
تماس با ما
|
Toggle navigation
چهار شنبه ٢٨ شهریور ١۴٠٣ ساعت 12:42
صفحه اصلی
نفت و گاز
پتروشیمی
پالایش و پخش
برق
بورس ها
آرشیو
یادداشت و گفتگو
حمید آذرمند کارشناس اقتصادی
تاریخ انتشار :
1400/10/21 10:27 AM
درباره تامین مالی زنجیرهای و اثرات آن
آمارها نشان میدهد که نسبت مانده تسهیلات بانکی به تولید ناخالص داخلی، طی بیست سال اخیر، بیش از دوبرابر شده است. سهم بازار سرمایه بهویژه اوراق بدهی و همچنین تامین مالی خارجی در تامین مالی بنگاههای تولیدی بسیار اندک است و بخش عمده بار تامین مالی بنگاهها بر منابع بانکی تحمیل میشود. در کنار آن، انواع تکالیف تحمیلشده بر نظام بانکی از قبیل تامین مالی طرحهای ملی مسکن، الزام به خرید اوراق دولت، پرداخت انواع وامهای حمایتی و تکالیفی نظیر آن، نظام بانکی را با چالش ناترازی منابع و مصارف و در نهایت انبساط ترازنامه بانکها مواجه کرده است. از طرف دیگر، بنگاههای تولیدی اغلب با تنگنای مالی مواجه هستند و مساله تامین مالی بهویژه سرمایه در گردش همواره یکی از محدودیتها و موانع جدی تولید تلقی میشود. «تنگنای مالی بنگاهها» در کنار «انبساط فزاینده ترازنامه بانکها» معمایی است که پاسخ آن را در ناکارآیی روشها و رویکردهای سنتی تامین مالی میتوان یافت
.
لازم است سیاستهای اعتباری نظام بانکی بهطور خاص در زمینه سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی ارتقا یابد. افزایش سهم تسهیلات سرمایه در گردش به بیش از دوسوم تسهیلات پرداختی بانکها و کاهش سهم سایر تسهیلات، این ضرورت را آشکارتر میکند
.
در وضعیت فعلی، تامین مالی سرمایه در گردش با چالشهای عدیدهای مواجه است؛ از جمله دریافت تسهیلات بهطور موازی توسط تمام حلقههای تولید، سهولت انحراف منابع مالی از چرخه تولید و ورود به بازار داراییها، عدم شفافیت کافی در فرآیند پرداخت تسهیلات و کنترلپذیر نبودن فرآیند گردش اعتبار در زنجیرهها، عدمتقارن اطلاعاتی بین ذینفعان مختلف بازار، افزایش هزینه تمامشده محصول، فرآیند زمانبر دریافت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش، دشوار بودن تامین وثیقه برای دسترسی بنگاههای کوچک و متوسط به تسهیلات سرمایه در گردش، پرهزینه بودن تامین مالی از بازارهای غیررسمی و در نهایت فقدان سازوکارهای مالی مناسب برای تهاتر مطالبات و بدهیهای بنگاهها. شواهدی که بیان شد، ضرورت تغییر رویکرد در نظام اعتباری کشور و ارتقای نظام تامین مالی سرمایه در گردش را آشکار میکند. در پاسخ به این ضرورت، توسعه روشهای تامین مالی زنجیرهای در دستور کار قرار گرفته است
.
در این زمینه با هدف افزایش کارآیی و شفافیت تامین مالی سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی، اصلاح و ارتقای سیاستهای اعتباری، بهبود شاخصهای سلامت بانکی و افزایش پایداری ترازنامه بانکها و همچنین با هدف تسریع و تسهیل فرآیندهای تامین مالی بنگاههای تولیدی و کمک به رشد اقتصادی پایدار از طریق شیوههای غیرتورمی، توسعه و ترویج شیوههای تامین مالی زنجیرهای مورد حمایت بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است
.
تامین مالی زنجیرهای، مجموعهای از شیوهها و عملیات تامین مالی از قبیل تنزیل اسناد دریافتنی، خرید دین، عاملیت، عاملیت معکوس، پرداخت تسهیلات و اوراق بهادارسازی اسناد دریافتنی است که در چارچوب روشهای زنجیرهای، منجر به بهبود مدیریت سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی میشود. در این روش، به جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم توسط بنگاههای اقتصادی، فرآیند تامین مالی بنگاهها بهصورت پیوسته و در طول زنجیرههای تامین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و بر اساس صورتحساب الکترونیکی صورت میگیرد
.
در تامین مالی زنجیرهای امکان بهکارگیری انواع شیوههای تعهدی و انتقال اعتبار بین حلقههای مختلف برای تامین مالی بنگاهها وجود دارد که منجر به کاهش نیاز بنگاهها به تسهیلات جدید خواهد شد
.
تاکنون برخی مقدمات کار فراهم شده است؛ از جمله ابلاغ دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیرهای به بانکها، ابلاغ شیوهنامه برات الکترونیکی در تامین مالی زنجیرهای، ایجاد زیرساخت صورتحساب الکترونیکی توسط وزارت صنعت، ایجاد سامانه برات الکترونیکی توسط وزارت اقتصاد، تهیه مدل کسبوکار توسط بانکهای منتخب و توافق با بنگاههای اقتصادی، ایجاد پلتفرمهای ارائه خدمات تامین مالی زنجیرهای توسط برخی بانکهای عامل و همچنین امضای تفاهمنامه بین بانکها و وزارت صنعت برای اجرای طرح
.
با پیادهسازی تامین مالی زنجیرهای، شفافیت و کارآیی فرآیند تامین مالی افزایش یافته و هزینه تمامشده محصول کاهش مییابد و ضمن تسهیل و تسریع تامین مالی بنگاههای اقتصادی و کمک به تولید، میزان انحراف منابع از تولید کاهش خواهد یافت
.
لازم به تاکید است که نقش بانک مرکزی در توسعه تامین مالی زنجیرهای، صرفا نقش سیاستگذاری و تنظیمگری در چارچوب ماموریتهای اصلی است و اجرای شیوههای مختلف تامین مالی زنجیرهای و ارائه خدمات اعتباری بر عهده بانکهای عامل خواهد بود. طبیعتا سیاستگذاری صنعتی و توسعه زیرساختهای لجستیک و حمایت از شکلگیری زنجیرههای یکپارچه صنعتی نیز در حوزه اختیارات و ماموریتهای وزارتخانههای تخصصی خواهد بود
.
در گام نخست برخی زنجیرههای صنعتی و چند بانک منتخب برای اجرای آزمایشی طرح انتخاب شدهاند و به تدریج دامنه رشته فعالیتها و بانکهای عامل افزایش خواهد یافت. در نهایت لازم به ذکر است تامین مالی زنجیرهای محدود به زنجیرههای صنعتی نیست و بهطور همزمان توسعه تامین مالی زنجیرهای در بخش کشاورزی به ویژه با تاکید بر کشت قراردادی نیز در دستور کار قرار دارد. علاوه بر آن، با استفاده از روشهایی مانند تامین مالی شبکه پخش محصول یا با استفاده از توسعه کارت اعتباری متصل به زنجیره تامین، دامنه طرح به تدریج به بخشهای مختلف اقتصاد گسترش خواهد یافت
.
منبع روزنامه شرق
فیلم
کدام اقشار بیشتر بهره مند از یارانه برق هستند؟
آرشیو
صوت
دبیر انجمن کارفرمایی پالایشی گفت: پالایشگاه های کشور فرسوده و برای بروزرسانی نیازمند حمایت دولت
آرشیو
در نظرسنجی شرکت کنید
پیش بینی شما از بورس چیست؟
بورس در ایران غیر قابل پیش بینی است
50%
با قیمت گذاری دستوری بورس بازار پرریسکی است
50%
تا پایان سال بورس وضعیت بهتری خواهد داشت
0%
تعداد کل آراء :
2
نظر شما ثبت شد
بستن
آخرین اخبار
اخبار پربازدید
انرژیهای تجدیدپذیر یکی از روشهای مطمئن برای جبران ناترازی برق است
لایحه بودجه ۱۴۰۴ با مشارکت بخش خصوصی تنظیم شود
تأکید معاون وزیر نفت بر پیگیری جدی طرح فشارافزایی و تأمین سوخت زمستانی
شاخص فعالیت کسبوکارها در کل اقتصاد همچنان با رکود همراه است
تقاضای برق امسال به ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله رسید
رفع ناترازی و بهبود محیط کسب و کار صنعت آب، برنامه جدید وزرات نیرو
جایگاه نخست تعداد قراردادهاي دانشی در جهان به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
تقویت صنایع پاییندست مرهون صنایع پتروشیمی است
مصرف مردم، دلیل ناترازی برق است؟
افزایش جذابیت سرمایهگذاری در تولید برق با همکاری صندوق توسعه ملی
میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در شهریور به ۱۳۲ میلیون لیتر رسید
گام مهم وزارت نیرو برای ارتقای راندمان نیروگاههای کشور تا 58 درصد
اجرای پروژههای مهم همانند جمعآوری گازهای مشعل باید شتاب گیرد
رشد اقتصادی ۸ درصدی در گرو رفع ناترازی انرژی، برق و بانکهاست
دغدغه مهم بخش صنعت و معدن تأمین منابع انسانی است
از پنکه استفاده کنید
بهرهبرداری از ۷۲ پروژه آب و فاضلاب به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان در هفته دولت
عدمالنفع کشور از محدودیت عرضه گاز طبیعی به صنعت پتروشیمی چقدر است؟
اوجگیری فروش برق سلف در بورس انرژی
چالش وزیران انرژی دولت چهاردهم از ناترازی تا سرمایه گذاری
مصرف مردم، دلیل ناترازی برق است؟
رفع ناترازی و بهبود محیط کسب و کار صنعت آب، برنامه جدید وزرات نیرو
تقویت صنایع پاییندست مرهون صنایع پتروشیمی است
جایگاه نخست تعداد قراردادهاي دانشی در جهان به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
تقاضای برق امسال به ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله رسید
شاخص فعالیت کسبوکارها در کل اقتصاد همچنان با رکود همراه است
لایحه بودجه ۱۴۰۴ با مشارکت بخش خصوصی تنظیم شود
تأکید معاون وزیر نفت بر پیگیری جدی طرح فشارافزایی و تأمین سوخت زمستانی
انرژیهای تجدیدپذیر یکی از روشهای مطمئن برای جبران ناترازی برق است
عملیات نصب کولرهای هوایی طرح و توسعه LAB2 به زودی تکمیل میشود
اخبار ویژه
شاخص فعالیت کسبوکارها در کل اقتصاد همچنان با رکود همراه است
چالش وزیران انرژی دولت چهاردهم از ناترازی تا سرمایه گذاری
عملکرد سرمایهگذاری در صنعت برق، به امنیت آن آسیب زده است
توانِ بخش خصوصی در پیشبرد پروژه ها کمتر شده است
ما بر اساس منابع آبی در کشور، شهرسازی نکردیم
ناترازی گاز را با جلوگیری از "هَدررفت" جبران کنیم
"گذار انرژی" در جامعه جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
اصطلاح "ناترازی انرژی"، پوششی بر عدم کارایی تصمیم گیران است
وزارت نفت از اعتبار خود برای معرفی شرکت ها به طرف های خارجی هزینه می کند
فناوری، احیا چاههای کم بازده صنعت نفت را عملیاتی خواهد کرد
کاهش تراز 25 سانتی متری دریاچه خزر
آلایندگی هوای شهرها از سوخت خودروها یا مازوت سوزی نیروگاه ها؟
افت تولید کیفیت بنزین، دلیلی بر انتشار آلایندگی هوای شهرها است
نقش تولیدات پالایشگاهی در آلایندگی هوای کلان شهرها چگونه است؟
منابع متحرک، دلیل آلایندگی هوا در کلان شهرهاست
رقابت بخش خصوصی با دولت امکان پذیر نیست
اقتصاد ذینفعانه جایگاهی برای رشد بخش خصوصی ندارد
بخش خصوصی با تعارضات متعددی در اقتصاد دولتی کشور مواجه است
سهم میدان آرش برای ما بیشتر جنبه حیثیتی و ملی دارد
ماموریت صندوق توسعه ملی در صنعت پتروشیمی ایران
چهار شنبه ٢٨ شهریور ١۴٠٣
:
: